Onweersbuien over Nederland - 25/26-5-2009

Auteur Topic: Onweersbuien over Nederland - 25/26-5-2009  (gelezen 40522 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mvb

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,349
Reactie #140 Gepost op: 26 mei 2009, 04:54:16
Heemskerk - Kort na elkaar zijn er in Heemskerk rond 02:00 uur twee binnenbranden ontstaan die snel door de brandweer werden opgeschaald. Een in de Jan van Scorelstraat en een in de Toscanestraat in Heemskerk.


Kort na middernacht brak de hel los boven de IJmond. Eerst sloeg de bliksem in in het politiebureau van Beverwijk. Daarna in de schoorsteen van een flatgebouw aan de Waalstraat in Beverwijk. Stukken steen vlogen in de rondte. Ook sprong de hoofdwaterleiding waardoor de schuurtjes onder water liepen.

Vervolgens sloeg de bliksem in in een dakopbouw van een woning aan de Jan van Scorelstraat waarbij de Vlammen uit de nok kwamen.

Nog geen 10 minuten later was het raak op de Toscanestraat in Heemskerk. Daar brandde de volledige zolderverdieping uit van een rijtjeswoning. Bewoners zijn met vakantie en de twee naastgelegen woningen werden ontruimd. Voor twee gezinnen is elders onderdak gezorgd.

Bron: AB Radio


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #141 Gepost op: 26 mei 2009, 05:01:28
Voor de mensen die gaan slapen.... weltrusten.  O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #142 Gepost op: 26 mei 2009, 05:50:34
In principe blijft het weer eventjes droog, maar er zullen in de loop van de ochtend en middag weer enkele pittige regen en onweersbuien gaan ontstaan die weer vergezeld kunnen gaan van hevig onweer, hagel en windstoten.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #143 Gepost op: 26 mei 2009, 06:09:50
Overdag kan ik er beter tegen dan 's nachts. Dan kun je tenminste nog iets zien aankomen....


Barbie-crosser

  • Gast
Reactie #144 Gepost op: 26 mei 2009, 06:10:24
O0

Ook ik ben veilig thuis beland

Eenmaal bij het Kranten depot, begon het ipv alleen beetje donderen en bliksemen, ook lekker te hagelen en te sort regenen

Ik heb 2 mega buien afgewacht ( gruwel , die buien waren erg  :o )

naar buiten gegaan en nog 1 fiks buitje over me heen gehad, maar het was redelijk te doen

Ondertussen zie ik de lucht weer  wat donkerder worden.. maar ik ben iig thuis  O0 :D


Gast

  • Gast
Reactie #145 Gepost op: 26 mei 2009, 07:26:58
Schiphol is gebeld.

Dacht je dat Schiphol niet in de gaten had dat dit weer eraan zou komen? ;)
We hebben hier op Schiphol onze eigen meteo-afdeling met KNMI-mensen zitten ;) maar thanks voor het meedenken ;)
Was een leuk stukje werken gisteravond, de collega's hebben het vannacht nog druk gehad met het beetje verkeer maar we zijn enkele keren gesloten geweest, en de ochtendspits in de lucht is al vanaf 06.30 om de buien aan het vliegen.


Bart S

  • Gast
Reactie #146 Gepost op: 26 mei 2009, 08:04:11
Nou..... ik ga zo naar huis en mijn bedje opzoeken. Was me een nachtje wel!


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #147 Gepost op: 26 mei 2009, 08:21:22
Jullie zullen het vast niet geloven, maar in Oldenzaal is het gebleven bij een paar druppeltje en geflits en gedonder in de verte... :P
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Michelle1983

  • Gast
Reactie #148 Gepost op: 26 mei 2009, 08:21:59
Noodweer teistert verkeer
Uitgegeven: 26 mei 2009 06:27
Laatst gewijzigd: 26 mei 2009 08:07

DEN HAAG - Het verkeer had dinsdagochtend op diverse plaatsen last van de gevolgen van het noodweer dat in de nacht van maandag op dinsdag over Nederland trok.

