Brandweerwedstrijden: nuttig of kunstje leren?

Auteur Topic: Brandweerwedstrijden: nuttig of kunstje leren?  (gelezen 1342 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 23 september 2009, 21:46:03
Naar aanleiding van: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,32334.0.html

Zijn brandweerwedstrijden nuttig of is het alleen een kunstje leren dat je in de praktijk niet toepast?




SiebJr

  • Vrijwillige Brandweer - Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Reactie #1 Gepost op: 23 september 2009, 22:28:16
Een discussie die vele kanten kent. Als ik mag beginnen..

Nuttig of kunstje? In mijn ogen, beide.

Knetterkast bewaken? en wachten tot deze uit wordt gezet? Lijkt me duidelijk! Zo zijn er tal van voorbeelden waar men kritisch over kunt zijn.

Echter neem bijvoorbeeld de klasse 112, daar zitten toch nuttige zaken in. Neem een gemiddelde wedstrijd ploeg (vrijwillige brandweer). Die oefenen zeker meer dan 10 avonden naast de reguliere oefenavonden aan een het creëren van een team dat zich wil neerzetten op een wedstrijd. Hierbij trekken ze alles uit de kast. Men oefent weer met hydraulisch gereedschap, luchtkussens, chemicaliën pak, stabiliseren van objecten, verplaatsen van lasten met verschillend materiaal etc etc Op deze manier oefen je in korte tijd weer de de facetten van de brandweerwereld. Daarnaast gebruik je nu zeker de materialen, want hoe vaak komt het nu voor dat je tijdens een oefening dat je bij een HV oefening nu net niet ingezet wordt met hydraulisch gereedschap, om een voorbeeld te noemen.

Daarnaast heb ik ervaren dat de nabespreking veel gedetailleerder is dan algemeen. Men heeft nu de mogelijkheid om per persoon uitgebreid feedback te geven, waar bij een reguliere oefenavond soms de tijd gewoon weg niet voor is.

my two cents


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #2 Gepost op: 23 september 2009, 23:27:42
De nadruk ligt dus veel op het oefenen, kan ik daaruit opmaken dat de Leidraad Oefenen voor een regulier korps niet voldoende is om op alle gebieden vaardig te blijven?