Nooduitgang geblokkeerd?

Auteur Topic: Nooduitgang geblokkeerd?  (gelezen 10865 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 15 maart 2009, 17:46:32
Kan iemand mij vertellen of het toegestaan is om een nooduitgang te gebruike als normale uitgang? Zo niet, wat zijn dan de risico's gevolgen als een nooduitgang gebruikt wordt als normale uitgang? Het gaat mij hierbij dan voornamelijk om de juridische kant.

Ik ben namelijk werkzaam als beveiliger bij een groot bedrijfspand waar mensen dagelijks vele keren de nooduitgang gebruiken als normale in of uitgang.



Even een tegenvraag. Waarom zou het volgens jou een risico zijn om een normale uitgang ook als nooduitgang te gebruiken?  :)


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2009, 18:01:55
Zou het kunnen kloppen, dat mensen vaak gebruik maken van "de weg terug" die men ook "heen" gebruikt heeft?

*dus gebouw binnen via deuren links, dan bij noodgevallen ook via die deuren het gebouw willen verlaten, ookal zijn er vlakbij de plek waar je je op dat moment bevind, nooduitgangen....*

(denk aan de brand in het Hemeltje, Volendam)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Cor B.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #12 Gepost op: 15 maart 2009, 20:47:21
Het is handig dat mensen de nooduitgang gebruiken! Weet je zeker dat ie niet geblokkeerd is en ook dat ze 'm kunnen vinden als er echt iets is.
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #13 Gepost op: 16 maart 2009, 12:07:01
Zou het kunnen kloppen, dat mensen vaak gebruik maken van "de weg terug" die men ook "heen" gebruikt heeft?

*dus gebouw binnen via deuren links, dan bij noodgevallen ook via die deuren het gebouw willen verlaten, ookal zijn er vlakbij de plek waar je je op dat moment bevind, nooduitgangen....*

(denk aan de brand in het Hemeltje, Volendam)

Klopt de mens is een kudde-dier en zal altijd bij voorkeur door dezelfde deur waardoor hij/zij naar binnen is gekomen ook het pand weer verlaten ook al staat hij/zij direct naast een nooduitgang. Hetzelfde geldt voor medewerkers in een groot gebouw, die lopen al jaren via dezelfde route "op de automatische piloot" naar hun werkplek, in de rest van het gebouw kent men de weg helemaal niet.

Ruud


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 19 mei 2009, 21:49:21
Wat je dus moet doen als ontruimingsorganisatie is het gedrag van de mensen beïnvloeden zodat ze ook de nooduitgangen gebruiken. Geef bijv. tijdens het omroepen van een evacuatie duidelijk aan dat ook de nooduitgangen gebruikt worden  ;)


maarrrrrrrrr is iemand de laatste tijd nog geblokkeerde uitgangen tegen gekomen? Met je mobieltje kan je daar perfecte foto's van maken...  ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)