Agenten mishandelen fotograaf

Auteur Topic: Agenten mishandelen fotograaf  (gelezen 4421 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 4 november 2009, 12:49:36
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5240525/___Agenten_mishandelen_fotograaf___.html

wo 04 nov 2009, 11:40 | 13 reacties | lees voor
    
'Agenten mishandelen fotograaf'

HILVERSUM -  Een 57-jarige man heeft tegen vier agenten aangifte gedaan vanwege mishandeling en vernieling. De man had in Hilversum foto's van de agenten genomen en weigerde die te wissen, waarna hij hardhandig werd aangepakt.

Het politiekorps Flevoland stelt een onderzoek in naar het incident, meldt De Pers. De Amsterdammer had de agenten van een speciale aanhoudingseenheid in mei gefotografeerd op een parkeerterrein. De agenten oefenden daar zonder helmen of maskers, waardoor ze op de foto's herkenbaar waren.

Volgens de politie vreesden de agenten voor hun veiligheid, omdat ze onder meer worden ingezet bij de arrestatie van gevaarlijke personen die serieuze veiligheidsrisico's opleveren.

Toen de Amsterdammer weigerde de foto's te wissen, kreeg hij ruzie met de agenten. Die pakten hem uiteindelijk vast en wisten de foto's.

'Onrechtmatig gehandeld'

De man deed aangifte van mishandeling en vernieling, waarop een ander politiekorps een onderzoek instelde. Het Openbaar Ministerie heeft geconcludeerd dat de agenten onrechtmatig hebben gehandeld, maar justitie doet er verder niks mee, omdat vervolging 'niet in verhouding' zou staan met de gebeurtenis.

De korpsleiding is geadviseerd de zaak te onderzoeken en maatregelen tegen de agenten te nemen. De leiding beraadt zich nog op een passende straf en heeft besloten oefeningen tegenwoordig elders te houden, waar de kans kleiner is dat omstanders foto's nemen.




Zorbacop

  • Brigadier RR - coach/ANPR/biker/ME
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Servo Per Amikeco
    • Zorba-shirts
Reactie #1 Gepost op: 4 november 2009, 13:51:54
Ja en wat is nu jouw mening?
Crime is a disease  I'm the cure When everythi


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #2 Gepost op: 4 november 2009, 13:55:56
Hmm hoe zat dat ook alweer, je mag openbaar op straat fotos maken maar gezichten van de agenten onherkenbaar maken ...
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #3 Gepost op: 4 november 2009, 14:09:22
Als die fotograaf beschikt over enkele hersencellen dan weet hij dat je dan gewoon doorloopt en die gasten met rust laat en hun werk laat doen.
Zijn namelijk ook mensen met een gezin thuis en die zitten niet te wachten op criminelen die even het een en ander recht komen zetten op hun priveadres.
Ik snap dat het heel leuk is om overal maar foto's van te maken, maar die gasten (en naasten) riskeren hun leven voor de maatschappij om de harde jongens aan te houden en voor het gerecht te brengen, dan mag je toch hopen dat je ongestoord kunt oefenen voor die momenten.
En als je dan ook nog zo'n l*l bent die de foto's niet wil wissen ja... dan moet je het ook maar zelf weten.

maar dat is mijn ongezouten mening  :)
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 4 november 2009, 14:12:10
maar dat is mijn ongezouten mening  :)

Van mij mag er zelfs nog wat peper bij, want ik kan me hier helemaal in vinden!  O0


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #5 Gepost op: 4 november 2009, 14:13:51
tja, laat ik het zo zeggen

de reactie van de agenten is niet goed
maar van deze fotograaf ook niet,
ik weet niet hoe de agenten het hebben verteld aan de fotograaf
maar je zou toch moeten denken dat als je dat verhaal gewoon uitlegt deze fotograaf dit begrijpt en ze wist neem ik aan.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 4 november 2009, 14:32:35
Als die fotograaf beschikt over enkele hersencellen dan weet hij dat je dan gewoon doorloopt en die gasten met rust laat en hun werk laat doen.
met bovenstaande ben ik het op zich helemaal eens, echter...

[advocaat van de duivel mode] agenten die over enkele hercencellen beschikken en gaan oefenen op een openbaar parkeerterrein zonder helmen of maskers, lopen nu eenmaal het risico dat ze herkenbaar zijn voor omstanders met of zonder fototoestellen...  ::) [/advocaat van de duivel mode]

daarnaast hebben we altijd nog zoiets als de wet, waarin nou eenmaal staat dat (ook agenten) niet voor eigen rechter mogen spelen, en hun macht niet mogen misbruiken.
Samen sterk in de hulpverlening!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 4 november 2009, 15:15:00
   
'Agenten mishandelen fotograaf'

waarna hij hardhandig werd aangepakt.


Die pakten hem uiteindelijk vast


Het is wel écht weer een Telegraaf artikel ...

Artikel 300
1. Mishandeling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie.

2. Indien het feit zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.

3. Indien het feit de dood ten gevolge heeft, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.

4. Met mishandeling wordt gelijkgesteld opzettelijke benadeling van de gezondheid.



5. Poging tot dit misdrijf is niet strafbaar.


+ de definitie van mishandeling
''Mishandeling is het toebrengen van verwondingen of pijn of andere schade tegen het lichaam van een persoon gericht.''
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #8 Gepost op: 4 november 2009, 18:22:11
met bovenstaande ben ik het op zich helemaal eens, echter...

[advocaat van de duivel mode] agenten die over enkele hercencellen beschikken en gaan oefenen op een openbaar parkeerterrein zonder helmen of maskers, lopen nu eenmaal het risico dat ze herkenbaar zijn voor omstanders met of zonder fototoestellen...  ::) [/advocaat van de duivel mode]

daarnaast hebben we altijd nog zoiets als de wet, waarin nou eenmaal staat dat (ook agenten) niet voor eigen rechter mogen spelen, en hun macht niet mogen misbruiken.

En hier ben ík het weer helemaal mee eens. Als je als AT in deze tijd denkt dat je (waarschijnlijk vast met wat opvallende stoere spullen/auto's erbij) op een openbaar parkeerterrein kan gaan oefenen zonder dat je de interesse wekt van omstanders die per definitie allemaal een camera bij zich hebben (al is het maar op een gsm), dan ben je niet echt van deze tijd. Begrijp echt wel dat men liever geen foto's wil, maar inderdaad, dan moet je daar niet gaan spelen. En het dwingen om foto's te verwijderen, al dan niet met gebruik making van fysieke dwang, is m.i. gewoon buiten alle proporties.
greetz,  Enrique


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 4 november 2009, 19:02:50
En hier ben ík het weer helemaal mee eens. Als je als AT in deze tijd denkt dat je (waarschijnlijk vast met wat opvallende stoere spullen/auto's erbij) op een openbaar parkeerterrein kan gaan oefenen zonder dat je de interesse wekt van omstanders die per definitie allemaal een camera bij zich hebben (al is het maar op een gsm), dan ben je niet echt van deze tijd. Begrijp echt wel dat men liever geen foto's wil, maar inderdaad, dan moet je daar niet gaan spelen. En het dwingen om foto's te verwijderen, al dan niet met gebruik making van fysieke dwang, is m.i. gewoon buiten alle proporties.

Gezien het feit dat er word gesproken over een speciale aanhoudingseenheid in combi met de regio ga ik uit van een regionale ondersteuningsgroep danwel AE groep ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !