Cell broadcast: NL-Alert

Auteur Topic: Cell broadcast: NL-Alert  (gelezen 204327 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #210 Gepost op: 16 mei 2013, 15:57:29
Ik heb een nokia gekocht in 2011. Die kan cellbroadcast niet ontvangen. Oorzaak zit hem niet in de hardware maar in de software (die niet geupdatet gaat worden). Het is zelfs zo dat oudere koelkast modellen het wel doen maar juist de nieuwere niet. Het grote merk dat niet mee wil werken is Apple.

Ik ben een burger die juist zelfredzaam wil zijn maar twijfelt of de overheid wel in staat is de informatie (snel genoeg) bij mij te krijgen. Vind het daarom jammer dat 112meldingen mogelijk niet meer te zien zijn in de toekomst. Bieden snel veel informatie die met gezond verstand te duiden zijn. (Dat zal wel een ander topic zijn.) Wel mee eens dat er velen zijn die niet doen wat ze moeten doen bij een alarm.

De brand in de kerk gister bijvoorbeeld werd eerst een nl-alert gegeven en pas later de sirene. Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar hoeveel mensen daar met nl-alert zijn bereikt.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #211 Gepost op: 16 mei 2013, 16:10:24
Ik heb een nokia gekocht in 2011. Die kan cellbroadcast niet ontvangen. Oorzaak zit hem niet in de hardware maar in de software (die niet geupdatet gaat worden). Het is zelfs zo dat oudere koelkast modellen het wel doen maar juist de nieuwere niet. Het grote merk dat niet mee wil werken is Apple.

Ik ben een burger die juist zelfredzaam wil zijn maar twijfelt of de overheid wel in staat is de informatie (snel genoeg) bij mij te krijgen. Vind het daarom jammer dat 112meldingen mogelijk niet meer te zien zijn in de toekomst. Bieden snel veel informatie die met gezond verstand te duiden zijn. (Dat zal wel een ander topic zijn.) Wel mee eens dat er velen zijn die niet doen wat ze moeten doen bij een alarm.

De brand in de kerk gister bijvoorbeeld werd eerst een nl-alert gegeven en pas later de sirene. Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar hoeveel mensen daar met nl-alert zijn bereikt.

Vodafone en T-mobile smartphones ondersteunen ook (nog) geen NL-alert, toch zijn dit beiden een van de grotere telefoondienst aanbieders van Nederland.
Als een WAS paal afgaat geeft dit bij mij (en ik denk met mij nog vele anderen) toch veel meer indruk dan een SMSje. Op een SMS/WhatsApp bericht reageert niet iedereen direct.
Zoals al eerder gezegt; Een telefoon kan ook uit staan, geen bereik hebben, op stil staan.. Maar ook heeft niet iedereen de telefoon altijd bij. (Op het werk ligt deze bijvoorbeeld in een kluisje).

Het NL-alert dient ook persoonlijk "geinstalleerd" te worden. Als dit systeem het WAS gaat vervangen, krijgt iedereen die het niet geinstalleerd heeft geen alarmering (tenzij het tegen die tijd anders is).
Een leuke toevoeging, maar een vervanging zal het in mijn ogen nooit worden.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,541
Reactie #212 Gepost op: 16 mei 2013, 16:47:15
Ik vermoed dan ook dat het WAS systeem een zorgenkindje is. De aansturing ervan is erg verouderd, de dekking is niet optimaal en uitbreiding kost teveel geld. Aan de andere kant kan men ook weer niet zonder, dus het is een beetje schipperen vrees ik...

Wellicht tijd om die dingen te gaan aansturen via P2000.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #213 Gepost op: 16 mei 2013, 21:37:07
Wellicht tijd om die dingen te gaan aansturen via P2000.

Uh nu ik het terug lees kan het verkeerd worden opgevat. De dekking van de sirenes is niet optimaal (qua geluid), niet de radiodekking van de aansturing. Aansturen via P2000 zal weinig verbetering geven, het blijft eenrichtingsverkeer en alle extra kosten zullen weinig extra's opleveren en dus niet rendabel zijn.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #214 Gepost op: 3 oktober 2013, 10:25:35
En de Ios wereld is nu ook bereikbaar voor NL-alert...

De Nederlandse noodmeldingen van NL-Alert werken op de nieuwste iPhones via alle mobiele providers. Daarmee sluit Apple officieel aan bij de steeds langer wordende rij ondersteuners.

Het Nederlandse alarmeringssysteem NL-Alert krijgt gestalte. Nadat Webwereld vorige maand al meldde dat het gereviseerde iOS 7 van Apple de functionaliteit voor de noodmeldingen ontsluit, zijn nu ook de providers aangesloten.

Meer informatie in het artikel in de quote link...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #215 Gepost op: 3 oktober 2013, 19:01:09
Ik ben benieuwd of ik bij de volgende test op mijn iPhone het bericht ga ontvangen. Ik heb de optie aangezet.


IkWilbert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,495
  • BHV'er
Reactie #216 Gepost op: 9 oktober 2013, 15:52:50


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #217 Gepost op: 24 oktober 2013, 14:24:51
Citaat van: IkWilbert link=msg=1208223 date=1381326770
Maandag 4 november weer een landelijke test

https://www.security.nl/posting/366058/Maandag+4+november+landelijk+controlebericht+NL-Alert
Ik heb mijn Samsung Galaxy SII Plus ook ingesteld, ik ben benieuwd of het werkt. Jammer dat je het niet gewoon via de website kan testen via een standaard testberichtje o.i.d.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #218 Gepost op: 24 oktober 2013, 21:09:53
Citaat van: DvdW link=msg=1213175 date=1382617491
Jammer dat je het niet gewoon via de website kan testen via een standaard testberichtje o.i.d.

Even een cellbroadcastje versturen, lijkt me wel wat  :D


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #219 Gepost op: 24 oktober 2013, 21:15:55
Citaat van: Hunter link=msg=1213311 date=1382641793
Even een cellbroadcastje versturen, lijkt me wel wat  :D
Leuk als de hele buurt gaat testen  098uo
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV