Gevaren van waterstofsulfide (H2S)

Auteur Topic: Gevaren van waterstofsulfide (H2S)  (gelezen 89633 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #70 Gepost op: 12 augustus 2010, 11:52:10
Volgens mij niet. Wij hebben een Explosiegevaarmeter, CO en een NH3 meter (is ook niet standaard, maar afhankelijk van gebied)

Daarnaast hebben wij vooralsnog een WVD koffer op de post.

H2S direct meten zal dus niet mogelijk zijn; zie daar probleem, ruiken doe je het tot een bepaald PPM, daarboven is het voor een mens niet te detecteren zonder hulpmiddelen.

dus Better safe than sorry

http://rae.nl/index.php?/Enkel-en-Multigas-detectoren/ToxiRAE-III-1-gas-monitor.html

http://rae.nl/index.php?/Enkel-en-Multigas-detectoren/QRAE-II-1-t/m-4-multigas-monitor.html  ;)


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #71 Gepost op: 12 augustus 2010, 12:07:29
Ik ga af op de info die ons is verstrekt. Geen idee hoe het verder precies in elkaar steekt, daar weet ik gewoon te weinig vanaf. Om bij elke onwelmelding in een auto/toilet/andere kleine ruimte eerst een meting te laten doen gaat wel erg ver natuurlijk. Ik denk dat je gewoon je ogen en oren goed moet open houden en dat je alert bent op de mogelijkheden.

Vergeet je neus niet open te houden Bart ;) H2S ruikt naar rotte eieren (en rot organisch materiaal, goed te merken bij baggerwerkzaamheden in veengebieden spreek ik uit ervaring) in lagere concentraties. War hoge concentraties aanwezig zijn, heb je verder van de bron af altijd lagere concentraties, dus wellicht ruik je in tijdens je aanlooproute.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #72 Gepost op: 12 augustus 2010, 12:11:10
Vergeet je neus niet open te houden Bart ;) H2S ruikt naar rotte eieren (en rot organisch materiaal, goed te merken bij baggerwerkzaamheden in veengebieden spreek ik uit ervaring) in lagere concentraties. War hoge concentraties aanwezig zijn, heb je verder van de bron af altijd lagere concentraties, dus wellicht ruik je in tijdens je aanlooproute.


Ga je bovenwinds of benedenwinds op zo'n incident af...  ::) ::) ::)


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #73 Gepost op: 12 augustus 2010, 12:28:23
Ga je bovenwinds of benedenwinds op zo'n incident af...  ::) ::) ::)

Ligt geheel aan de (aard van de) melding  ;). Als je een woning in moet omdat er iemand plat in de woonkamer ligt, heb je vrij weinig aan windrichtingen. En bij auto's op afgelegen gebieden weet je vaak zo weinig, dat als je als politie als eerste TP bent, je echt niet weet wat je kan verwachten...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #74 Gepost op: 12 augustus 2010, 12:37:14
Ik zou niet op mijn neus vertrouwen... :-X Wat misschien wel interessant is is hoe snel het gas zich verdunt van +1000 ppm naar 'relatief' ongevaarlijk en ruikbaar gas.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #75 Gepost op: 12 augustus 2010, 12:48:09
Onderstaande chauffeur stond ook een flink stukje van het lek af... Toch heeft hij geen waarschuwing gehad:



peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #76 Gepost op: 12 augustus 2010, 13:14:52
Bij verdachte situatie zou mijn inzet tactiek zijn;
- AGS waarschuwen (BV)
- gebied afzetten (3-4-PB -BV),
- Omhangen (1-2, BV, 3-4),
- aansluiten(1-2),
- Evnt. AED en Zuurstof klaarzetten (3-4)
- slachtoffer in open lucht plaatsen
- Ruimte weer afsluiten (enige manier om achteraf een dreiging vast te stellen
-  reanimatie starten met ademlucht op.
- Tot de komst van een beademingsballon op vertrouwen dat de compressie voldoende luchtstroom creeert om zuurstof in het lichaam te krijgen.
- Opschalen om meer ms te krijgen; hard werken met ademlucht kost hoop lucht en evt voor calamiteiten eigen personeel
- Na inzet goed uitdampen voordat afgekoppeld wordt of sein veilig van OGS komt.

Wat is dan verdacht?
- Alleen wonend en opgesloten in kleine ruimte
- Zichtbaarheid van middelen (flesjes/potjes/etc)
- Onwelwording in geparkeerde auto.

Iemand die zelfmoord pleegt gaat over het algemeen niet in huis met huisgenoten een dergelijk middel gebruiken. Daar is de methode te specifiek voor. Tevens zullen de huisgenoten dan al snel iets zeggen over evt depressie (los van het feit dat ook zij dan gezondheidsklachten zullen hebben). Het zal niet een wetmatigheid zijn, maar.......
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #77 Gepost op: 12 augustus 2010, 15:57:17
Bij verdachte situatie zou mijn inzet tactiek zijn;
- AGS waarschuwen (BV)
- gebied afzetten (3-4-PB -BV),
- Omhangen (1-2, BV, 3-4),
- aansluiten(1-2),
- Evnt. AED en Zuurstof klaarzetten (3-4)
- slachtoffer in open lucht plaatsen
- Ruimte weer afsluiten (enige manier om achteraf een dreiging vast te stellen
-  reanimatie starten met ademlucht op.
- Tot de komst van een beademingsballon op vertrouwen dat de compressie voldoende luchtstroom creeert om zuurstof in het lichaam te krijgen.
- Opschalen om meer ms te krijgen; hard werken met ademlucht kost hoop lucht en evt voor calamiteiten eigen personeel
- Na inzet goed uitdampen voordat afgekoppeld wordt of sein veilig van OGS komt.

Wat is dan verdacht?
- Alleen wonend en opgesloten in kleine ruimte
- Zichtbaarheid van middelen (flesjes/potjes/etc)
- Onwelwording in geparkeerde auto.

Iemand die zelfmoord pleegt gaat over het algemeen niet in huis met huisgenoten een dergelijk middel gebruiken. Daar is de methode te specifiek voor. Tevens zullen de huisgenoten dan al snel iets zeggen over evt depressie (los van het feit dat ook zij dan gezondheidsklachten zullen hebben). Het zal niet een wetmatigheid zijn, maar.......


Klinkt leuk, vanaf het moment dat jij als brw ter plaatse komt, maar in de praktijk mag je er vanuit gaan dat de politie of ambu als eerste tp is (brw wordt doorgaans niet gealarmeerd voor een onwelwording).

- Om bijv. voor onwelwording in een geparkeerde auto een AGS te waarschuwen en het hele circus op te starten...
- Je weet pas als iemand opgesloten zit in een kleine ruimte, wat weer onderdeel uitmaakt van een grote ruimte als bijv. een huis, als je er in bent geweest. Geldt ook om eventuele flesjes en middelen te zien staan.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #78 Gepost op: 12 augustus 2010, 16:29:42
Volgens mij niet. Wij hebben een Explosiegevaarmeter, CO en een NH3 meter (is ook niet standaard, maar afhankelijk van gebied)

Ok grappig, idd volgens mij is het redelijk standaard dat de explosiegevaarmeter van de brandweer H2S, lel, CO en zuurstof meet.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #79 Gepost op: 12 augustus 2010, 16:31:56
Klinkt leuk, vanaf het moment dat jij als brw ter plaatse komt, maar in de praktijk mag je er vanuit gaan dat de politie of ambu als eerste tp is (brw wordt doorgaans niet gealarmeerd voor een onwelwording).

- Om bijv. voor onwelwording in een geparkeerde auto een AGS te waarschuwen en het hele circus op te starten...
- Je weet pas als iemand opgesloten zit in een kleine ruimte, wat weer onderdeel uitmaakt van een grote ruimte als bijv. een huis, als je er in bent geweest. Geldt ook om eventuele flesjes en middelen te zien staan.

Werk je toevallig bij de politie (afdeling blauwe meetbuisjes)  0098 ^-^

Wie doet de melding... ;) Ik neem aan dat er niet ineens op de meldkamer een pop-up op het scherm komt dat er iemand onwel geworden is...  0098 Je hebt dus al iemand aan wie je 'wat' kan zien. Als die al veilig bij het slachtoffer is geweest dan kan jij dat ook. Als die met een bloedende neus half versuft voor het pand zit... Wat zou jij dan doen?

Als je dus door het raam allemaal 'verdacht' materiaal ziet liggen ga je dan je adem inhouden, de deur opentrekken, het slachtoffer zoeken, slachtoffer er uitslepen en je eerste hulp starten of bel je de daarvoor geschikte dienst?  ::)

De CO melders van de ambulancedienst in een aantal steden hebben al veel slachtoffers onder eigen personeel voorkomen. Misschien moeten deze uitgebreid worden naar H2S + ook voor de politie als ze vaak als eerste bij onwelwordingen aanwezig zijn.