Motoragent zwaargewond na ongeval tijdens begeleiding ambu - Wognum 01-09-2009

Auteur Topic: Motoragent zwaargewond na ongeval tijdens begeleiding ambu - Wognum 01-09-2009  (gelezen 54964 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
De diender wilde alleen even ruimte creëren bij de invoegstrook, zodat de ambulance in één teug de snelweg op kon rijden. Hiervoor zijn de matrixen niet bedoeld, om even tien tellen aan te gaan. Het ongeluk waar de ambulance vandaan kwam was ergens anders, daarom.
Volgens die man van de VID (RTL4 nieuws)  worden de matrix borden te weinig gebruikt in dit soort gevallen
de ambulance had er dus gebruik van kunnen maken, alleen weten de hulpverleners dit niet.    
Dus hiervoor zijn de matrix borden dus ook bedoeld.


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Ik had de waarschuwingen gelezen omtrent de schokkende beelden.. ik had alle geposte berichten in dit topic gelezen.. en dan nog

zit ik tijdens het kijken van het filmpje tegen me beeldscherm te schreeuwen dat die agent moet maken die ie wegkomt.. ook ik zit hier met kippevel

Wat een klap zeg :'( ik las dat die agent buiten levensgevaar is.. gelukkig maar !

wel sterkte toegewenst aan die agent !!


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Volgens die man van de VID (RTL4 nieuws)  worden de matrix borden te weinig gebruikt in dit soort gevallen
de ambulance had er dus gebruik van kunnen maken, alleen weten de hulpverleners dit niet.    
Dus hiervoor zijn de matrix borden dus ook bedoeld.


In Rijnmond wordt eigenlijk alleen gebruik gemaakt van matrixborden om een rijstrook af te kruisen over een groot deel van de autosnelweg als het heel druk is, waarover de ambu dan kan rijden. Nadelen daaraan: mensen zien niks op die rijstrook dus negeren het rode kruis. Bovendien veroorzaak je een behoorlijke file en is het verschil in snelheid tussen de file en de ambu behoorlijk groot met alle risico's van dien. Verder is het bij een situatie als in dit geval (in Friesland) best lastig omdat je nooit precies weet wanneer het kruis geplaatst wordt en wanneer het transport gaat rijden. Zekerheid kun je er dus niet echt aan ontlenen. Het blijft toch altijd een belangenafweging: wanneer ga je afkruisen? Bij een spoedrit? Bij een spoedtransport? Bij een glijdend transport? Hoe lang laat je dat kruis erin staan?
greetz,  Enrique


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
even een vraagje , er is vroeger geexperimenteerd met hekken met zeil om een ongeval af te schermen
bestaat dit nog en waarom wordt het zeer weining ingezet

zet deze wagen op de RWS locatie's langs de snelwegen , en bij dit soort ongevallen inzetten ( 1ste ongeval )


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Politierichtlijnen niet aangepast ondanks kritiek

02 september 2009 - www.webregio.nl/haarlemmermeer

HOOFDDORP - Ondanks de vele kritiek op het optreden van een gewonde agent bij het dodelijke ongeval in Hoofddorp zullen de hulpverleningsrichtlijnen van de politie niet aangepast worden, zo meldt politiewoordvoerder Dick van Egmond aan WebRegio. Volgens de woordvoerder zullen agenten ook in de toekomst niet ingrijpen wanneer hun eigen gezondheid in gevaar komt. ‘Heb je het filmpje van de motoragent in West-Friesland al gezien? Die wordt aangereden omdat hij in zijn poging om hulp te verlenen zijn eigen veiligheid uit het oog verliest...’, aldus Van Egmond.

Een agent die toekijkt hoe een slachtoffer van een auto-ongeluk min of meer verdrinkt, leverde veel reacties van onze bezoekers op. De politie Kennemerland gaf als reactie dat de agent niet mocht ingrijpen aangezien hij zelf gewond was, want zo waren de richtlijnen. Deze zullen dus niet worden aangepast.
Samen sterk in de hulpverlening!


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Al een tijd aan het meelezen, maar ik heb nu de behoefte om te reageren. Allereerst is het natuurlijk verschrikkelijk wat er gebeurt is. Ik hoop dat de collega er weer bovenop komt en wens hem veel sterkte toe.

En dan nu mijn bijdrage aan de discussie. Ik kan alleen spreken voor mijn eigen regio (A-A) en weet niet hoe het bij deze regio geregeld is:

Bij ons is het absoluut niet toegestaan voor ULM-rijders (op Transalp/650GS) om begeleidingen te rijden. Dit is alleen toegestaan voor motorrijders van Team Hoofdwegen op de Pan-European. De reden is simpel: Voor de ULM is de opleiding erg beperkt, 4 dagen en een dag off-road rijden. Voor de Pan moet je eerst ervaring op doen op de ULM, dan een rijtest doen en daarna nog een opleiding van 3 weken. Hierbij komt ook het begeleiden aan bod. Ieder jaar is er een bloktraining van 3 dagen, waarin begeleiden weer geoefend wordt. Tijdens het werken op de motor begeleid je ook regelmatig ambulances of andere stoetjes.

Een van de dingen die je leert: op de snelweg ga je niet stilstaan op de rijstrook, de reden hebben we helaas nu gezien. Bij 100 km/h is de remweg in het gunstigste geval 27,5 meter. Dan heb je een reactietijd van 1 seconde (voor de gemiddelde autorijder is dat al snel) en een maximale vertraging. Als een bestuurder dan afgeleid is door iets, ga je al snel naar 50 meter. De meeste afstand zit namelijk in de reactietijd. Per seconde leg je namelijk zo'n 28 meter af bij 100 km/h.

Wat je wel doet: Je rijdt, langzamer dan het overige verkeer, de invoegstrook op, gaat uiterst links rijden hierop, en geeft met je arm aan dat bestuurders moeten opschuiven. Als het kan zet je rijdend een blok. Je rijdt dus wel, maar op zo'n snelheid dat je een gat creëert voor de ambulance om in te voegen. Je blijft op dat moment staartrijder en blokt achterop komend verkeer, zodat de ambu, indien nodig, snel zijdelings kan verplaatsen. Meestal is het invoegen met een ambulance geen probleem. Bestuurders geven (vaak...) zelf al voorrang, zeker als er motorrijders begeleiden.

Over de signalering: Zie de opmerking van Enrique. Daarnaast is het vaak ook sneller om het volgens bovenstaande methode te doen, omdat je met RWS moet bellen om een kruis te krijgen. Als de ambu beslist om te gaan rijden, moet je gaan en niet nog even bellen. Over lange afstanden gebeurt het wel vaak. Ben wel eens vanaf A'dam naar R'dam gereden over een volledig afgekruiste 1e rijbaan. Maar dit zijn echt zeer uitzonderlijke gevallen!

Nogmaals, heel veel sterkte voor de betrokkenen. Lees bovenstaande als info en niet als oordeel, want ik denk dat de collega met de allerbeste bedoelingen gedaan heeft wat hij heeft gedaan. Daarom heb ik ook met ingehouden woede zitten kijken naar het RTL-nieuws. Eerst de feiten en omstandigheden op een rij en dan pas dergelijke uitspraken doen. De collega is nog geeneens gehoord!


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
even een vraagje , er is vroeger geexperimenteerd met hekken met zeil om een ongeval af te schermen
bestaat dit nog en waarom wordt het zeer weining ingezet

zet deze wagen op de RWS locatie's langs de snelwegen , en bij dit soort ongevallen inzetten ( 1ste ongeval )

Beste FVD-Purmerend en andere geïnteresseerden,
Het gebruik van Calamiteitenschermen wordt nog steeds gebruikt.
Dus JA het bestaat nog steeds, of het weinig wordt ingezet kan ik niet over oordelen omdat ik de cijfers daarvan niet ken.
Voordat men overgaat tot het inzetten van deze Calamiteitenschermen moet aan een aantal criteria worden voldaan.
Een van die criteria heb ik hieronder in een citaat vermeld.

Citaat uit het RWS boekje “Het gebruik van Calamiteitenschermen”.:

Wanneer wordt een scherm gebruikt ?
Een scherm kan ingezet worden bij elk incident op het hoofdwegennet waarvan de afhandeling minimaal 2 uur duurt (zie Aanrijdtijden).
Voor optimaal effect moet al in het eerste overleg besloten worden of er een scherm bij het incident geplaatst wordt of niet.
Bij rukwinden of bij windkracht 5 en hoger worden schermen uit veiligheidsoverweging niet gebruikt.


Einde citaat.


Voor meer informatie omtrent “Het gebruik van Calamiteitenschermen” klik op onderstaande link om het gehele PDF document te lezen.

BRON: http://www.incidentmanagement.nl/downloads/CalamiteitenschermDEF-LOW1.pdf

Bovenstaande BRON link is afkomstig van http://www.incidentmanagement.nl//index.php?option=com_content&task=view&id=62&Itemid=137
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Verder is het bij een situatie als in dit geval (in Friesland) best lastig omdat je nooit precies weet wanneer het kruis geplaatst wordt en wanneer h
Wognum ligt echt niet in de provincie Friesland maar in provincie Noord-Holland dit deel wordt wel "West-Friesland" genoemd.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Volgens die man van de VID (RTL4 nieuws)  worden de matrix borden te weinig gebruikt in dit soort gevallen
de ambulance had er dus gebruik van kunnen maken, alleen weten de hulpverleners dit niet.    
Dus hiervoor zijn de matrix borden dus ook bedoeld.

De VID gaat daar helemaal niet over, het is gewoon een particuliere dienstverlener.
Wie is hij om te oordelen dat dit middel te weinig wordt gebruikt ??? In de reacties van collega's hier kunnen we lezen dat gebruik van matrixborden in deze gevallen helemaal niet praktisch is.
Ik zie ook totaal geen toegevoegde waarde van zijn zegje op het RTL nieuws.

Of zou het zijn omdat ze graag hun eigen diensten willen slijten?

Laat de communicatie over het gebruik van de matrixborden liever over aan de organisaties die er wel over gaan, in dit geval dus de wegbeheerder :-\
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Uit zeer betroubare bron kan ik melden dat de motor agent inmiddels weer bij bewustzijn is en dat het redelijk met hem gaat.

mvg
Mike