Oefening risicobewustzijn HV en WO

Auteur Topic: Oefening risicobewustzijn HV en WO  (gelezen 3209 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Gepost op: 16 september 2009, 14:20:58
Voor een oefening risicobewustzijn HV en WO ben ik op zoek naar een leuk idee.

Voor brand zijn veel filmpjes e.d. beschibaar om iets leuks te maken.
Bij HV en WO wordt het al snel een eenzijdig verhaal waarbij iedereen in slaap gaat vallen.
Hier zitten zoveel brandweermensen dat er vast wel iemand bij zit die eens een leuke oefening gedaan heeft waar dit een onderwerp was.
Dus iets interactiefs waar een klein groepje even leuk mee bezig is als spel o.i.d.

Wie kan mij helpen?




SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #1 Gepost op: 17 september 2009, 19:34:08
Kan je risicobewustzijn verder specificeren? Waar wil jij als instructeur de nadruk echt op leggen? Wat is de duur van de oefening en heb je evt. materiaal ter beschikking?


Bruin511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
Reactie #2 Gepost op: 18 september 2009, 12:48:37
Ik heb al diverse presentaties gegeven over Veilig Repressief optreden. Ik gebruik de boeken als leidraad en onderbouw met foto's en filmpjes van het internet. Met name youtube staan er erg veel.

Het is maar waar je de nadruk op wil leggen, het toepassen van methodes zoals activerende werkvormen doen het ook altijd goed

Lekker de les levendig houden met discussies, zaken scherp stellen en mensen even een spiegel voorhouden. foto's en filmpjes van eigen "fouten"doen het heel goed.!!!

Uitaard nooit iemand beoordelen of veroordelen op basis van een filmpje / foto alleen een spiegel voorhouden!!!

succes!


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #3 Gepost op: 18 september 2009, 13:04:08
Het gaat om het risico bewustzijn bij optreden bij HV en WO. Dus alle gevaren die je erbij loopt als je even niet goed nadenkt.
Filmpjes en lesmateriaal met voorbeelden zijn er inderdaad genoeg daar is het gebrek ook niet aan.

Het gaat me juist om een eens wat leukere activerende werkvorm dan een casus, voorbeeld of filmpe bespreken.
iets in een spelvorm bijvoorbeeld. Ben zelf ook nog aan het nadenken hoor maar als beter goed gestolen dan slecht verzonnen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #4 Gepost op: 18 september 2009, 14:12:06
Ik heb al diverse presentaties gegeven over Veilig Repressief optreden. Ik gebruik de boeken als leidraad en onderbouw met foto's en filmpjes van het internet. Met name youtube staan er erg veel.

Het is maar waar je de nadruk op wil leggen, het toepassen van methodes zoals activerende werkvormen doen het ook altijd goed

Lekker de les levendig houden met discussies, zaken scherp stellen en mensen even een spiegel voorhouden. foto's en filmpjes van eigen "fouten"doen het heel goed.!!!

Uitaard nooit iemand beoordelen of veroordelen op basis van een filmpje / foto alleen een spiegel voorhouden!!!

succes!

Volgens mij was de vraag niet hoe je les moet geven ;)

Misschien kun je wel aangeven hoe je de activerende werkvorm zou gebruiken bij het lesgeven in het risico bewustzijn bij optreden HV en WO  8)


SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #5 Gepost op: 20 september 2009, 22:13:00
Voor mij is je doel nog steeds niet specifiek genoeg om daadwerkelijk een didactische werkvorm op te "verzinnen". Wat wil je echt bereiken? Ik hoor je "bewust zijn van gevaren creëren bij HV en WO" zeggen. Maar wat wil je dat de groep echt leert? Zijn je doelen gericht op kennis, vaardigheden, attitude? Zaken die toch wel belangrijk zijn voordat je willekeurig een werkvorm uit de kast pakt.


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #6 Gepost op: 21 september 2009, 10:12:33
Voor mij is je doel nog steeds niet specifiek genoeg om daadwerkelijk een didactische werkvorm op te "verzinnen". Wat wil je echt bereiken? Ik hoor je "bewust zijn van gevaren creëren bij HV en WO" zeggen. Maar wat wil je dat de groep echt leert? Zijn je doelen gericht op kennis, vaardigheden, attitude? Zaken die toch wel belangrijk zijn voordat je willekeurig een werkvorm uit de kast pakt.

 :-\ Hoe duidelijk moet ik nog worden dan?  :-\

Bewust worden van de gevaren (risico's die je zelf loopt) bij repressief optredenmet HV en WO.

Dus rij normaal en stop voor rood licht als je naar de kazerne komt.
Doe je handschoenen aan anders snij je je in je vingers.
enz
enz
enz
enz
enz
enz


SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #7 Gepost op: 21 september 2009, 11:30:32
Ja ik speel wat de boeman, maar zodoende krijg je wel een duidelijk beeld van wat je men wilt "leren". Want je ziet maar al te vaak dat men iets "leuks" wilt doen voor een oefenkaart die ze moeten afstrepen. Wil niet zeggen dat jij dit doet, maar over het algemeen.

Als ik het goed begrijp, zijn de doelen gericht zijn op het verrijken van de kennis die de mensen hebben.

Mijn idee..
Aangezien de mensen al over de kennis beschikken is dit al een zorg minder. Wellicht is het interessant om vanuit een casus in stappen te werken. Van opkomst tot het terug keren naar de kazerne.

Verdeel de groep in subgroepen (3 a 4 man) ervaren manschappen bij onervaren manschappen.

Aan de hand van een PowerPoint presentatie kan je enkele afbeeldingen laten zien die een casus uitbeelden. Afbeelding van pager die afgaat met bijv. "ongeval met beknelling daar en daar" Hierop maken zijn op een flip-over of d.m.v. post its een overzicht waar de risico's liggen. Laat de groep het werk doen en begeleid de groepen waar nodig.

Hierna volgt de volgende stap bijv. de berichtgeving van de AC. Laat de groep uitschrijven welke risico's er meer zijn waar zij op moeten letten.

etc. etc.

my two cents