Verplichtingen aan afdeling

Auteur Topic: Verplichtingen aan afdeling  (gelezen 3010 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

B.A.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • EHV, Rode kruis afd. Nunpeet, GNK Noord-Oost Gld
Gepost op: 15 augustus 2009, 14:21:24
Hallo,

Ik zit even met de volgende vraag.

In hoevere ben je verplicht aan je eigen afdeling te melden als je via het landelijk bureau  een groot evenement elders gaat draaien. Moet je dit aan je eigen afdeling melden en kunnen zij dit verbieden?

En stel dat je naast het rodekruis nog lid bent van een andere hulpverleningsorganisatie (bijv MAI, EMS enz). In hoevere kan de afdeling je verbieden dit te doen danwel jou verplichten om toestemming te vragen voor het draaien van een evenement buiten de eigen afdeling om?

Ik hoor graag jullie reacties en meningen.

MvG,

B.A.




peter1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2009, 15:13:35
als je via het rode kruis elders een hv gaat lopen is het niet meeer als normaal dat je dat even doorgeeft.

wat betreft een andere organisatie is mijn mening dat je vrijwilliger bent en in je vrije tijd zelf bepaald wat je doet
en voor wie.

greetz peter


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2009, 16:00:33
Peter heeft gelijk,

Voor landelijke inzetten moet je vaak ook een handtekening van je taakveld 3 coördinator hebben, en zijn ze dus op de hoogte.

Wanneer ik of iemand anders echter voor een andere organisatie aan de slag gaat hebben ze daar niks mee te maken, ookal is er misschien wel een evenement waar ze jouw hulp kunnen gebruiken, het is nog altijd jouw vrije tijd, en jij bepaalt waar en hoe je die doorbrengt...
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2009, 21:22:18
Hallo,

Ik zit even met de volgende vraag.

In hoevere ben je verplicht aan je eigen afdeling te melden als je via het landelijk bureau  een groot evenement elders gaat draaien. Moet je dit aan je eigen afdeling melden en kunnen zij dit verbieden?

En stel dat je naast het rodekruis nog lid bent van een andere hulpverleningsorganisatie (bijv MAI, EMS enz). In hoevere kan de afdeling je verbieden dit te doen danwel jou verplichten om toestemming te vragen voor het draaien van een evenement buiten de eigen afdeling om?

Ik hoor graag jullie reacties en meningen.

MvG,
B.A.

Hoi B.A.,

"Verplicht" is een groot woord. Maar elke inzet die je binnen het RK doet, voor een andere regio dus. Moet je melden bij je eigen Coördinator EH.
Dit heeft met name te maken met de vergoeding die dan door de collega-afd. betaald moet worden (een intern uur-tarief voor het "inhuren/lenen" van hulpverleners).
Voor de meeste grote inzetten bij het RK, zoals de 4daagse Nijmegen, moet ik (Coördinator EH) tekenen als mijn hulpverleners daarheen willen.

Verder ben je geheel vrij in je doen en laten voor wat betreft een andere organisatie.

Wij hebben bijvoorbeeld binnen de regio wel de afspraak van een minimum aantal inzetten in de regio.
Voldoet iemand hier bijvoorbeeld niet aan, maar doet ondertussen wel inzetten voor andere diensten, dan worden andere maatregelen genomen.

Kortom, (bijna) niks moet, alles mag  ;)


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2009, 23:03:29
Ik ben het met Jeroen eens :

Binnen het NRK als je bij andere afdelingen dienst doet meld je dat en vraag je toestemming zo hoort dat. En inderdaad de afdeling krijgt een bijdrage voor jouw diensten bij andere afdelingen tenzij anders afgesproken natuurlijk.

Mocht je een dienst doen bij mai,ems of bv event-safe draaien dan ben je niet verplicht dit te melden, want je mag bij meerder organisatie op de vrijwilligerslijst staan.
Het claimen van vrijwilligers is een slechte zaak en je beperkt mensen in hun persoonlijke groei.

Als ik naar mezelf kijk heb ik van alle diensten buiten mijn regio veel geleerd, andere mensen hebben andere ideen en een andere visie en dat is toch prettig en verrijkt je kennis.


