BHV actie buiten bedrijfspand, goed of fout?

Auteur Topic: BHV actie buiten bedrijfspand, goed of fout?  (gelezen 3282 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

duijv023

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • gewoon een gemotiveerde BHV'er
Gepost op: 20 september 2009, 22:09:39
Paar jaar geleden onderstaande aan de hand gehad tijdens zware westerstorm ( ja met weeralarm geloof ik  ;))
Ik zal proberen de situatie te schetsen, hopelijk kunnen jullie mij volgen....

Onze ingang is aan de noorrdzijde van ons pand. De weg is ca. 5m breed en aan de overzijde zit laadperron van een supermarkt, die naar het westen gericht is, en deels onder een flatgebouw is gebouwd. Daar heeft men een noord, en een zuidingang.

Boven de zuidingang (bij de parkeerplaats, waar dus de meesten gebruik van maken) is net een nieuwe luifel van glas gemaakt.
Deze blijkt echter niet bestand tegen de harde wind, en de platen begeven het één voor één.
Wij merken het doordat wij een hagel-achtig geluid horen tegen onze ramen. Aangezien ik veilig in de auto kan komen ga ik even kijken en constateer dat het dus rondvliegend glas is, en de supermarkt is bezig om de zuidingang te sluiten.

Eerste actie:
terug naar de zaak, vraag collega's zo mogelijk binnen te blijven, check p2000, en zie een enorme lijst met BRW meldingen in onze regio. Mn venster doet raar dus ik post nu dit en ga in reply verder




duijv023

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • gewoon een gemotiveerde BHV'er
Reactie #1 Gepost op: 20 september 2009, 22:24:49
(nou er is weer rust)

Ik hou het even in de peiling en zie dan de ene na de andere supermarktbezoeker die via de noorduitgang naar buiten is gegaan om vervolgens met de klok mee, en dus in onze straat tegen de storm in het parkeerterreun probeert te bereiken. Gezien de glashagel is dat echt gekkenwerk  >:(

Ik ben dus in de auto gaan zitten en heb de doorgang geblokkeerd en stuurde iedereen maar terug (op een enkele eigenwijze idioot na/"ja ik moet zo mijn kinderen halen, ik heb geen tijd om te wachten en dat soort reacties). Ondertussen geldt nu dus niet meer "ïedere seconde telt", dus ik besluit via "niet- spoed" nummer de brandweer te alarmeren. Er word aangegeven dat hetr druk is, maar ze begrijpen de situatie en zullen zeker langskomen, al kan het even duren.
Na een klein uur komt de brandweer. Ik praat ze in mn BHV vestje bij "boven de wind". Op dat moment is 70% van de glasplaten kapot, en er gaan nog steeds platen stuk.

De bevelvoerder kijkt, luistert nauwelijks en heeft zoiets van nou hier ben ik niet nodig, succes verder goedemiddag. Ze spannen niet eens een lintje om de boel af te zetten?!

Ondertussen ben ik al anderhalfuur BHV'er aan het spelen en sta helemaal perplex. Sta ik me dan druk te maken om niks? Nou ik vind nog steeds van niet. Maar ik voelde me wel aardig in mijn hemd staan. MAar dus nu mijn vraag: Als BHVér ga ik mss theoretisch mijn boekje te buiten door buiten het pand de boel te ontruimen.
1. mocht ik dat uberhaubt (ik meen van wel in algemeen belang)
2. had ik anders moeten "opschalen oid"
3. of zag ik het dan helemaal verkeerd?

Nou ja, hoor graag jullie ideeën!

Groet,
Alexander


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 21 september 2009, 15:36:20
Wat zegt jou BHV-er en wat doen de BHV-er en personeel van de betreffende supermarkt.. Zij zijn verantwoordelijk om de schade van hun object te voorkomen.. ?   Als BHV van een andere bedrijf kan je hun toch gewoon bellen ?


Turboholland

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
    • 112 Twente
Reactie #3 Gepost op: 21 september 2009, 17:48:27
Ik vindt in elk geval dat je het goed hebt gedaan en ik zou hetzefde doen!
Het is sowieso van de zotte dat de brandweer zo een situatie onderschat! Er zijn in principe mensen levens in gevaar!

Ook zou het een optie geweest zijn misschien de politie te waarschuwen zodat die misschien het terrein afzetten kunnen.

Nogmaals respect voor jou handelingen!!


duijv023

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • gewoon een gemotiveerde BHV'er
Reactie #4 Gepost op: 21 september 2009, 23:21:18
Wat zegt jou BHV-er en wat doen de BHV-er en personeel van de betreffende supermarkt.. Zij zijn verantwoordelijk om de schade van hun object te voorkomen.. ?   Als BHV van een andere bedrijf kan je hun toch gewoon bellen ?

Hah, ja da's een goeie, heb paar minuten moeten zeuren voor iemand die aan de andere kant de boel wilde tegen houden. Niks BHV, heb nota bene nog een fluoresceren vestje uit één van onze auto's uitgeleend  :-X

Wat ik de brandweer vermoedleijk wel moet nageven, is dat zij het bijzonder druk hadden, en dat terwijl het brandweer korps per dat jaar net de 2e TAS en een HV3 hebben moeten inleveren in het kader van de regionalisering. Dus tja met één TAS en een PM busje doe je niet veel natuurlijk. Trouwens wel een leuke dat je dat zegt over de politie. Juist omdat ik vermoedde/wist dat de BRW druk zou zijn HEB ik toen juist via de politie gealarmeerd, maar ook zij hadden het druk... kennelijk....

Gr.
Alexander


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #5 Gepost op: 23 september 2009, 01:47:21
Ik denk dat je goed gereageerd hebt :) . Zou denk ik hetzelfde gedaan hebben.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)