Wat te doen bij aantreffen waakhond?

Auteur Topic: Wat te doen bij aantreffen waakhond?  (gelezen 18298 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Gepost op: 21 augustus 2009, 17:45:01
Ik vroeg mij af;

Wat doen de diverse hulpverlenende instanties bij het aantreffen van een waakhond?

Situatie:

Melding onwelwording, HV (welke tak dan ook) komt ter plaatse. Bij het s.o. zit een grommende waakhond (rottweiler, Mechelse herder, dobermann etc.)

S.o. ligt op de grond en is buiten bewustzijn, kan zijn hond niet corrigeren. De hond wijkt niet van het baasje, vertrouwt die rare uniformen en alle onrust daaromheen niet. Oftewel; de hond blijft ten alle tijden het baasje ''beschermen''.

Wat zijn de opties voor de HV-ers?

Ik ken de optie dierenambu / vangstok, maar zijn er niet meer opties?




Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2009, 17:48:47
Laatst heb ik zo een situatie meegemaakt.

Wij hebben toen met spoed de politie t.p. laten komen. En die hebben voor ons de hond weggehaald. Zodat wij bij het slachtoffer konden komen...


Groet, Rene


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 21 augustus 2009, 18:03:36
Laatst heb ik zo een situatie meegemaakt.

Wij hebben toen met spoed de politie t.p. laten komen. En die hebben voor ons de hond weggehaald. Zodat wij bij het slachtoffer konden komen...


Groet, Rene

En wat is jouw tak van sport? En hoe heeft de politie dat gedaan? Met assistentie van hondengeleiders? Omdat die minder angst hebben voor honden en de waakhond daarop positief reageert?

Is er veel tijd verloren gegaan met het wachten op de politie?


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #3 Gepost op: 21 augustus 2009, 18:06:00
Leuke casus! :)


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #4 Gepost op: 21 augustus 2009, 18:37:45
Wat te doen? lekker blijven zitten natuurlijk. Eigen veiligheid gaat voor.
Heb geen zin in een hap van Bello.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2009, 18:40:24
Wat te doen? lekker blijven zitten natuurlijk. Eigen veiligheid gaat voor.
Heb geen zin in een hap van Bello.

Eigen veiligheid gaat inderdaad voor. Maar HV-ers hebben de rare gewoonte altijd een s.o. te willen helpen...en als zij een obstakel vinden, zullen zij op alle manieren trachten dat obstakel te overwinnen / te doen laten verdwijnen. Uit welke tak van HV reageer jij eigenlijk?


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #6 Gepost op: 21 augustus 2009, 18:56:16
In het verleden had ik een collega (hondegeleider) waarbij iedere keer als ik hem de poort uit liet zijn lippen bewogen.
Direct daarop zette de diensthond al zijn vervaarlijkheid in en probeerde uit zijn kooi te breken. (mooie manier om met je collega's om te gaan)

Ik heb betreffende "collega" duidelijk gemaakt dat als hij ooit ergens in de liggende positie door mij zou worden gevonden dat hij bij einde dienst een diensthond te kort zou komen en ik een paar patronen.

Dit is wel een hele extreme manier maar denk dat gegeven de omstandigheden de meeste mensen er wel beeld bij hebben.
In de gegeven casus zou het ook zeker anders gaan.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


hansalmere

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #7 Gepost op: 21 augustus 2009, 20:43:46
heb in het  grijze verleden ooit een melding gehad politie had een hond  gevonden en hadden (Bello)  leuk meegenomen naar het binnen terrein van het politie buro en toen dachten ze  Bello is zo lief laten we hem ff rond lopen en Bello dacht nu wordt het leuk, ik zal eens laten zien wie ik ben en men had netjes het hek dicht gedaan dus hij kon geen kant op maar de dienders ook niet en die zaten met ze tweeen anstvallig in de auto.
toen ik zelf T.P was en absoluut iets weet over honden had ik ook zoiets van oke en nu. en met behulp van iemand van de inspectie die ook werkzaam was voor de D.A hebben we (bello) kunnen vangen.

 Ik was hierbij betrokken uit mij functie operationeel coordinator D.A. toenertijd


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 21 augustus 2009, 21:32:42
Toch een hondengeleider erbij roepen, die weet over het algemeen nét iets beter hoe je met zo'n hond om moet gaan, en ook die heeft een wapenstok en dienstwapen...


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #9 Gepost op: 21 augustus 2009, 22:00:15
Waarom wordt er om een hondengeleider gevraagd en niet om een dierenambulance?

(die hebben toch ook vaak vangstokken en beschermende kleding/pakken om zo'n hond te kunnen vangen?)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.