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2009, 23:36:09
Hoi B.A.,

"Verplicht" is een groot woord. Maar elke inzet die je binnen het RK doet, voor een andere regio dus. Moet je melden bij je eigen Coördinator EH.
Dit heeft met name te maken met de vergoeding die dan door de collega-afd. betaald moet worden (een intern uur-tarief voor het "inhuren/lenen" van hulpverleners).
Voor de meeste grote inzetten bij het RK, zoals de 4daagse Nijmegen, moet ik (Coördinator EH) tekenen als mijn hulpverleners daarheen willen.
Vergoeding die de andere afdeling moet betalen? Je maakt een geintje zeker? Bij de 4D(F) bijvoorbeeld krijgen de afdelingen waar vrijwilligers toe horen hier geen ene cent voor terug. Ze komen immers op eigen gelegenheid en melden zich zelf aan. Waar jij voor tekent als coordinator bij de 4D(F) is o.a. dat de vrijwilliger fysiek in staat is om mee te doen en beschikt over een geldig EHBO diploma en heeft niks te maken met een vergoeding die de afdeling daarvoor krijgt!
En zoiets als een algemeen geaccepteerd intern uur-tarief bestaat helemaal niet. Er is wel een advies uurtarief van 2006, maar de ene afdeling doet hier helemaal niks mee en levert gratis mensen voor evenementen, terwijl de andere afdeling er 4x boven zit per uur. Dat jij als afdeling wellicht afspraken hebt gemaakt over een onderlinge vergoeding met andere afdelingen, wil nog niet zeggen dat dat bij iedere afdeling/district zo geregeld is.
Ik ben het met Jeroen eens :

Binnen het NRK als je bij andere afdelingen dienst doet meld je dat en vraag je toestemming zo hoort dat. En inderdaad de afdeling krijgt een bijdrage voor jouw diensten bij andere afdelingen tenzij anders afgesproken natuurlijk.
Het is netjes om te doen, zeker, maar het is niet verplicht! Jij bent als vrijwilliger ingeschreven bij het Nederlandse Rode Kruis en je bent als danig vrij om te gaan en staan waar jij wilt en om je in te zetten voor welke afdeling dan ook.

Even een aanvulling:
Het was al laat toen ik die hierboven schreef... Het bovenstaand gaat over vrijwilligers die op eigen initiatief/gelegenheid naar een inzet van een andere afdeling gaan. Het is natuurlijk anders als afdeling A een officieel bijstandsverzoek doet bij afdeling B. Afdeling B kan dan het verzoek behandelen als iedere andere normale aanvraag voor EHBO bijstand en aldus een (normale) factuur sturen naar afdeling A voor de geleverde bijstand, al dan niet op basis van onderling gemaakte afspraken.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2009, 21:40:40
Vergoeding die de andere afdeling moet betalen? Je maakt een geintje zeker? Bij de 4D(F) bijvoorbeeld krijgen de afdelingen waar vrijwilligers toe horen hier geen ene cent voor terug.

Tsjah ik weet niet welke afdeling/regio jij zelf toe behoort?... maar in onze regio (en nagenoeg alle omliggende regio's) zijn er wel degelijk afspraken hierover... Of dat landelijk is weet ik niet, maar dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet.

Even een aanvulling:
Het was al laat toen ik die hierboven schreef... Het bovenstaand gaat over vrijwilligers die op eigen initiatief/gelegenheid naar een inzet van een andere afdeling gaan. Het is natuurlijk anders als afdeling A een officieel bijstandsverzoek doet bij afdeling B. Afdeling B kan dan het verzoek behandelen als iedere andere normale aanvraag voor EHBO bijstand en aldus een (normale) factuur sturen naar afdeling A voor de geleverde bijstand, al dan niet op basis van onderling gemaakte afspraken.

Ik weet niet wat voor kosten ze dan bij jouw regio allemaal rekenen... maar ik reken toch echt andere kosten bij een "normaal EH verzoek" van een evenement als het helpen van een buur-regio hoor....

Maargoed, ik denk dat het geen meerwaarde heeft om hier heen en weer te gaan schrijven wat de regio van Pietje en Jantje wel of niet doet en rekent, de vraag was of het "verplocht" was om te melden...


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2009, 11:34:36
Hallo,

Ik zit even met de volgende vraag.

