HBHV cursus

Auteur Topic: HBHV cursus  (gelezen 10354 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

FireWeb

  • Gast
Gepost op: 30 mei 2002, 09:03:55
Heeft er iemand ervaring met een Hoofd BHV cursus?? Ben van plan om deze te gaan volgen maar er is nogal wat verschil in cursussen en vooral prijzen.
Laat eens wat weten ;)




mjhcremer

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
    • Rotterdam EHBO
Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2002, 23:15:56
Vorig jaar juni heb ik de cursus HBHV gevolg bij de firma Ricas in Ede. De cursus is een nogal theoretische cursus. Ik weet dus niet wat jouw gedachte is bij de cursus. Als het gaat om het opdoen van leidinggevende capaciteiten tijdens een incident dan is dit niet de juiste. Het gaat bij deze cursus vooral over de opzet en het kostenplaatje.


FireWeb

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 5 juni 2002, 21:48:41
Dat de cursus theoretisch is dat wist ik, het gaat mij ook niet om de leidinggevende kant maar meer om de organisatorische en beleidskant van de BHV organisatie. Komt dit aanbod in de cursus?? En heb je erwat aan

MAAR MIJN VADER KOMT ER NOG OPTERUG WANT HIJ HEEFT NET  ALARM GEKREGEN  ;D


mjhcremer

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
    • Rotterdam EHBO
Reactie #3 Gepost op: 6 juni 2002, 15:25:36
De cursus gaat voornamelijk in op hoeveel BHV-ers zijn er nodig, en wat zijn de kosten hiervan. Daarnaast wordt ingegaan op de ARBO-wet en het Arbo-besluit.


janvdr

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
  • Instructeur EHBO en AED, Hoofdbrandwacht
    • EHBOweb
Reactie #4 Gepost op: 9 juni 2002, 11:47:24
Kijk voor een cursus HBHV ook eens op http://www.dgs-arbo.nl. ;)
De wetgeving eromheen is een verplicht onderdeel, ontkom je niet aan.
Bijna  obm (allen nog examen repressie brand)


FireWeb

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 10 juni 2002, 12:52:38
Om mijn verhaal af te maken heb ik eigenlijk maar een vraag, is het een zinvolle cursus en is het het geld waard? Ik heb begrepen dat het een cursus is op managementniveau, is dat zo? De begin eisen stellen ze dit namelijk. ???


preventiemedewerke

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 7 augustus 2003, 08:33:51
Er worden verschillende cursussen gegeven op dit gebied. De cursus die ik gevolgd heb bestond uit:

relevante wetgeving
opzet en uitvoering RI&E (voor het BHV en veiligheidsaspect) ook praktijk opdracht
Opzetten beleidsplan voor de directie ( wat moet, waar staat dat in de wet en wat kost het)
Opzetten bedrijfsnoodplan
Een oefening met een soort BHV spel

Minimale opleiding MBO

Ik heb deze cursus gevolgt bij Stator in Utrecht.


m.v.g.


Dirk.


Kaatje

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 7 augustus 2003, 15:56:49
Wat je van de cursus zult ''leren'' is sterk afhankelijk van de functie die je binnen de organisatie vervult (IS NADRUKKELIJK MIJN MENING HOOR  :)

Ben je een KAM-, VGM- of Arbo-coordinator, dan weet je natuurlijk al veel van de wetgeving, dus hier zul je niet veel van leren.

Ben je niet zo thuis in wet- en regelgeving dan is het een meer interesantere cursus. Ook als BHV ''nieuw'' voor je is.

Ik vond (net als vorige spreker) dat de opleiding heel theoretisch is. Er is helemaal geen aandacht voor de uit te voeren werkzaamheden TIJDENS een inzet of oefening. (maar wel hoe je de ploeg voorbereid e.d. op een incident).

Klinkt misschien allemaal vaag, reageer gerust zodat ik het mogelijk beter uit kan leggen.

Groetjes,
Karen


Mark

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2003, 20:43:09
Deze maand heb ik, net als Dirk, de cursus gevolgd bij Stator in Utrecht.
De cursus bestaat uit twee lesdagen en een examen. De eerste dag is veel theorie m.b.t. bouwbesluit, arbowetgeving, RI&E en BHV-scan.
De tweede dag is meer gericht op de opbouw van de BHV-organisatie en leer je veel van praktijkverhalen en ervaringen van medecursisten. Deze dag gaat over alarmering, communicatie en de opzet van het bedrijfsnoodplan.
Bovendien krijg je ook een hoop handige informatie van de NIBHV mee.
Ik vond het zeer de moeite waard. Ik moet nog wel examen doen in maart '04.

groetjes
Mark


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 23 oktober 2003, 15:10:58
Als HBHV ben je voorwaarde scheppend. Dat wel zeggen dat je beleid uitzet waarin de BHV'ers opereren.

Feitelijk zijn de BHV'ers schaakstukken die je kunt inzetten. Het is de verantwoordeng van de HBHV dat de BHV'ers adequaat zijn opgeleid en uitgerust om hun taken, op elk moment, naar behoren uit te kunnen voeren.

Hoe ze terplaatse de feitelijke hulp verlenen, is daarbij voor de rol van de HBHV minder relevant.