Weggedrag brandweer

Auteur Topic: Weggedrag brandweer  (gelezen 25004 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Wous79

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Gepost op: 17 november 2009, 23:48:57
Hallo iedereen van de blauwe kolom,

Op een ander forum is al een tijd een discussie gaande over vrijwillig brandweerpersoneel dat op weg is naar de kazerne voor een uitruk.
Ik zou wel eens willen weten hoe jullie hier over denken.

In het kort gaat het er om dat er kleine overtredingen gemaakt worden als te hard rijden, over fietspaden en een enkel rood verkeerslicht. Ook word er gesuggereerd deze mensen beperkte vrijstelling te verlenen, er vanuit gaande dat bovengenoemde geen gevaar of hinder oplevert.

Zijn er hier mensen die hier wel eens mee te maken hebben gehad en hoe heb je dan gehandeld? (Waarschuwing, direct bekeuren of pas later...) Of hoe denk je te handelen?

Groeten  :),

Wous




mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #1 Gepost op: 17 november 2009, 23:56:42
Ben er zwaar op tegen, ontheffing zal ook nooit worden verleend. Dit verhaal heb ik wel eens eerder in een posting verteld maarik zal hem nog eens neerzetten:

En dorp egens in nederland. Meneer A rijdt met zijn auto over een wegetje door het dorp. Plots komt er rook onder de motorkap vandaan. Hij zet zijn auto aan de kan en stapt uit. Hij ziet vlammen onder de motorkap vandaan komen en per gsm belt hij 112. De brandweer meldkamer piept de vrijwilligerrs uit dorpje C op. Brandweer man Jan(let op de naam is verzonnen) ziet zijn pieper af gaan. Springt in de auto en scheurt richting kazerne. Met hoge snelheid(50 toegestaan) ,werkelijke snelheid lag na onderzoek vele malen hoger, rijt hij oveer een weg. Langs deze weg ligt een manage. Een 13 jarig meisje steekt met haar fiets over om dat ze paart rijdt in de manage. Op dat moment rijdt de brandweerman met veel te hoge snelheid bij de manage. Door zijn snelheid kan hij niet meer remmen. Hij raakt het meisje wat op slag dood was........

Voor alle duidelijkheid dit is een waargebeurd verhaal.

Egr
Mike


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #2 Gepost op: 18 november 2009, 00:01:00
Mijn oordeel is dus niet doen. Somige vrijwilligers posten is het dringen om een plaatsje op de tankautospuit. Wie er het eerst is kan mee. Ben je te laat en is de auto al vol dan heb je pech en kun je niet mee naar de brand. Dus gaan somige(je hoort mij echt niet zeggen allemaal) hele rare streken uit halen om in de auto te kunnnen.......

Ooordeel zelf is dat het waard......

gr
Mike


Wous79

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #3 Gepost op: 18 november 2009, 00:11:17
Ja, dat zijn vervelende berichten...  :-X  Helaas zullen er altijd mensen zo blijven rijden.

Maar dan mijn (fictief)voorbeeld:

Alarm brandweer voor auto te water, personen er nog in. Het is midden in de nacht en ik rij beheerst door een rood verkeerslicht op een kruispunt waar ik minstens 300 meter elke richting uit kan kijken. Max snelheid hier 50.
Hou jij me staande en bekeur je mij?

Wat ik eigenlijk vraag is: tot in hoeverre wordt er in de geest van de wet gehandeld ipv de letter van de wet...

Grt,

Wous


Wous79

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #4 Gepost op: 18 november 2009, 00:13:15
Even voor de duidelijkheid, ik zoek geen goedkeuring maar ben gewoon benieuwd hoe er aan de andere kant van mijn portier  ::) over gedacht word


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #5 Gepost op: 18 november 2009, 00:31:37
Gewoon niet doen, je bent geen voorrangsvoertuig dus je moet je aan de wet houden, klaar geen discussie mogelijk.
Wil je toch dat men sneller ter plaatse is dan moet je zorgen dat jouw gemeenteraad beroepspersoneel 24 uur per dag neerzet in de brandweerkazerne.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #6 Gepost op: 18 november 2009, 00:34:55
Wet is wet. In je eigen auto ben je als brandweerman op weg naar de kazerne voor een uitruk niets meer dan de rest.


