Aansturing wegafsluitingen

Auteur Topic: Aansturing wegafsluitingen  (gelezen 3931 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Gepost op: 15 februari 2004, 17:14:26
We kennen allemaal de wegafsluitingen met klappalen waarbij bijvoorbeeld de brandweer met een speciale sleutel de paal laat omklappen om over een weg of pad te kunnen rijden.

Welke andere afsluitsystemen kennen jullie vanuit de praktijk? En op welke wijze wordt de afsluiting opengestuurd voor bijvoorbeeld voertuigen van hulpdiensten?

I.v.m. de ontwikkeling van het stadshart in Heerhugowaard ben ik op zoek naar voorbeelden van systemen waarbij de vertraging voor de hulpdiensten zo klein mogelijk is.
Het mooiste zou een systeem zijn dat ook aansluit bij de beïnvloeding van verkeerslichten op bepaalde lokaties.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard




Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2004, 17:19:46
Hier in barendrop zijn er zogehete bussluizen voor aangelegd....met een druk op de knop(vanuit de kazerne) ligt alles plat en kunnen we door heel baredrop toeren......Makkelijk en snel!
Het wordt ook gebruikt voor voertuigen die aanrijdend zijn naar de kazerne. DMV een transponder gaat de sluis dan naar beneden als jij er in de buurt komt :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2004, 22:08:26
We kennen allemaal de wegafsluitingen met klappalen waarbij bijvoorbeeld de brandweer met een speciale sleutel de paal laat omklappen om over een weg of pad te kunnen rijden.

Welke andere afsluitsystemen kennen jullie vanuit de praktijk? En op welke wijze wordt de afsluiting opengestuurd voor bijvoorbeeld voertuigen van hulpdiensten?

I.v.m. de ontwikkeling van het stadshart in Heerhugowaard ben ik op zoek naar voorbeelden van systemen waarbij de vertraging voor de hulpdiensten zo klein mogelijk is.
Het mooiste zou een systeem zijn dat ook aansluit bij de beïnvloeding van verkeerslichten op bepaalde lokaties.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
Renè,krijgen jullie als brandweer inspraak welk type wegafsluiting gebruikt zal gaan worden?


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2004, 23:12:37
In Geldrop staat midden in het centrum een poller. Oom agent moet die met een sleutel op de pilaar bedienen. De brandweerauto's hebben transponders die ingeschakeld worden wanneer zwaailicht en sirene zijn ingeschakeld.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


The Chief

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2004, 19:38:51
In Arnhem is de hele binnenstad afgesloten met hydraulische palen (deze zakken en stijgen snel)

In vele voertuigen (vergunninghouders, bepaalde leveranciers, hulpverleningsvoertuigen) zitten zogenaamde transponders die de palen kunnen laten zakken.

Ook kunnen we vanaf de RAC de palen in de hele binnenstad via "nood-open" laten zakken.
 [vroeger hadden we ook camera's bij elke paal zodat we nog wel eens "rood-rijders" door de voorruit van hun voertuig op de motorkap zagen belanden ;D  :'(

Op enkele andere plaatsen in onze regio zitten nog palen die met transponders of nummercodes te openen zijn.

Greetings,
The Chief
Centralist alarmcentrale Brandweer
Hulpverlening Gelderland Midden


Ruud H.

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 14 april 2004, 16:33:37
René,
In Haarlem wordt de binnenstad afgesloten door paaltjes die je kan laten zakken d.m.v. een telefoontje naar parkeerbeheer. (dit gebeurd via de ac) In geval van nood kan de ac de paal ook activeren allen dan wordt er niet één paal geactiveerd maar alle palen in de binnenstad.

Hier in Beverwijk hebben ze onlangs een hoop hekken geplaatst rond de zwarte markt en bij ons op de voertuigen zit een kastje waarmee je de hekken open kunt maken.

Gr. Ruud

We kennen allemaal de wegafsluitingen met klappalen waarbij bijvoorbeeld de brandweer met een speciale sleutel de paal laat omklappen om over een weg of pad te kunnen rijden.

Welke andere afsluitsystemen kennen jullie vanuit de praktijk? En op welke wijze wordt de afsluiting opengestuurd voor bijvoorbeeld voertuigen van hulpdiensten?

I.v.m. de ontwikkeling van het stadshart in Heerhugowaard ben ik op zoek naar voorbeelden van systemen waarbij de vertraging voor de hulpdiensten zo klein mogelijk is.
Het mooiste zou een systeem zijn dat ook aansluit bij de beïnvloeding van verkeerslichten op bepaalde lokaties.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #6 Gepost op: 14 april 2004, 16:40:25
In Gouda is dat ook.
Maandagavond ernstig ongeval in de binnenstad.
Traumaheli en 2 ambu's ter plaatse.
Ambulances, politie en brandweerauto's uit Gouda hebben een 'flippo' om de palen te laten zakken.
Helaas assisterende voertuigen buiten Gouda vandaan niet.
Politieauto uit naburig district nodig om markt (enige dichtstbijzijnde landingsplek voor heli) vrij te maken stond voor een paal.
Meldkamer politie wist dat de AC brandweer niet meer de palen kon laten zakken.
Een van de andere auto's wist te vertellen dat dienst parkeerbeheer het wel kan.
Centralist van de politie belde zich gek.
Politieauto moest dus ver omrijden, daar was een plekje waar hij over de stoep tussen twee palen door kon.

Rader.


Ruud H.

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 14 april 2004, 17:13:28
Zo lees je maar weer dat deze palen voor de hulverleningsdiensten een criem zijn. Als je enig zeggenschap hebt binnen de gemeente moet je ze dus proberen te weren. Dit zal overgens heel moeilijk zijn omdat je als hulverleningsinstantie pas op het laatste moment betrokken wordt bij deze veranderingen.

Gr. Ruud
In Gouda is dat ook.
Maandagavond ernstig ongeval in de binnenstad.
Traumaheli en 2 ambu's ter plaatse.
Ambulances, politie en brandweerauto's uit Gouda hebben een 'flippo' om de palen te laten zakken.
Helaas assisterende voertuigen buiten Gouda vandaan niet.
Politieauto uit naburig district nodig om markt (enige dichtstbijzijnde landingsplek voor heli) vrij te maken stond voor een paal.
Meldkamer politie wist dat de AC brandweer niet meer de palen kon laten zakken.
Een van de andere auto's wist te vertellen dat dienst parkeerbeheer het wel kan.
Centralist van de politie belde zich gek.
Politieauto moest dus ver omrijden, daar was een plekje waar hij over de stoep tussen twee palen door kon.

Rader.