Inzet van slangbundels lage druk

Auteur Topic: Inzet van slangbundels lage druk  (gelezen 72174 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sjors-sjors

  • Centralist/brandmeester
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #90 Gepost op: 27 december 2014, 20:51:24
DLS/1-7 zal geen belemmering zijn voor deze ontwikkeling schat ik zo in. Maar ik verwacht ook weer niet dat HD zal verdwijnen, wij kunnen heeeeul veul brandjes blussen met HD. Maar net voor die branden waar snelheid geboden is maar ook veel debiet nodig is zou de bundel wel eens een prima stuk extra gereedschap kunnen zijn op de tankautospuit.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #91 Gepost op: 27 december 2014, 21:36:29
Citaat van: sjors-sjors link=msg=1317515 date=1419709884
DLS/1-7 zal geen belemmering zijn voor deze ontwikkeling schat ik zo in. Maar ik verwacht ook weer niet dat HD zal verdwijnen, wij kunnen heeeeul veul brandjes blussen met HD. Maar net voor die branden waar snelheid geboden is maar ook veel debiet nodig is zou de bundel wel eens een prima stuk extra gereedschap kunnen zijn op de tankautospuit.
Als je snel veel debiet nodig hebt klinkt afleggen met een LD slangbundel mooi en ideaal, maar in de praktijk zal je waarschijnlijk oplopen tegen het probleem dat je net als nu met een klassieke LD inzet je de waterwinning eerst klaar moet hebben om het debiet in stand  te houden.
Want waarom word er vaak te lang doorgemodderd met HD ?
Omdat om wat voor reden dan ook de waterwinning niet binnen korte tijd op orde gebracht kan worden met de beschikbare mensen op dat moment.

Want de OBK ligt meestal verder weg als dat de Pompbediener alleen verantwoord kan en mag opbouwen.
Als je naar de ideale opstelplaats van een TS kijkt is deze bij een klassieke LD inzet dicht bij de waterwinning en bij een inzet net HD of LD met slangbundels  dicht bij de brandhaard.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #92 Gepost op: 27 december 2014, 21:51:11
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1317522 date=1419712589
Als je snel veel debiet nodig hebt klinkt afleggen met een LD slangbundel mooi en ideaal, maar in de praktijk zal je waarschijnlijk oplopen tegen het probleem dat je net als nu met een klassieke LD inzet je de waterwinning eerst klaar moet hebben om het debiet in stand  te houden.
Want waarom word er vaak te lang doorgemodderd met HD ?
Omdat om wat voor reden dan ook de waterwinning niet binnen korte tijd op orde gebracht kan worden met de beschikbare mensen op dat moment.

Want de OBK ligt meestal verder weg als dat de Pompbediener alleen verantwoord kan en mag opbouwen.
Als je naar de ideale opstelplaats van een TS kijkt is deze bij een klassieke LD inzet dicht bij de waterwinning en bij een inzet net HD of LD met slangbundels  dicht bij de brandhaard.

Stel het is direct duidelijk dat je LD nodig hebt (genoeg voorbeelden van te noemen). Als de TS dan dicht bij waterwinning wordt geplaatst en iets verder van de brandhaard, wat voor een problemen brengt dit dan met zich mee? De chauffeur kan de waterwinning gereed maken, en de slangbundels overbruggen sneller de afstand tot de brandhaard. Ik ben me nog aan het verdiepen in de inzet van slangbundels, maar zou dit een mogelijkheid zijn om het door jou genoemd probleem (snelle waterwinning) op te lossen?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #93 Gepost op: 27 december 2014, 23:48:30
Citaat van: honderd link=msg=1317525 date=1419713471
Stel het is direct duidelijk dat je LD nodig hebt (genoeg voorbeelden van te noemen). Als de TS dan dicht bij waterwinning wordt geplaatst en iets verder van de brandhaard, wat voor een problemen brengt dit dan met zich mee? De chauffeur kan de waterwinning gereed maken, en de slangbundels overbruggen sneller de afstand tot de brandhaard. Ik ben me nog aan het verdiepen in de inzet van slangbundels, maar zou dit een mogelijkheid zijn om het door jou genoemd probleem (snelle waterwinning) op te lossen?
Het probleem van slangbundels is heel simpel de beperkte lengte van zo'n bundel i.c.m. de meestal beperkte diameter vaak maar 25 of 38 mm waardoor er relatief veel druk en debiet verlies optreed.
Slangbundels zijn, in mijn ogen alleen sneller/efficiënter, als je op minder als ongeveer 60 meter vanaf de brandhaard met je TS staat.
Bij een grotere afstand tussen TS en brandhaard is het waarschijnlijk efficiënter om klassiek af te leggen met verdeelstuk. Hierbij je zou kunnen overwegen om tot aan het verdeelstuk met zo'n Franse/Duitse slanghaspelkar af te leggen en vanaf het verdeelstuk met slangbundels.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #94 Gepost op: 28 december 2014, 09:57:30
Volgens mij moet je een afstand van 60m ook niet willen overbruggen met een aanvalsslang maar moet je die afstand overbruggen met een toevoerslang en verdeelstuk. Ik kwam op youtube een filmpje tegen van een Belgische brandweer die iets van 40m of 60m toevoerslang zigzag in de auto heeft liggen met het verdeelstuk er aan. Nummer 3 pakt het verdeelstuk en loopt zo gemakkelijk 2 of misschien zelfs 3 lengtes uit. Vandaar kan je dan met de slangenbundels werken, toch!?


