Kindermishandeling

Auteur Topic: Kindermishandeling  (gelezen 2480 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Gepost op: 8 augustus 2009, 22:18:48
nav de vorige discussie hier even verder, want dit is zeker belangrijk ;)
We gaan off-topic, maar da's normaal hier geloof ik ;)

Je geeft aan dat er wel eens te makkelijk over signalen van kindermishandeling wordt heengewalst, maar het tegendeel is helaas ook waar. Ik ben zelf in de praktijk ook hulpverleners tegengekomen die te snel verkeerde conclusies trekken m.b.t. de constatering van een blauw oog bij een kindje.
De procedures/richtlijnen die hulpverleners hebben voor het signaleren van mishandeling zullen natuurlijk voldoende discreet zijn, maar de uitvoering daarvan gebeurt helaas niet altijd discreet.
Gezien deze situatie, welke verdediging hebben de ouders wanneer zo'n "over-enthousiaste" hulpverlener verkeerde conclusies gaat doorgeven aan de instanties?
Wat vind je van het idee dat een hulpverlener op deze wijze best wel ver indringt op het prive-gebeuren van een gezin, iets wat hem eigenlijk niet moet aangaan?

Overigens hoop ik niet dat je dit als een persoonlijke aanval ziet...da's absoluut niet mijn bedoeling. Ik probeer alleen een (voor mij) interessante discussie op gang te brengen ;)
Danny, ik voel me werkelijk niet aangevallen of wat dan ook ;)
Je hebt helemaal gelijk dat je het privé van een gezin binnen dringt.

Om een voorbeeld te schetsen, als een kind binnen een bepaalde tijd een seh bezoekt, of Huisarts, dan moeten er alarmbellen gaan rinkelen
het is dan zeker goed om dat uit te zoeken.
Als er meerdere instantie's iets gemeld hebben, dan kan je wat.
Daarom krijgt de huisarts van iedere bezoekende patiënt op de SEH bijvoorbeeld een brief met onderzoek en bevindingen van de patiënt.
Bij ons "waakt" de kinderarts extra mee door controle uit te voeren op de sputovamo formulieren (en dan weer bij verdenking op spreekuur uitnodigen)
Iedere ouder wordt ook bij aanmelding van een kind bij ons op de SEH hier over geïnformeerd d.m.v. een a4tje.

Je kan pas conclusies trekken als je pas bewijzen hebt, en ik (dit klinkt raar) doe erg mijn best dan om die te verzamelen, alleen maar ter bescherming van het kind ;)




Gast48368

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 9 augustus 2009, 21:26:23
Tsja, jullie kunnen meer dan ons. WIj mogen niet eens over het kind spreken zonder toestemming van de ouders, niet met school, helemaal niemand. Wel kun je advies inwinnen maar mag je de naam van het kind niet noemen. Wel mag je na overleg met de ouders, bij goedkeuring, met een instantie spreken, maar moet je altijd de reden aan de ouders vermelden.(zie je t al voor je>>> wij denken dat jullie je kind mishandelen  ::) )

Dus m.a.w. komt een kind nooit bij een HA of SEH, dan kom je maar moeilijk bij de juiste instanties terecht voor zo'n kind, met de school kan ik niet overleggen wat zij constateren.........wat ik wel erg vreemd vind, een kind kan niet voor zichzelf opkomen.....lekker geregeld in NL. :-X


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #2 Gepost op: 9 augustus 2009, 21:36:01


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #3 Gepost op: 10 augustus 2009, 19:22:43
http://www.amk-nederland.nl/

mvg
Mike
je was me net een slag voor, zat firefamke's berichtje te lezen en dacht zoek de site op
iedereen kan melden

Citaat
U maakt zich zorgen om een kind...bel met het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling 0900-123 123 0

Het AMK is er voor iedereen die met zorgen en vragen over kindermishandeling rondloopt.

    * Ook als u twijfelt: 'Is dit wel kindermishandeling?'
    * Ook als u alleen advies wilt: 'Wat kan ik zelf doen om dit kind te helpen?'
    * Ook als u vindt dat het AMK onderzoek moet doen.
    * Ook als u niet wilt dat uw naam genoemd wordt: u kunt anoniem blijven.


http://www.amk-nederland.nl/


hansalmere

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #4 Gepost op: 10 augustus 2009, 20:02:02
ik weet uit mij tijd dat ik werkzaam was in het flevo dat er special een proef liep om verdachte zaken te melden maar het blijft heel ingewikkeld


Gast48368

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2009, 22:01:54
Tsja, het AMK................wat zal ik daar eens van zeggen............ :-X Nee, ik begin er niet eens aan.


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2009, 08:26:18
Bedankt voor het afsplitsen Zus ;)

Tja, Ik zit zelf op twee gedachten te hinken.

Enerzijds moet mishandeling natuurlijk in een zo vroeg stadium worden aangepakt. Hulpverleners zijn bij uitstek geschikt voor een vroegtijdige constatering, ze zitten zo gezegd, dicht op de lijn. Wel hoort hier een goede training bij, en zelf dan nog zul je de overenthousiasten die overal mishandeling zien er niet uit pikken.

Anderzijds is privacy in dit tijdperk ook een big issue. Zelf ben ik ook al eens bij m'n zoontje bij de Hap geweest i.v.m. een wondje boven z'n linkeroog (nadat 'ie gevallen was, echt waar!  ;D) Wondje moest geplakt worden, want een pleister liet 'ie niet zitten. Bij de Hap werd dit zo geaccepteerd en geen vreemde vragen gehad, maar de volgende dag (z'n oog was mooi blauw natuurlijk) werd ik op zo'n manier uitgevraagd bij de kov dat ik de leiding van de vragenstelster er bij heb geroepen. Dat was echt niet normaal, zo suggestief als zij de vragen stelde.

Dat we als samenleving elkander een beetje in de gaten houden is normaal, maar waar ligt de grens tussen saamhorigheid in de gemeenschap en privacy?
vrijwilliger instructeur


Maylo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
    • 112fotosite.nl
Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2009, 11:30:44
Tsja, het AMK................wat zal ik daar eens van zeggen............ :-X Nee, ik begin er niet eens aan.

@ firefamke: Ik ben het hier volledig mee eens.

Als je A.M.K. meldformulieren aanvraagd, krijg je bij vele A.M.K. afdelingen die gevestigd zijn in Nederland, verschillende formulieren.
Het zou toch bij zo'n instantie goed geregeld moeten zijn.
Zelf heb ik regelmatig te maken met het maken van meldingen bij de Politie en bij het A.M.K.
Omdat ik voorzitter van deStichting Lotgenoten Incest Slachtoffers ben.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2009, 18:51:15
Het is inderdaad een inbreuk op iemands privacy en dat blijft super lastig :-\
maar ik denk juist (of ik ben te positief) dat ouders/verzorgers die niet mishandelen , om het zo maar te zeggen,
er geen probleem mee hebben, je hebt dan toch niets te verbergen?

Verder vind ik dat je ook met een dosis gezond verstand moet vragen, als een verhaal rammelt aan alle kanten moet er toch actie ondernomen worden.
(denk dan aan die kinderen die tig jaar in de kelder zijn opgesloten, bizar toch)
Het meest bizare vind ik eigenlijk dat er dus niet gemeld wordt,  op het enige kinderdagverblijf wordt je aan een derde graads kruisverhoor ondergaan en bij het andere mag je niets vragen, is toch raar, (zie eerdere postings van de leden hier)
het rammelt al een aantal jaren bij jeugdzorg
er zou toch onder tussen een keer verwacht mogen worden dat dit eens goed aangepakt gaat worden?