Rond half acht stond er in totaal bijna 300 kilometer file op de snelwegen, aldus de ANWB. Dat was volgens de organisatie uitzonderlijk veel voor de tijd van het jaar.

Behalve enkele wegafsluitingen op drukke punten, vielen waarschijnlijk door een technische storing de matrixborden uit boven de snelwegen in delen van Zuid-Holland, aldus de ANWB.

Kleinpolderplein

Door wateroverlast sloot de politie de A20 bij het Kleinpolderplein in Rotterdam in beide richtingen af waardoor de ruit rond Rotterdam deels volliep. Op de A16 Breda-Rotterdam stond rond half acht 25 kilometer file voor het Terbregseplein, de aansluiting op de A20.

Op de A10 ontstond een overstroming tussen de afslagen IJmuiden en Geuzenveld waardoor de politie de weg afgesloot. Inmiddels is weer één rijstrook open. De verwachting is dat het water pas in de loop van de middag weg is.

Tussen Den Bosch en Utrecht liep het verkeer vast door een noodvangrail die op de weg was geblazen en waar een auto op was gebotst. De file groeide tot meer dan 30 kilometer.


Trein

Ook het treinverkeer heeft flinke last van het noodweer. De vertragingen kunnen oplopen tot ruim een uur, meldde een woordvoerder van spoorbeheer ProRail.

Op het spoor liggen veel takken en soms hele bomen. Door de bliksem is de stroomvoorziening aan de bovenleidingen op veel plaatsen onderbroken. Het herstel daarvan kan nog wel enkele uren duren.

Inmiddels zijn er al honderden medewerkers van ProRail in actie. Rondom Amersfoort rijden helemaal geen treinen.


Bussen

Problemen op het spoor waren er onder meer ook rond Leiden, Steenwijk, Meppel, Breda en Roosendaal. Op sommige trajecten werden bussen ingezet.

In Den Haag ontstond volgens een woordvoerster van vervoersbedrijf HTM een chaotische situatie doordat trams last hadden van takken op de rails. Op sommige plekken werden bussen ingezet.

Bekijk de actuele status op de website van de NS.


Windstoten

Het noodweer gaat gepaard met onweer, zware regenval en windstoten tot 105 kilometer per uur. Dat meldde een woordvoerder van het KNMI.

In Woensdrecht werden hagelstenen gesignaleerd van 5 centimeter doorsnee, aldus de zegsman die dat 'uitzonderlijk' noemde.


Noorden

Het zware weer trok vanaf ongeveer middernacht vanuit het zuiden over het land naar het noorden.

www.nu.nl


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #149 Gepost op: 26 mei 2009, 08:29:13
Dacht je dat Schiphol niet in de gaten had dat dit weer eraan zou komen? ;)
We hebben hier op Schiphol onze eigen meteo-afdeling met KNMI-mensen zitten ;) maar thanks voor het meedenken ;)
Was een leuk stukje werken gisteravond, de collega's hebben het vannacht nog druk gehad met het beetje verkeer maar we zijn enkele keren gesloten geweest, en de ochtendspits in de lucht is al vanaf 06.30 om de buien aan het vliegen.


Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Natuurlijk hebben ze hun een eigen meetdienst.
Ik belde rechtstreeks met de luchthaven verkeersleiding en die wisten toen nog niet dat er een rolwolk aankwam.
Tijdens het gesprek keek men mee op de radar richting het zuiden en pas toen viel ook hen op dat dit noodweer eraan kwam. (luchtverkeersleiding)
Deze wolk had in België hagelstenen van 5cm doorsnee achtergelaten.
Ze waren blij dat ik daarover belde en hebben me nog geprobeerd door te verbinden met de meteo Schiphol.
Ik werd netjes te woord gestaan en bedankt voor het meedenken.
Ik heb verder alles gevolgd v.w.b. aankomst van vliegtuigen en idd dit heeft meerdere malen stil gelegen.
Zoals afgelopen nacht maak je niet vaak mee en het is maar beter dat het ook niet te vaak gaat gebeuren.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.