Veilige vaarsnelheid reddingsboten

Auteur Topic: Veilige vaarsnelheid reddingsboten  (gelezen 14230 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #20 Gepost op: 23 september 2009, 19:24:20
Dar kom ik maar even met de cijfers, staat er regelmatig een politie auto in de prak bij mij om de hoek bij de dealer, en de brandweer kan er ook wat van, ondanks de richtlijnen. Maar ongelukken op snelheid gebeuren met reddingsboten nooit, ik kan het me tenminste niet één heugen en loop al bijna 25 jaar mee.

Ik durf rustig te stellen dat het risico een aanvaring te krijgen met een snel varende reddingsboot bijna nihil is. Wel heb ik reddingsboten bij het starten de brugwand zien bestijgen, politie RIBs het riet in zien gaan omdat ze de voor- met de achteruit verwisselden, in Weesp een politieboot in de gracht achteruit tegen de kadewand zien/horen knallen en zijn er 's nachts wat tonnetjes gedeukt, visfuiken in gevaren en ben ik zelf nog heel langzaam op een net onderwater liggende krib gevaren bij IJburg tijdens een zoekaktie.

Maar niets van deze ongelukken was met grote snelheid, wat dat doe je alleen als het overzichtelijk is en op bekend terrein en dat soort obstakels uitgesloten zijn.

Ik zie me al met 40 km per uur naar Amsterdam voor een drenkeling varen.... Ben ik bijna een uur onderweg.

Moeten we eerst wat meer "kazernes" openen. Ik zie zoveel mensen met een brandweerbril.

Henk
ik situatie's genoeg meegemaakt waarbij de schipper een grote inschattingsfout maakte door met te hoge snelheid aan te komen op een incident.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #21 Gepost op: 25 september 2009, 13:49:06
Moeten we eerst wat meer "kazernes" openen. Ik zie zoveel mensen met een brandweerbril.

Henk
Daar wordt volgens mij druk aangewerkt met de komst van meer en meer professionele KNRM stations langs het binnenwater.  8)
Snelheid is belangrijk, maar zeker niet alles. Ik kom liever veilig, met een scherpe bemanning aan dan 1 minuut sneller met een gebroken bemanning en met x 'bijna' momentjes
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 25 september 2009, 15:48:16
ik situatie's genoeg meegemaakt waarbij de schipper een grote inschattingsfout maakte door met te hoge snelheid aan te komen op een incident.

Ja, dat zie ik ook vaak. Met zo'n 20 km per uur naar de kade met een SO. En dan wachten tot je eigen hekgolven uitgedeinsd zijn. Of dwars door het zoekgebied naar een drenkeling op volle snelheid. Dat kan 20, 30, 40 0f 50 km/h zijn, dat is allemaal te snel.


Daar wordt volgens mij druk aangewerkt met de komst van meer en meer professionele KNRM stations langs het binnenwater.  8)
Snelheid is belangrijk, maar zeker niet alles. Ik kom liever veilig, met een scherpe bemanning aan dan 1 minuut sneller met een gebroken bemanning en met x 'bijna' momentjes

Wij hebben een gashandel op de boot, daar kun je de snelheid mee regelen. Ik dacht net dat we er allemaal uit waren, dat je je snelheid aanpast aan de omstandigheden. Geen zinnig mens hier die zo snel ergens heen blaast dat er angstige momenten zijn en een bemanning die geradbraakt is, dus tegen wie heb je het. Gisteren in het donker met zo'n gemiddelde snelheid van 60, 70 km/h naar Lelystad geweest om te helpen zoeken.
 http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,27156.msg674352.html#msg674352
Met 20 km/h kom je er ook, dat is waar. Maar zo'n 60 km/h leek ons volkomen veilig, zoveel sterren het leek wel dag, prachtig gezicht. Bij het zelfde weer op de dag was het veel harder gegaan, 80 km/h ofzo, maar daar sprak Dinges al hele wijze woorden over.

En Matthijs, ik voelde me geen moment onveilig, kwam uitgeslapen aan en het benzine gebruik viel ook nog mee: 65 liter. Een pluim voor jou!

Henk


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #23 Gepost op: 29 september 2009, 17:26:47
Wat dacht je van :aankomen varen met een te hoge snelheid  :op een omgeslagen zeilboot,er vol overheen gaan terwijl de opvarenden in het water rond de zeilboot liggen.  :-X Er lagen al hulpverleners bij het incident,de kreet "niet gezien" gaat helaas niet op.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #24 Gepost op: 2 oktober 2009, 14:43:48
Henk, was Lelystad niet een beetje ver uit de richting voor jou?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #25 Gepost op: 2 oktober 2009, 15:01:43
Nee hoor... We zijn er zo, zeker tijdens een zoekaktie. We nemen voor dat we zoiets doen kontakt met de kustwacht op of iets zinnig is en een toegevoegde waarde heeft en dat had het dus gaan we. We zijn niet gebonden aan een bepaald gebied ofzo.

Henk


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #26 Gepost op: 2 oktober 2009, 17:01:38
heb niet alle meegeluisterd toen,omdat ik naar werk moest ,maar hoe was daar de samenwerking met de knrm.rb's brw en heli voor jullie ??  ben benieuwd   Cees
hulpdiensten-spotter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #27 Gepost op: 2 oktober 2009, 18:02:02
Dit weekend zal ik het radioverkeer er op zetten van de Botteractie en de oefening.

Ik vond het niet gewenst dat eerst de Hazewinkel en daarna de P87 ESC werd zonder een goede overdracht. "Wij vallen er ook zo maar in en weten nog niet wat er precies speelt en zijn nog te druk met telefoneren" was een uitspraak van de P87.

Henk


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #28 Gepost op: 2 oktober 2009, 18:28:55
heb niet alle meegeluisterd toen,omdat ik naar werk moest ,maar hoe was daar de samenwerking met de knrm.rb's brw en heli voor jullie ??  ben benieuwd   Cees
Bedoel je daar mee het incident van de botter waar henk is geweest,of de oefening,of beide?
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #29 Gepost op: 2 oktober 2009, 18:34:21
Nee hoor... We zijn er zo, zeker tijdens een zoekaktie. We nemen voor dat we zoiets doen kontakt met de kustwacht op of iets zinnig is en een toegevoegde waarde heeft en dat had het dus gaan we. We zijn niet gebonden aan een bepaald gebied ofzo.
Henk

Wel de waaheid vertellen Henk: de kustwacht vond het NIET nodig dat je daar heen zou gaan en heeft NIET gezegd dat jou aanwezigheid een meerwaarde zou hebben.De kustwacht kan volgens mij echter niet iemand verbieden om ergens heen te varen.
Je hebt dus jezelf uitgenodigd.