Uitrusting BHV

Auteur Topic: Uitrusting BHV  (gelezen 4959 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

e.sulsters

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Gepost op: 3 september 2009, 11:18:12
Het is al vaker aangegeven in diverse posts dat er geen standaarduitrusting bestaat voor een BHV-er omdat dit per bedrijf kan afwijken.
Over het algemeen genomen zijn er natuurlijk wel overeenkomsten zoals het beroemde BHV vestje voor de herkenbaarheid.

Qua communicatie zit ik toch met een vraag.
Een mobiele telefoon is uiteraard te gebruiken, maar niet effectief, aangezien je maar met 1 persoon kan communiceren.
Beter is het om portofoons te gebruiken.

Mijn vraag is dan ook:
Stel dat er een ontruiming moet plaatsvinden nadat er brand is uitgebroken.
Het bedrijf heeft echter geen portofoons, dus duidelijk communiceren met de BHV-ers is niet mogelijk.
Kan het bedrijf aanspakelijk gesteld worden als hierdoor ongelukken gebeuren zoals het niet tijdig kunnen aanvragen van een ambulance.

Ik kan op het internet qua wetgeving of regelgeving hierover niets vinden (of ik heb niet goed gezocht).

Met vriendelijke groet,
Edwin.




Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1 Gepost op: 3 september 2009, 14:45:19
Het is al vaker aangegeven in diverse posts dat er geen standaarduitrusting bestaat voor een BHV-er omdat dit per bedrijf kan afwijken.
Over het algemeen genomen zijn er natuurlijk wel overeenkomsten zoals het beroemde BHV vestje voor de herkenbaarheid.

Qua communicatie zit ik toch met een vraag.
Een mobiele telefoon is uiteraard te gebruiken, maar niet effectief, aangezien je maar met 1 persoon kan communiceren.
Beter is het om portofoons te gebruiken.

Mijn vraag is dan ook:
Stel dat er een ontruiming moet plaatsvinden nadat er brand is uitgebroken.
Het bedrijf heeft echter geen portofoons, dus duidelijk communiceren met de BHV-ers is niet mogelijk.
Kan het bedrijf aanspakelijk gesteld worden als hierdoor ongelukken gebeuren zoals het niet tijdig kunnen aanvragen van een ambulance.

Ik kan op het internet qua wetgeving of regelgeving hierover niets vinden (of ik heb niet goed gezocht).

Met vriendelijke groet,
Edwin.

Het is bedrijfsafhankelijk of porto's gewens zijn. Dit is echter geen verplichting. Daarbij is mijn ervaring dat alleen de porto het niet doet. regelmatig oefenen met die dingen is heel belangrijk. Heb al genoeg oefeningen de mist in zien lopen omdat er met porto's werdt gewerkt.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


e.sulsters

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #2 Gepost op: 3 september 2009, 14:47:40
Uiteraard zal er met portofoons geoefend moeten worden.
Alleen al doordat met vaak het beroemde "over en sluiten" gebruikt terwijl ze dat helemaal niet bedoelen.

Wat voor mij belangrijk is, is of er regels of wetgeving bestaat voor het verplicht stellen van portofoons binnen een BHV team.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #3 Gepost op: 3 september 2009, 20:04:01
Nee, er is geen wettelijke verplichting.

Hooguit zou in de RI&E iets kunnen worden geconstateerd dat er in het bedrijf specifieke omstandigheden zijn, waardoor het noodzakelijk is dat er voor een goed optreden van de bhv-organisatie portofoons nodig zijn. Maar deze constatering ben ik nog nimmer tegengekomen.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #4 Gepost op: 3 september 2009, 22:25:45
Letterlijk staat het natuurlijk nergens maar je kunt het wel "willen" lezen.
In de ARBO staat dat de werkgever moet zorgen voor een goede eerste hulp bij ongevallen en calamiteiten, en dat hij bij ontruiming van het pand moet zorgen voor een adequate BHV die efficient het gebouw kan ontruimen indien noodzakelijk, en tot de extrene hulpdiensten er zijn de bestrijding van een incident kunnen uitvoeren.
En tja nu de hamvraag, is het gebouw dusdanig dat je een goede ontruiming, of incidentbestrijding alleen kunt uitvoeren als je portofoons hebt?
Mobiele telefoons als communicatiemiddel, Niet doen, erg omslachtig, bel te goed op, goede binnenhuis ontvangst afhankelijk van provider, weet je de nummers van je collega BV-ers ?
Portofoons, grote voordeel alle HBV -ers horen de berichten en kunnen anticiperen, nadeel, je moet er heel veel mee oefenen als je ze niet ook voor je normale taak gebruikt.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


e.sulsters

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #5 Gepost op: 4 september 2009, 06:52:06
Prima, dat wilde ik dus even weten.
Binnen ons bedrijf wordt een beetje moeilijk gedaan over de aanschaf van portofoons.
We praten over hooguit 4 of 5 portofoons, dus dat zijn de kosten niet.

Er wordt nu, wellicht ook bij andere bedrijven, gezeurd over de kosten en dat het niets opleverd.
Ik kan daar enorm kwaad over worden, want dit soort apparatuur kan gewoon grote problemen voorkomen.
Men heeft bij ons wel 19 brandblussers aangeschaft in het kader van "stel je voor dat er brand uitbreekt".
Beetje hypocriet dus door daar wel in te willen investeren, maar in een stel portofoons (die vele malen minder kosten dan de brandblussers) niet.