Ik heb mij wel is laten informeren over de diverse prio's bij de kustwacht... dit is in feite niks meer dan om aan te geven om wat voor melding het betreft:
- Prio 1 = Levensbedreigend... (nogal een breed begrip blijkbaar...)
- Prio 2 = Niet Levensbedreigend
- Prio 3 = Overige meldingen
Maar het heeft in feite totaal geen invloed op de uitruk procedure, snelheid, 'overtredingen' (de vrijstellingen dus)... Hier is het heel simpel geen spoedeisend karakter = gewone vaarsnelheid, 'prio 2, urgent' gaat het eventueel al wat harder en indien nodig de lampjes erbij, 'prio 1, spoed' = volle bak ernaartoe. En dit is dan ter beoordeling van de schipper en/of bevelvoerder/postcommandant. Is alles onder controle wordt er even geroepen 'het gas kan eraf' of 'de prio mag eraf', weet iedereen meteen wat de bedoeling is.
Ik kan ook niet volgen waarom de KNRM vaak doorkomt naar een melding, terwijl ze al niet meer nodig zijn. Je gaat toch niet voor een pechgevalletje (hard
) doorvaren terwijl er al een boot ter plaatse is en de situatie onder controle... Ik ben bijvoorbeeld ook wel 200m van een flink incident afgemeld, 'politie en ambu terplaatse met genoeg volk dus de rest van de boten kunnen weer op vervolg, wel graag een voertuig tp, over'. Nou dan gaan we toch weer lekker verder, na eerst een passerende schipper uitleg te hebben gegeven waarom me net zo hard langs kwamen, meteen weer wat promotie voor ons werk