In hoevere ben je verplicht aan je eigen afdeling te melden als je via het landelijk bureau  een groot evenement elders gaat draaien. Moet je dit aan je eigen afdeling melden en kunnen zij dit verbieden?

En stel dat je naast het rodekruis nog lid bent van een andere hulpverleningsorganisatie (bijv MAI, EMS enz). In hoevere kan de afdeling je verbieden dit te doen danwel jou verplichten om toestemming te vragen voor het draaien van een evenement buiten de eigen afdeling om?

Ik hoor graag jullie reacties en meningen.

MvG,

B.A.



Ga je voor een andere afdeling, maar binnen je eigen organisatie aan de slag dan is het netjes dit bij je taakveld coordinator te melden. Dit inderdaad i.v.m. de vergoedingen die de afdelingen elkaar onderling rekenen.

Ga je bij een andere organisatie ook aan de slag als vrijwilliger, dan ben je daar volledig vrij in en staat niemand je iets in de weg. Let wel op dat je huidige organisatie al redelijk wat in jou geinvesteerd heeft (lessen, uitbreidingen zoals AED/wandelletsel etc/materiaal/uniform/etc.) en daar dan ook iets voor terug verwacht.

Nogmaals alles dat is geinvesteerd is zonder voorbehoud gegeven, maar moreel gezien is het natuurlijk vreemd wanneer je bijvoorbeeld je herhalingslessen op kosten van de ene organisatie volgt en vervolgens (het merendeel van) de hulpverleningen bij een andere organisatie gaat doen omdat het daar grootser is/beter materiaal hebben/betere vergoedingen. Hoe je daar een balans in krijgt moet ieder voor zichzelf zien uit te vogelen.

Tja, vrijwilligers claimen is natuurlijk geen goede zaak in dit verhaal, maar in hoeverre mag een organisatie iets terugverwachten van zijn vrijwilligers ten aanzien van de kosten die de organisatie gemaakt heeft?
Voordat een vrijwilliger ook werkelijk het veld in kan zijn er al de nodige kosten gemaakt door de organisatie. Een fantsoenlijk werkpak volgens richtlijnen van het NRK kost al een paar honderd euro, tel daar een tas bij op met inhoud, herhalingslessen, verzekeringen/inschrijvingen Oranje Kruis en je zult merken dat een organisatie al redelijk wat kosten maakt per vrijwilliger. Dan heb ik het nog niet eens over al die leuke toys zoals AED's etc die de meeste afdelingen aanschaffen.

Hieronder puur mijn persoonlijke mening  ;)
Al dit genoemde spul wordt je vrijblijvend beschikbaar gesteld, daar hoef je zelf niets voor te doen/investeren. Ook al is het vrijwilligerswerk, betekent dit natuurlijk nog niet dat het vrijblijvend is! Ten aanzien van de organisatie waar je voor loopt is enige loyaliteit wel op zijn plaats. In je beroepsleven heb je naast je huidige baan toch ook niet een bijbaantje bij de concurrent?
vrijwilliger instructeur


B.A.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
  • EHV, Rode kruis afd. Nunpeet, GNK Noord-Oost Gld
Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2009, 13:30:27
Bedankt voor de reacties allemaal.
Ben blij dat de meesten er net zo over denken als dat ik hoopte ;).

Hieronder puur mijn persoonlijke mening  ;)
Al dit genoemde spul wordt je vrijblijvend beschikbaar gesteld, daar hoef je zelf niets voor te doen/investeren. Ook al is het vrijwilligerswerk, betekent dit natuurlijk nog niet dat het vrijblijvend is! Ten aanzien van de organisatie waar je voor loopt is enige loyaliteit wel op zijn plaats. In je beroepsleven heb je naast je huidige baan toch ook niet een bijbaantje bij de concurrent?

Ik ben helemaal met je eens dat ze een aanzienelijk bedrag in je investeren en vind ook niet meer dan normaal dat daar wat tegenover staat. Bij ons wordt er van je verlangd dat je per jaar +/- 50 uren inzetbaar bent. Daarnaast heb ik het ook niet over wekelijks 'buiten de deur shoppen' maar af en toe een keer een evenement buiten de afdeling. :)