ehbo posten in wijken

Auteur Topic: ehbo posten in wijken  (gelezen 9085 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #30 Gepost op: 25 augustus 2009, 00:28:52
Wat mij de laatste per jaar opvalt is dat er in toenemende mate wordt gesproken over AED initiatieven en projecten.
Zij komen als paddestoelen uit de grond.
Hoe groter de dekkingsgraad, des te beter om meer slachtoffers met een ademhalingsstilstand iets meer overlevingskans te bieden.

Deze ontwikkeling is goed, slachtoffers met een ademhalingsstilstand worden goed geholpen door getrainde BLS/AED-ers, echter ...
In dit kikkerlandje komen verhoudingsgewijs veel meer ongevallen voor dan reanimaties, denk aan de dagelijkse aanrijdingen met letsel, huis tuin en keuken ongevallen in uw omgeving (zie uw streek-en dagbladen, internet of P2000 sites).

Moeten wij ons als samenleving uitsluitend focussen op BLS/AED getrainde lokale ad-hoc reanimatie teams?
Zoja, wat is dan de waarde van uitsluitend BLS/AED opgeleiden bij een andere letsel, (verkeers)ongeval of een plotselinge stoornis of ziekte.

Beter zou zijn dat betrokken BLS/AED-ers (overwegend goed gemotiveerde vrijwiligers) een uitgebreide EHBO opleiding (niet het gebruikelijke standaard werk) zouden moeten krijgen om direct ook op ALLE (grote) ongevallen of stoornnissen in de wijk of buurt te kunnen reageren.
Dit alles in een setting van een voorpost functie van de reguliere ambulancezorg.

De comeback van "Wijk EHBO-ers", uitgebreid opgeleid en goed geoutilleerd, gaat er beslist komen. Nog even geduld s.v.p.

Ik zie dat niet zo zitten, met die wijk-ehbo-ers... iig voor mij zit het zo: ik ben best bereid om mijn tijd in te zetten voor het meedoen aan een AED-project in mijn woonplaats, maar als iemand een pleister wil mag ie gewoon zelf naar de apotheek hoor.... ;) een reanimatie of 2/3 extra per jaar is niet echt een belasting, zelfs niet als het betekend dat ik een pieper op zak moet hebben(die heb ik van de baas ook af en toe), maar de hele dag de deurbel voor pleisters gaat me te ver.... en schaafwonden opzoeken op basis van een alarmering zie ik ook de meerwaarde niet in, als het niet ernstig genoeg is voor de ambu, hechtwondje ofzo---->rij ff langs de huisarts, is het niet ernstig genoeg om de huisarts lastig te vallen----> loop even de apotheek in en haal wat verband en schoonmaakherrie...  we zijn toch met z'n allen niet helemaal gek geworden? even een krasje schoonmaken en een pleister plakken kan toch iedere moeder wel? daar hoeven we toch niet een heel circus voor te gaan optuigen van EHBO-ers?
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #31 Gepost op: 25 augustus 2009, 18:38:17
Wat mij de laatste per jaar opvalt is dat er in toenemende mate wordt gesproken over AED initiatieven en projecten.
Zij komen als paddestoelen uit de grond.
Hoe groter de dekkingsgraad, des te beter om meer slachtoffers met een ademhalingsstilstand iets meer overlevingskans te bieden.

Deze ontwikkeling is goed, slachtoffers met een ademhalingsstilstand worden goed geholpen door getrainde BLS/AED-ers, echter ...
In dit kikkerlandje komen verhoudingsgewijs veel meer ongevallen voor dan reanimaties, denk aan de dagelijkse aanrijdingen met letsel, huis tuin en keuken ongevallen in uw omgeving (zie uw streek-en dagbladen, internet of P2000 sites).

Moeten wij ons als samenleving uitsluitend focussen op BLS/AED getrainde lokale ad-hoc reanimatie teams?
Zoja, wat is dan de waarde van uitsluitend BLS/AED opgeleiden bij een andere letsel, (verkeers)ongeval of een plotselinge stoornis of ziekte.

Beter zou zijn dat betrokken BLS/AED-ers (overwegend goed gemotiveerde vrijwiligers) een uitgebreide EHBO opleiding (niet het gebruikelijke standaard werk) zouden moeten krijgen om direct ook op ALLE (grote) ongevallen of stoornnissen in de wijk of buurt te kunnen reageren.
Dit alles in een setting van een voorpost functie van de reguliere ambulancezorg.

De comeback van "Wijk EHBO-ers", uitgebreid opgeleid en goed geoutilleerd, gaat er beslist komen. Nog even geduld s.v.p.


Ik denk dat het niet slim is om EHBO'ers (beter) op te leiden om in te gaan zetten bij ongevallen of stoornissen in de buurt.
Hoe zou je dat willen bekostigen? (de meeste Gemeente's zitten hier niet op te wachten)

En hoe zie je dat voor je? Een ongeval in de buurt en daar gaan dan 6 EHBO'ers (aldan niet meer op af?). Een reanimatie of AED inzet oke,
maar bij ongevallen zie ik het niet zo zitten.

Ik denk dat de lat ook wat hoog word gelegd. Een opkomst bij een reanimatie, wat in de meeste wijken (gelukkig) geen dagelijks werk is,
zal groter zijn, als een ongeval waar "alweer" de pieper voor gaat. Ik denk dat de buurt er dan ook op gaat rekenen dat de "EHBO'ers" komen.
Hoe wil je dat gaan regelen...  een ongeval vindt vaker plaats als een reanimatie. Omdat een reanimatie minder vaak plaats vindt, is er altijd wel
iemand beschikbaar. Maar voor een ongeval vindt veel vaker plaats, dan zou je al moeten gaan werken met een soort rooster... dat er altijd
iemand beschikbaar is. Ik denk niet dat de EHBO'ers daar op zitten te wachten.

In de meeste wijken is de ambu tegenwoordig binnen de wettelijke tijd ter plaatse. Bij een ongeval is dit gelukkig vaak snel genoeg. Een reanimatie
is uiteraard weer een ander verhaal waarbij eigenlijk altijd elke minuut telt.


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #32 Gepost op: 25 augustus 2009, 22:54:56
De gemeente medemblik (bestaat uit een aantal kleinere dorpen en de stad medemblik) ligt dus binnen de veiligheidsregio NHN en is al een aantal jaren bezig met het plaatsen van AED's zowel buiten aan een gevel alswel in de woning waar mag worden aangebeld en naar de AED kan worden gevraagd en tevens het opleiden van de bedienaars.
Het initiatief komt uit de EHBO vereniging en BHV opleiding (gegeven door de instrukteurs van de EHBO-vereniging).
Tevens is de EHBO/BHV vereniging reanimatie partner van de nederlandse hartstichting.
De AED bedien opleiding hoort bij de EHBO standaard in de eenheidslessen en herhalingslessen, ook worden er zeer regelmatig AED opleidingen geven voor iedere burger (dus ook niet EHBO leden) die daar belangstelling voor heeft.
Op dit moment zijn er binnen de gemeente ruim 70 AED's beschikbaar (betaald door de gemeente of het bedrijfsleven), die ook worden gecontroleerd en zonodig onderhouden.
Het is de bedoeling dat in het najaar een aanvang wordt genomen om vanuit de meldkamer te gaan alarmeren per SMS waar de eerste 5 binnen een straal van 3 min fietsen naar het reanimatie adres worden gestuurd en de volgende 5 de opdracht krijgen een AED op te halen en uiteraard ook naar het reanimatie adres gaan.
De bereidheid binnen onze groep EHV'rs is best wel groot, zo zijn er bij mij thuis alleen al 4 mensen met hun AED-bedienopleiding (2 brandweervrouwen met AED aantekening en 2 EHBO'rs uiteraard ook met aantekening.)
Afgelopen 2 jaar zijn er binnen de gemeente al 3 reanimaties geweest waar de AED is ingezet, waarvan 2 met goed resultaat en geen blijvende schade voor de patient, dit ongetwijfeld dankzij het snelle starten van de reanimatie en inzetten van de AED.

m.a.w. best wel heel goed mogelijk.