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #95 Gepost op: 28 december 2014, 11:35:14
In cluster EVA (Epe-Voorst en Apeldoorn) loopt ook een project "slangenbundels". Deze bundels bestaan uit 20 meter (45 mm) slangen. Daarnaast komt er ook 40 meter 3'' zig-zag gevouwen slang met gekoppeld verdeelstuk op het voertuig. Om af te kunnen leggen in bijv. een trappenhuis krijgen we ook 2 cassettes met 40 meter 65mm slang. Ook deze ligt er zig-zag gevouwen in waardoor het uitlopen erg makkelijk gaat.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #96 Gepost op: 28 december 2014, 12:05:53
Kijk dat van die 40m 3" vind ik een interessante ontwikkeling. Als je daar foto's of films van heb dan houdt ik mij aanbevolen!

Heeft 1 bundel van 20m veel meerwaarde? Is 1 bundel van 40m niet handiger of is dat dan te zwaar?

Citaat van: rozema12 link=msg=1317609 date=1419762914
In cluster EVA (Epe-Voorst en Apeldoorn) loopt ook een project "slangenbundels". Deze bundels bestaan uit 20 meter (45 mm) slangen. Daarnaast komt er ook 40 meter 3'' zig-zag gevouwen slang met gekoppeld verdeelstuk op het voertuig. Om af te kunnen leggen in bijv. een trappenhuis krijgen we ook 2 cassettes met 40 meter 65mm slang. Ook deze ligt er zig-zag gevouwen in waardoor het uitlopen erg makkelijk gaat.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #97 Gepost op: 28 december 2014, 17:11:47
Citaat
Deze bundels bestaan uit 20 meter (45 mm) slangen
Kansloos, het "bundel"systeem wordt nu door iedereen ineens omarmd zonder goed de oorsprong te bekijken. Het doel is een snel inzetbare lichte en makkelijk in ze zetten LD straal te hebben.  Een 20 m slang van 45 mm is veel te kort, maar ook weer veel te lomp (zeker als hij met water is gevuld) om door de rook het pand in getrokken te worden.
Conclusie ligt nu al vast, EVA Apeldoorn gaat geen bundels gebruiken om dat de test heeft uitgewezen dat het zwaar onhandig en niet snel in gebruik is.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #98 Gepost op: 28 december 2014, 17:19:39
Citaat
Als je snel veel debiet nodig hebt klinkt afleggen met een LD slangbundel mooi en ideaal, maar in de praktijk zal je waarschijnlijk oplopen tegen het probleem dat je net als nu met een klassieke LD inzet je de waterwinning eerst klaar moet hebben om het debiet in stand  te houden.
Als je met twee waterpistolen spuit op een brand die eigenlijk een super soaker nodig heeft is je bluswater op en de brand niet getemperd. Zet je de super soaker gelijk in bij aan komst zal de grotere hoeveelheid water p/min en worplengte het verschil kunnen maken.
Oplossing voor waterwinning:
1-Stop bij de brandkraan, koppel de haspelkar van de TS, laat een man achter die de waterwinning opbouwt en rij de TS naar de beste opstelplaats en laat de man naar de TS lopen met de toevoerleiding opde haspelkar
2- Stop bij de de beste opstelplaats voor de inzet en laat vandaar de waterwinning opbouwen
3- F..k the brandkraan, dat is een probleem voor de 2e TS, en met 2000 lt in de tank hebben ze daar 5 min de tijd voor dus hurry up!

Nog even wachten het Pilot voertuig komt er aan  ;)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #99 Gepost op: 30 december 2014, 11:59:26
Citaat van: tower-ladder link=msg=1317728 date=1419783107
Kansloos, het "bundel"systeem wordt nu door iedereen ineens omarmd zonder goed de oorsprong te bekijken. Het doel is een snel inzetbare lichte en makkelijk in ze zetten LD straal te hebben.  Een 20 m slang van 45 mm is veel te kort, maar ook weer veel te lomp (zeker als hij met water is gevuld) om door de rook het pand in getrokken te worden.
Conclusie ligt nu al vast, EVA Apeldoorn gaat geen bundels gebruiken om dat de test heeft uitgewezen dat het zwaar onhandig en niet snel in gebruik is.

De Zweden, alhoewel die geen slangbundels hebben, zetten de slang in 'rondjes' in de gang of ruimte naast de toegangsdeur. Door de druk van het water wordt de slang bij binnentreden dan gewoon doorgedrukt en is dus een stuk beter te hanteren. Het is dat we maar een paar dagen van een Zweeds voertuig gebruik konden maken en dus eigenlijk te weinig ervaring met 'hun' methode hadden, maar anders is zelfs het uitgooien en koppelen van lagedrukslangen niet veel langzamer dan een inzet met HD. Zeker niet omdat je de slangen het grootste deel leeg versleept.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding