Ter Horst verbiedt bonnenquota niet - 2009

Auteur Topic: Ter Horst verbiedt bonnenquota niet - 2009  (gelezen 13917 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 16 november 2009, 15:59:08
::)

Ter Horst verbiedt bonnenquota niet

http://www.depers.nl/binnenland/353439/Ter-Horst-verbiedt-bonnenquota-niet.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+DePersHome+%28De+Pers.nl+-+Voorpagina%29

Gepubliceerd: vandaag 15:35
Update: vandaag 15:46

Minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) gaat de zogeheten bonnenquota niet verbieden. Dat zei de bewindsvrouw maandag tijdens een overleg in de Tweede Kamer over de politie.

Het kabinet heeft de verplichte bonnenschrijverij uit de landelijke doelstelling voor de politie gehaald. Dat betekent echter niet dat korpsen hun agenten niet kunnen verplichten een bepaald aantal bonnen per dag uit te schrijven.

In de Tweede Kamer leven grote bezwaren tegen dergelijke praktijken. SP'er Ronald van Raak sprak van 'georganiseerd wantrouwen' waarbij agenten als 'veredelde belastinginner' de straat op worden gestuurd. "Daar moet de minister een eind aan maken." Ook de VVD, PVV en GroenLinks verzetten zicht tegen de quota.

Ter Horst liet echter weten dat zij niet van plan is om in te grijpen in het beleid van individuele politiekorpsen. "Dat hoort bij de beleidsvrijheid en beleidsruimte van de korpschef om afspraken te maken met agenten." Het schrijven van bonnen is daarnaast een 'goede zaak' die het gezag van agenten ten goede zou komen.

Daarnaast gaat het om zeer beperkte quota, benadrukte de minister. "Het gaat om een proces-verbaal per agent per dag. Elke agent die een uurtje op straat staat, ziet vijftien overtredingen, dus waar hebben we het nou over?"

De SP en VVD lieten het niet zitten bij dit antwoord. Zij dienden een motie in die de minister oproept om alsnog een einde te maken aan de verplichte bonnenschrijverij.


Samen sterk in de hulpverlening!


Glenn2

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 16 november 2009, 16:44:03
Ter Horst doet niets tegen bonnenquotum politie
http://www.nu.nl/politiek/2124130/horst-doet-niets-bonnenquotum-politie.html
Uitgegeven:    16 november 2009 16:11
Laatst gewijzigd:    16 november 2009 16:34
DEN HAAG - De politie kan aan gezag winnen door meer bonnen te schrijven. Dat stelde minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) maandag in een overleg met de Tweede Kamer tot ergernis van vooral de SP en de VVD.
© ANP

Deze oppositiepartijen vinden juist dat het gezag van de politie wordt aangetast als agenten op elke hoek van de straat gaan posten om zoveel mogelijk bekeuringen uit te delen, zodat ze de opgelegde aantallen halen.

Het bonnenquotum is een paar jaar geleden uit de landelijke prestatieafspraken met de politie gehaald. De korpsen zelf mogen agenten echter wel opdracht geven een bepaald aantal boetes op te leggen.

Volgens Ter Horst hoort dat bij de beleidsvrijheid van politiekorpsen. De SP en de VVD willen dat ze daar een einde aan maakt, maar de PvdA-bewindsvrouw voelt daar niets voor. ''Het instrument om het gezag te vergroten, is het schrijven van bonnen'', zei ze.
© ANP


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 16 november 2009, 16:46:42
''Het instrument om het gezag te vergroten, is het schrijven van bonnen'', zei ze.
© ANP

Waar komen toch al die argumenten vandaan dat de politiek los staat van de samenleving....? Om nog maar te zwijgen van de werkvloer...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #3 Gepost op: 16 november 2009, 17:32:11
15 overtredingen in 1 uur en dan over de zeik gaan dat er 1 bekeuring uitrolt....?

Hoezo bonnenquota niet afschaffen? Quota met 500 procent verhogen! Schrijven totdat de pen leeg is! De vingers dienst weigeren van de kramp!

Politiek blijft toch een raar iets.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 16 november 2009, 17:49:34
Mwoa, buiten dat is het quota écht niet onhaalbaar en hoef je echt niet voor te ''zoeken'' en te jagen ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #5 Gepost op: 16 november 2009, 18:54:39
ik ben het met Jerommeke eens, 150 bonnen is echt makkelijk haalbaar....zonder moeite te doen, en de meeste overtredingen af te doen met een goed gesprek...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 16 november 2009, 21:05:37
. ''Het instrument om het gezag te vergroten, is het schrijven van bonnen'', zei ze.
© ANP

Die quota zal mij aan mijn derriere oxideren....

Waar ik wel over struikel is over bovengenoemde uitspraak...  :-X
Struisvogeltje...


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 16 november 2009, 22:04:52
'BONNEN LEVEREN POLITIE RESPECT OP'

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2009/11_november/16/binnenland/bonnen-leveren-politie-respect-op.xml

Als de politie meer respect wil van de mensen, moeten agenten meer bekeuringen uitschrijven. Daar is minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken van overtuigd. De SP en de VVD zeker niet.

De partijen zitten er absoluut niet op te wachten dat agenten op elke hoek van de straat gaan staan om een minimum aan bonnen binnen te slepen. Ze denken dat de politie dan juist aan gezag inboet.

Ter Horst noemt bonnen schrijven de manier om respect af te dwingen. Jaren terug is het bonnenquotum geschrapt uit de afspraken met de korpsen, maar zelf mogen ze nog wel zulke eisen stellen.

© ANP
Samen sterk in de hulpverlening!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #8 Gepost op: 16 november 2009, 22:16:53
Vroeg of laat gaat ze een keer gigantisch op d'r ..... :-X


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #9 Gepost op: 17 november 2009, 10:56:36
Die quota zal mij aan mijn derriere oxideren....

Waar ik wel over struikel is over bovengenoemde uitspraak...  :-X
Struisvogeltje...

Daar ben ik het me eens.

Met dit soort uitspraken van de minister krijg je wel weer last van de vooroordelen die hierover bestaan. Het beruchte: 'Zie je wel, de politie schrijft alleen maar om de staatskas te spekken' komt dan weer om de hoek kijken. Het aanzien van de sterke arm der wet zal dan helaas weer zakken aangezien het klassieke vooroordeel weer eens van stal wordt gehaald. De minister is in mijn ogen op deze manier heel erg verkeerd bezig.

Uit eigen ervaring weet ik (ik was vroeger eens tussen spoorbomen door geslalomd  :-[ ) dat een goed gesprek beter werkt dan alleen een bekeuring. Ik was zo onder de indruk dat ik destijds als puber zat te shaken op de fiets en ik heb zulke geintjes niet meer uitgehaald in mijn puberteit.

Ik las van de week elders (weet even niet meer waar) dat er vele honderden miljoenen opgehaald worden door de geďnde bekeuringen. Nu hoor je dat er weer bezuinigd moet worden bij de politie. Waarom vloeit er niet gewoon een deel van dat geld naar de politie zelf zodat je daar niet meer hoeft te bezuinigen?

De politie houdt wat ze nodig heeft om zichzelf te bedruipen en de rest vloeit af naar de staatskas. Geen gedoe meer over bezuinigingen en we houden zo de blauwe tak lekker op sterkte.

Of denk ik nu weer te simpel  ::)
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.