Regelgeving voor tunnels

Auteur Topic: Regelgeving voor tunnels  (gelezen 102248 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #170 Gepost op: 13 november 2003, 13:10:41
Extra kanaaltje erbij gaat niet echt helpen, denk ik, Christian....Wat wel helpt is etherdiscipline.....
Wat ik ervan weet is dat het eerste voertuig, de SIV dus , het enigste voertuig is wat communiceert met het AC. De rest van alle voertuigen LUISTERT UIT!
Aangezien ik je geluidsfragment om een of andere reden niet kan beluisteren weet ik niet precies in wat voor deel van de uitruk dit gesprek werd getracht te houden.... ???
 ;)

Precies! Etherdiscipline is waar het om draait. Uiteraard melden alle voertuigen aan de AC dat ze uitgerukt zijn e.d., maar onderling verkeer tussen aanrijdende eenheden en eenheden ter plaatse is gewoon uit den boze bij een dergelijke inzet.

Maar dat hoor je zo vaak bij een groter incident. Dat schijnt nu eenmaal zo te gaan hierzo. Het is een genot om te luisteren naar het to-the-point mobilofoonverkeer in andere regio's.....

Gr
Erik


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #171 Gepost op: 13 november 2003, 21:55:00
De reactie van Nel (AC) was ook wel leuk... :P ;D

Christian


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #172 Gepost op: 17 november 2003, 09:48:36
17-11-2003, gezien op www.regioscannerzeeland.nl  ;)
Bedrijfsbrandweer Westerscheldetunnel mogelijke optie
Wout Bareman, PZC

TERNEUZEN - Er is een doorbraak op komst in het bestuurlijk overleg over een beroepsbrandweerteam voor de Westerscheldetunnel.

Minister wil snel oplossing voor brandweer in tunnel

Minister J. Remkes van Binnenlandse Zaken heeft de twee tunnelgemeenten Terneuzen en Borsele én de provincie laten weten in december of januari te willen praten over de financiering van zo`n brandweerkorps. Remkes vindt dat zijn collega K. Peijs van Verkeer en Waterstaat bij dat overleg moet worden betrokken.

Terneuzen en Borsele hameren al sinds het begin van de bouw van de Westerschelkdetunnel op de noodzaak een beroepskorps op te richten. Het zou, zo is berekend, 25 miljoen euro kosten. De ene helft daarvan zou het Rijk moeten betalen, de andere helft door de de provincie, de regionale brandweer (waarin alle Zeeuwse gemeenten participeren), de twee tunnelgemeenten en het havenschap Zeeland Seaports.

De burgemeesters droegen ook andere financieringsmogelijkheden aan. Zoals een toeslag op het tunneltarief. Daartegen rees direct verzet, net als tegen de suggestie álle Zeeuwse gemeenten te laten meebetalen. Desondanks zijn al die opties nu, volgens burgemeester J. Lonink van Terneuzen, weer aan de orde. Aan dat lijstje is de mogelijkheid toegevoegd om tunnelexploitant NV Westerscheldetunnel de vorming van een bedrijfsbrandweer op te leggen.

Lonink en z`n Borselse collega J. Gelok hebben uit overleg met topambtenaren van Binnenlandse Zaken begrepen dat minister Remkes snel een oplossing wil. Dat hij daar minister Peijs van Verkeer en Waterstaat bij wil betrekken, vindt Lonink voor de hand liggend. ,,We hebben een nieuw aspect aan het dossier toegevoegd: de hulpverlening óp de Westerschelde. En dat valt onder de directe verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat.``

Vervelend
Het overleg met het ministerie heeft geleerd dat `Den Haag` de patstelling die over de financiering van de tunnelbrandweer is ontstaan als `vervelend`ervaart. Volgens burgemeester Lonink wordt het financieringsprobleem onderkend, maar bestaat er al jaren een meningsverschil tussen Binnenlandse Zaken en Verkeer en Waterstaat over de vraag wie voor de kosten moet opdraaien. Minister Remkes laat zich vandaag tijdens een werkbezoek aan Zeeland overigens al bijpraten over de hulpverlening in de Westerscheldetunnel.



Brandbestrijding op de Westerschelde is ook hot-item de laatste tijd. Zijn er elders in Nederland brandweermensen die ook kunnen uit(mee)varen met een blusboot of een sleepboot en daar ervaring mee hebben ?
 ::)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #173 Gepost op: 5 december 2003, 11:05:02
Precies! Etherdiscipline is waar het om draait. Uiteraard melden alle voertuigen aan de AC dat ze uitgerukt zijn e.d., maar onderling verkeer tussen aanrijdende eenheden en eenheden ter plaatse is gewoon uit den boze bij een dergelijke inzet.

Maar dat hoor je zo vaak bij een groter incident. Dat schijnt nu eenmaal zo te gaan hierzo. Het is een genot om te luisteren naar het to-the-point mobilofoonverkeer in andere regio's.....

Weet je wat ik wel vind? De sfeer is onderling altijd erg goed. En dat mis ik wel eens bij andere regio's. Bij een groter incident is die discipline wel lekker, maar anders...
Geef mij Zeeland maar! ;)

Christian


firemanr

  • Gast
Reactie #174 Gepost op: 5 december 2003, 15:25:07
Mooi gezegd, Christian, dat is ook de reden dat ik, hoewel ik de keuze ooit eens had, nooit weg zou gaan uit Zeeland....... ;)


firemanr

  • Gast
Reactie #175 Gepost op: 8 december 2003, 11:02:00
Bleij kan ook eigenlijk helemaal niet met vakantie....zit tie in Australië, autom. brandmelding in het dienstengebouw..... ;)
Kleine brand.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #176 Gepost op: 9 december 2003, 21:15:58
Is het een goed idee om bij een calamiteit ook gelijk voor opvang te zorgen van de gestrande automobilisten?
De meesten weten niet wat hun overkomt en door opvang zou de rust misschien wat terug kunnen keren en de ergernis worden weggenomen.
De vraag is wel: wie gaat de opvang doen? O&V van het RK? Of de SIGMA?

Christian


firemanr

  • Gast
Reactie #177 Gepost op: 9 december 2003, 22:18:55
En waar wilde je die mensen opvangen???? ???


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #178 Gepost op: 10 december 2003, 23:00:24
Je hoeft ze niet op te vangen, als je ze bijv. te drinken geeft is het al een hele goeie zaak.
Voor de opvang is te weinig ruimte en is niet praktisch, omdat de mensen hun auto moeten verlaten.

Christian


firemanr

  • Gast
Reactie #179 Gepost op: 10 december 2003, 23:11:32
Zal dan nu warme choco moeten zijn......maarre, der staat hier nogal een file als de tunnel dicht gegooid wordt smorgens......dat krijg je nooit niet aangewerkt.... :o