Wous79

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #7 Gepost op: 18 november 2009, 00:50:47
Oke, ik begrijp dus dat jullie me tp staande zouden houden? Zou ik toch wel wat flauw vinden... :-\

Kan het zijn dat jullie hier liever niet neerzetten dat je anders zou handelen? Niet rot bedoeld, zou ik me best kunnen voorstellen.

Ben zelf overigens geen vrijwilliger(meer) maar nog regelmatig steken deze discussies is kantines ed de kop op. Ook ben ik het eens met de stelling wet is wet maar ik vind ook dat een medewerker van de politie moet handelen in de geest van de wet, waar ik mee wil zeggen dat de wet (in deze) is bedoeld om de verkeersveiligheid te bevorderen en daar in dit geval geen sprake van is / hoeft te zijn...

grt,

Wous


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #8 Gepost op: 18 november 2009, 00:59:24
Wous, ik hoef niet anders te handelen, want ik ben geen agent.

Dit is werkelijk een discussie die nergens overgaat. Wat brandweermensen doen op weg naar de kazerne valt geheel voor hun eigen verantwoording. Pissen ze naast de pot om de auto te halen, dan moeten ze daar gewoon voor boeten. Naast de verhalen van doodgereden kindjes, zijn er ook de verhalen van brandweerpersoneel die geen brandweer meer zijn na een stevig gesprek met hun commandant naar aanleiding van een dikke overtreding op weg naar de kazerne toe.

De regels zijn duidelijk. Klaar, uit, over en sluiten, gat graven, lijdend voorwerp inpleuren, gat dicht flikkeren en niet meer over praten.

En vooral met GBV met de auto voor een prio 1 naar de kazerne rijden.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 18 november 2009, 01:05:03
Oke, ik begrijp dus dat jullie me tp staande zouden houden? Zou ik toch wel wat flauw vinden... :-\

Kan het zijn dat jullie hier liever niet neerzetten dat je anders zou handelen? Niet rot bedoeld, zou ik me best kunnen voorstellen.

Ben zelf overigens geen vrijwilliger(meer) maar nog regelmatig steken deze discussies is kantines ed de kop op. Ook ben ik het eens met de stelling wet is wet maar ik vind ook dat een medewerker van de politie moet handelen in de geest van de wet, waar ik mee wil zeggen dat de wet (in deze) is bedoeld om de verkeersveiligheid te bevorderen en daar in dit geval geen sprake van is / hoeft te zijn...

Mwoa, er heeft nog maar 1 agent gereageerd  ;)
Het ligt er maar helemaal aan hoe het gaat, kan me nog een fragment uit Wegmisbruikers danwel Blik op de Weg bedenken waarbij een vrijwilliger op weg naar de kazerne werd gevolgd door een videowagen. Het rij'tje overtredingen liep op van rijden langs de file (met twee wielen door de verhoogde middenberm), verkeerd voorsorteren, door rood, snelheid etc. etc. etc.
Op een gegeven moment zagen ze hem het kazerne terrein op knallen en de kazerne in rennen. Vervolgens is er nog wel een gesprek geweest met de betreffende brandweerman. Ik weet niet of daar ook santie's uit zijn gekomen.

Als ik iets zie wat de verkeersveiligheid dermate in gevaar brengt zet ik iemand aan de kant, of het dan een huisarts is in zijn prive-auto of een brandweerman ... Dat maakt me niet uit. Zal ik hem laten rijden waarna ie een aanrijding veroorzaakt.... Dan weet ik wie er (nog meer) iets uit te leggen heeft  ::)

Ik heb een opleidingschauffeur meerdere malen horen zeggen ''hard rijden is niet moeilijk, probeer nou maar eens hard en veilig te rijden'' en ik heb zowel in privé als tijdens het werk het veilige wel eens gemist ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !