EHV bij kinderen

Auteur Topic: EHV bij kinderen  (gelezen 8252 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Gepost op: 5 februari 2004, 20:29:41
Welke vereniging heeft al een cursus EHV bij kinderen gepland aan de hand van de nieuwe uitgave van het oranje Kruis? Wat zijn de meningen over het boekje?
Wij willen ook een cursus gaan geven maar weten nog niet precies hoe dit aan te pakken (o.a. duur van de cursus)




Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2004, 23:03:18
Wij willen ermee beginnen, maar zolang de opleiding voor de kadersinstructeurs nog niet rond is, blijft het bij willen. ;)

Christian


sigmario

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 6 februari 2004, 00:26:23
Ik zou graag wat meer informatie over dit onderwerp willen, is dit alleen via de site van het oranje kruis te vinden of zijn er nog andere adressen waar ik dit kan proberen.


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #3 Gepost op: 6 februari 2004, 09:42:05
Wat bedoel je met meer info? Tot nu toe is bekend: de eindtermen (zie website OK) en het boekje (zie website OK).


sigmario

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 7 februari 2004, 00:15:18
Ok ik heb het gevonden heb op de verkeerde plaats gezocht.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2004, 17:48:41
Ik heb het boekje doorgelezen en moet tot mijn spijt vaststellen dat het wederom een techniek boekje is geworden. Het ziet er voortreffellijk uit, maar driekwart is gewoon basisstof EH.

Na zes jaar EH post op het bouwdorp (1000 kinderen die 5 dagen hutten bouwen, aan allerlei aktivitetien meedoen en de laatste nacht in hun hut blijven slapen denk ik enige ervaring te hebben met dit onderwerp.

En ik vind nog steeds dat "gerustellen" niet de plaats en aandacht krijgt die het nodig heeft.

In middels heb ik het boekje "wandelletsels"gezien.
Er zou een boekje over koudeletsels op korte termijn uitkomen.

Als op die manier 15 modules, met bijbehorende bijscholing van de instructeur, de boekjes, de toetsen, de herhalingslessen etc., in het leven geroepen worden dan kun je uitrekenen in welke mate je de contributie van de leden moet verhogen om dit te kunnen betalen

"vlug erbij" is de vertaling van het engelse EHBO boek.
Bijna 300 bladzijdes dik. Jammer genoeg is de nieuwe druk nog niet vertaald, maar als je engels kunt lezen, heb je voor 20 euro een compleet EHBO boek.
Wil je het ook in je tas kunnen stoppen dan koop je voor 10 euro de pocketeditie (128 bladzijdes) dit heeft een klein lettertype en heeft een format tussen A5 en A6 in.

Niet dat ik het engelse systeem wil propageren, maar ik denk dat er niets anders op zal zitten als deze lijn zo doorzet.


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #6 Gepost op: 9 februari 2004, 19:08:47
EHBO-er, het is aan de kaderinstructeur met de juiste opleiding om het onderwerp "geruststellen" adequaat aan te leren!
Het OK is er nog niet uit hoe de kaderinstructeur moet worden opgeleid om eerstehulp bij kinderen te onderwijzen.
Natuurlijk is het voor driekwart een basis EH-cursus. Een wond blijft een wond, een slagaderlijke bloeding een slagaderlijke bloeding.
De specifieke scholing voor de kaderinstructeur zit hem in de pedagogische benadering en het inzicht in het functioneren van een lichaam dat zich nog ontwikkelt.
Kortom, de kaderinstructeur kan worden bijgeschoold!!


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 9 februari 2004, 21:39:56
Ik kan me niet herinneren dat ik binnen de EHBO bijscholingen geschoold ben in het gerust stellen van volwassen slachtoffers.

De mechanismes daarachter heb ik op andere cursussen leren begrijpen.


Marij

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2004, 00:55:46
"vlug erbij" is de vertaling van het engelse EHBO boek.

Heb je ook de originele Engelse titel voor mij, eventueel een ISBN-nummer en weet je een boekhandel waar dit te koop is?
Lijkt me best interessant om te lezen, zo'n Engels EHBO-boek en te vergelijken met het Nederlandse.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2004, 00:26:22
niet doen, is zo frusterend  ::)

kijk maar eens op http://uk.dk.com/Theme/ThemeFrame?cs=11&id=902967