Bezuinigingen Brandweer: (on)mogelijk

Auteur Topic: Bezuinigingen Brandweer: (on)mogelijk  (gelezen 2652 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 2 november 2009, 17:17:52
Naar aanleiding van: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,33451.0.html ben ik wel benieuwd of jullie vinden dat de burger van de brandweer waar voor zijn geld krijgt of dat de brandweer taken doet die eigenlijk door andere partijen gedaan zouden moeten worden.

Als je de brandweer morgen helemaal opnieuw zou mogen inrichten, is het mogelijk om de brandweer goedkoper te maken of moet er juist geld bij?




Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #1 Gepost op: 2 november 2009, 17:34:05
Er zal heel veel geld bij moeten. Extreme diepte investering in preventie in alle bouwwerken. Varierend van rookmelders en sprinklers in woningen tot verscherpte regelgeving voor gebruiksvergunningen.

Alleen daardoor kun je het later weer terug verdienen op het gebied van de repressie en preparatie en door het terugdringen van het schadebedrag bij brand.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #2 Gepost op: 2 november 2009, 20:39:06
Is dat zo, grote branden zijn er altijd al geweest en nog steeds (veel) en mogelijk zelfs in grotere omvang?  ::)

Zijn deze brandpreventieve voorzieningen echt wel zo heilig of betalen we met zijn allen een hoop geld voor iets waarvan we weten dat als het brand we toch niet meer naar binnen gaan?

Is dan zo'n OMS installatie nog nodig om daar 10 keer per jaar voor niets op de stoep te staan en als het wel iets is de 11 keer zeggen we sorrie maar te gevaarlijk?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #3 Gepost op: 2 november 2009, 20:50:35
En juist daarom moet er veel meer gedaan worden aan detectie, beperking en preventie.

Brand kun je niet voorkomen - de gevolgen wel beperken. Neem nou de brand in Stein. De schade loopt in de miljoenen. Wie zegt mij dat met een investering van 2 miljoen dat winkelcentrum nu ook een  complete puinhoop zou zijn?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #4 Gepost op: 2 november 2009, 21:57:00
Ik ben van de repressieve kant dus ik daag je uit......;)

Als we dat geldt nu eens investeren in materiaal, opleiding, oefening, geavanceerde apparatuur etc. etc. Zouden we dan geen grotere en betere slagkracht krijgen.

Laat dan die OMS maar zitten zodat mensen alsnog gewaarschuwd worden en we er tevens snel bij kunnen zijn. De rest mag branden tot zolang de brandweer er is.

Hoeveel kosten zouden we op jaarbasis aan leges, bouwplantoetsing, periodieke controles, afgiftes van vergunningen, bouwkosten, certificatie kosten, aansluitkosten, her-certificeringskosten, onderhoudskosten, euh....vergeet ik iets kunnen besparen.

Volgens mij krijgen we een tweede kredietcrisis als het zou doorgaan  ::)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #5 Gepost op: 2 november 2009, 22:07:39
Er is ooit al iemand geweest die de volgende stelling heeft gedumpt.

Vrogah ...... gingen we met twee bluswagens naar een boerderijbrand, die vervolgens tot de grond toe afbrandt.

Tegenwoordig komen we met een compleet peloton en nog brand de boerderij tot de grond toe af.

Laat het gezeur over legekosten en kosten voor het afgeven van een vergunning over aan de politiek. Laten wij gewoon kijken naar wat er kan en hoe we de gebruikers er van overtuigen dat het echt anders moet en kan. De vernietiging van kapitaal, banen, leefomgeving en de kosten van de repressieve dienst kunnen echt omlaag - mits men zich gaat realiseren dat de kosten van brandpreventie wel lonend kan zijn.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #6 Gepost op: 2 november 2009, 22:43:07
Die uitspraak heb ik ooit geciteerd uit een artikel van een commandant uit onze regio ;)

Maar vertel maar wat dan lonende kosten zijn op dit moment voor een ondernemer..........oftewel als ik ondernemer ben en betaal mij scheel aan alle verplichte kosten/heffingen en morgen brand de kiet af en heb ik nope.

Had ik nies aangebracht was er hetzelfde resultaat zowel repressief gezien als brandpreventie technisch......toch  ::)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 2 november 2009, 22:54:18
Die uitspraak heb ik ooit geciteerd uit een artikel van een commandant uit onze regio ;)

Maar vertel maar wat dan lonende kosten zijn op dit moment voor een ondernemer..........oftewel als ik ondernemer ben en betaal mij scheel aan alle verplichte kosten/heffingen en morgen brand de kiet af en heb ik nope.

Had ik nies aangebracht was er hetzelfde resultaat zowel repressief gezien als brandpreventie technisch......toch  ::)
En als ik een beetje slim ben betaalt de verzekering mijn nieuwe pand en machines...

Vroeger begonnen we met het voorkomen dat de gehele stad afbrande. Dat werd uiteindelijk niet voorkomen door repressieve acties maar door preventieve voorschriften.

Tegenwoordig vinden we het al erg als een woning uitbrand. Maar had die bewoner dan niet zelf maatregelen moeten nemen om dit te voorkomen?

Ik denk dat de discussie moet zijn: wat kunnen we als samenleving aan repressie leveren en wat ligt in je eigen invloedssfeer als eigenaar van een gebouw. Als je wilt dat de brand kleiner blijft als je brandcompartiment dan zal je zelf daarin moeten investeren.  :)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #8 Gepost op: 2 november 2009, 23:02:58
Ja dat was vroeger, de repressieve dienst is nu veel beter uitgerust en in staat een brand beter te bestrijden...toch?

Met alle preventieve maatregelen van nu vallen er nog steeds veel doden en blijven de branden even groot. Ergens blijft er dus iets onbenuts liggen waardoor het resultaat beter kan worden.

Preventieve voorzieningen zullen hun best doen, repressief gezien laten we denk ik nog een hoop kansen liggen. Investeren is the key ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 2 november 2009, 23:20:46
Ja dat was vroeger, de repressieve dienst is nu veel beter uitgerust en in staat een brand beter te bestrijden...toch?

Met alle preventieve maatregelen van nu vallen er nog steeds veel doden en blijven de branden even groot. Ergens blijft er dus iets onbenuts liggen waardoor het resultaat beter kan worden.

Preventieve voorzieningen zullen hun best doen, repressief gezien laten we denk ik nog een hoop kansen liggen. Investeren is the key ;)

Dat ben ik niet met je eens. Je komt als repressieve dienst altijd als de brand al ontwikkeld is. Als er dan geen preventieve voorwaarden geschapen zijn dan is het in de meeste gevallen een verloren zaak. Misschien zou een FSE eens kunnen uitreken hoeveel 'water' je nodig hebt om in een loods van 2500m2 en 5 m hoog met een brand oppervlak van 25 m2 om de brand te kunnen bestrijden. Zou jij nog naar binnen gaan als het midden in de loods brand? Of zou je je concentreren op de brandscheidingen rondom het compartiment?

Alleen als je zeer snel bij de brand bent heb je nog een kans om de bron te bestrijden. Daarom heeft het zin om in de grote steden om een beroepsbrandweer korps te hebben. Snellere uitruktijden en daardoor meer kans om een brand klein te houden.

Ik vraag me ook af of je brandweerkorpsen die hun opkomsttijd op 15 minuten gezet hebben nog wel op de binnenaanval moeten oefenen of alleen in grootwater transport...