Hoi Zwaailampmaker.. ik ken Bart,(en Cor) 1 van de instructeurs. Maar een EHBO-traject is toch wat anders dan een AED-traject..
vroeger stuurde de huisarts iemand voor een verbandje naar mijn moeder (ehbo-er) zij kon dat Veeeel beter dan hij  :)  en als iemand wat heeft, mogen ze bij mij aankloppen; helaas ben ik door al mijn ehbo-"werkzaamheden" weinig thuis.. wel 1 maal AED ingezet, met geod gevolg  O0

grtz

Peter


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #33 Gepost op: 31 augustus 2009, 12:12:39
Jeetje wat word er nu van alles uit zijn verband ;) getrokken ???
Wat ik bedoelde met een ehbo post in ons dorpje.
Op strategische plaatsen in het dorp word bij mensen ( ehbo ers) thuis in een hoekje een ehbo tas en een brancard neer gezet.
Dit kan dan door deze mensen of de mensen die hulp nodig hebben gebruikt worden.
Het gaat bij ons dus niet om een groep ehbo ers die ergens geposteerd staan.

Bianca
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #34 Gepost op: 1 september 2009, 21:31:33
Tja....

Goed, ik heb in mijn auto ( staat bijna altijd thuis... ) het nodige ehbo-materiaal en medicatie zitten. Graag wil ik er een aed in hebben, maar dat gaat ik zelf ff niet bekostigen. Ook al heb ik op me job al verschillende mensen het leven kunnen redden met de afgegeven schokjes.
Als gemeenten daar nu eens een potje voor zouden maken....  ;)

Maar ik blijf erbij, dat het een nobel streven is, maar niet echt van deze tijd ( passende in onze zieke samenleving... )


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #35 Gepost op: 20 oktober 2009, 12:21:41
Bij EHBO-posten in wijken krijg ik een beetje het "standaard-buiten" gevoel, zit ik niet echt op te wachten denk ik.....
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #36 Gepost op: 20 oktober 2009, 13:49:04
Vroeger was er in elk dorp, gehucht of wijk wel een paar EHBO-ers die een wijkpost hadden en zij hadden een algemeen geaccepteerde en gewaardeerde taak.
Die wijkposten zijn grotendeels verdwenen door een veranderende samenleving en verschuivingen van prive belangen.

Je kan en mag niet generaliseren als er iemand is die deze burgertaak weer eens oppakt en daarbij de aandacht trekt.
De een beleeft een hobby onopvallend, de ander vestigt graag de aandacht op zich zoals in Standaard Buiten.

Hij steekt wel met zijn hoofd boven het maaiveld uit.
Nederlanders kennende, moet die er dan gewoon afgemaaid worden. Slecht en hufterig gedrag is dat.
Kern is dat deze man zijn EHBO hobby wil uitdragen maar in vele ogen zich "vreemd" gedraagd door zijn uitrusting en uitspraken.
Hij verleent wel EHBO aan hen die dat nodig hebben.

Als onze ambulancezorg verder wordt uitgekleed door de overheid, dan is het onvermijdelijk dat veel meer particuiliere initiatieven gaan ontstaan.
Ik denk dat deze man slechts de voorbode is van vele burger initiatieven om eerstehulp te kunnen krijgen in afwachting van de ambulance die er steeds langer over gaat doen.

Ik wacht met spanning af wat gaat komen.


PS. Waar kan ik formulieren downloaden om mij alvast aan te melden voor de nieuw op te richten EHBO wijkposten?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #37 Gepost op: 20 oktober 2009, 14:10:46
Vroeger was er in elk dorp, gehucht of wijk wel een paar EHBO-ers die een wijkpost hadden en zij hadden een algemeen geaccepteerde en gewaardeerde taak.
Die wijkposten zijn grotendeels verdwenen door een veranderende samenleving en verschuivingen van prive belangen.

Je kan en mag niet generaliseren als er iemand is die deze burgertaak weer eens oppakt en daarbij de aandacht trekt.
De een beleeft een hobby onopvallend, de ander vestigt graag de aandacht op zich zoals in Standaard Buiten.

Naar mijn bescheiden mening steekt Peter van Gaal van Standaard-Buiten zijn hoofd op een dermate manier boven het maaiveld dat andere initiatieven hierdoor minder kans van slagen hebben als ze met deze heer worden vergeleken

Hij steekt wel met zijn hoofd boven het maaiveld uit.
Nederlanders kennende, moet die er dan gewoon afgemaaid worden. Slecht en hufterig gedrag is dat.
Kern is dat deze man zijn EHBO hobby wil uitdragen maar in vele ogen zich "vreemd" gedraagd door zijn uitrusting en uitspraken.

Wat mij betreft hoeft zijn hoofd er niet af (niet letterlijk maar ook niet figuurlijk, in de topic over de post Standaard-Buiten heb ik dan ook gereageerd met een oproep om bij deze heer op de koffie te gaan en met hem in gesprek te geraken. Dat hij een ehbo-er pur sang is, staat wat mij betreft buiten kijf, ook het feit dat deze heer dit met de allerbeste bedoelingen doet, is wat mij betreft buiten alle twijfel. Maar om nou te zeggen dat alles even goed doordacht is, gaat mij te ver. Ook uitspraken welke dhr van G. in het verleden heeft gedaan (eerst zijn post bellen, daarna 112 bij levensbedreigende zaken, gaat mij te ver. Ook het feit dat hij zich in het verleden heeft voorgedaan als trauma-chirurg gaat een aantal stappen te ver.

Hij verleent wel EHBO aan hen die dat nodig hebben.

En dat moet ie ook vooral blijven doen, maar dan wel bij evenementen waarvoor hij wordt gevraagd, of bij mensen die dit aan hem verzoeken. Maar om ongevraagd het P2000 af te zoeken en op meldingen af te gaan gaat mij te ver.

Als onze ambulancezorg verder wordt uitgekleed door de overheid, dan is het onvermijdel
ijk dat veel meer particuiliere initiatieven gaan ontstaan.
Ik denk dat deze man slechts de voorbode is van vele burger initiatieven om eerstehulp te kunnen krijgen in afwachting van de ambulance die er steeds langer over gaat doen.

Het is en blijft primair de verantwoordelijkheid van de overheid voor een goede ambulancezorg. Als je nu al particuliere initiatieven gaat nemen, krijg je straks van diezelfde overheid als antwoord: zie je wel, die ambulancezorg kan nóg verder worden uitgekeed....

Ik wacht met spanning af wat gaat komen.

Wat mij betreft in ieder geval een beargumenteerd antwoord...
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #38 Gepost op: 20 oktober 2009, 17:10:16
Als onze ambulancezorg verder wordt uitgekleed door de overheid, dan is het onvermijdel
Het is en blijft primair de verantwoordelijkheid van de overheid voor een goede ambulancezorg. Als je nu al particuliere initiatieven gaat nemen, krijg je straks van diezelfde overheid als antwoord: zie je wel, die ambulancezorg kan nóg verder worden uitgekeed....
Dat zal wellicht het politieke antwoord zijn. maar ontneemt de overheid absoluut niet van zijn verantwoording en zorgplicht.
De ambulancezorgverlening staat aan de vooravond van grote veranderingen en hoe dat in de praktijk uitpakt horen en zien we wel in de media.
Blijft denk ik toch een lokale behoefte bestaan voor kleinschalige en direct toegankelijke EHBO-zorg (al is het alleen maar voor kleine ongevalletjes).
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we