Auto vorderen van burger

Auteur Topic: Auto vorderen van burger  (gelezen 31322 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Gepost op: 1 december 2009, 14:39:39
Ik kwam in een krant het volgende stukje tegen:

De agent vorderde hierna de auto van een burger. Deze man stond zijn auto af waarmee de agent achter de bestelbus aan kon.

Hoe is dit wettelijk geregeld?

Opzich zou de agent wel met me mee mogen rijden maar het stuur krijgt hij of zij zeker niet in handen.


“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 1 december 2009, 15:56:50
Ik kwam in een krant het volgende stukje tegen:

De agent vorderde hierna de auto van een burger. Deze man stond zijn auto af waarmee de agent achter de bestelbus aan kon.
:) even voor de context:

Automobilist negeert stopteken en rijdt over politiebike

http://www.blikop112.nl/bericht/8988/automobilist_negeert_stopteken_en_rijdt_over_politiebike.html
dinsdag 1 december 2009 11:51

Huizen - Een politiebiker (agent op mountainbike) wilde maandag tegen het einde van de middag een man aanspreken die niet handsfree achter het stuur zat en met gedoofde lichten reed. De man negeerde het stopteken en de vraag of hij zijn bestelbus aan de kant wilde zetten.

Bij de kruising met de Karel Doormanlaan moest de automobilist stoppen bij stoplichten en zette de agent zijn fiets voor de auto om de automobilist tot stoppen te dwingen. De automobilist reed echter door het rode verkeerslicht en reed vol over de mountainbike heen waarbij de agent net op tijd weg kon springen. Hij bleef ongedeerd. De fiets bleef onder de auto hangen.

De agent vorderde hierna de auto van een burger. Deze man stond zijn auto af waarmee de agent achter de bestelbus aan kon. De agent zag de auto op de Naarderstraat in Naarden stil staan. De bestuurder werd gesommeerd uit de auto te komen, maar weigerde dit. Uiteindelijk is de man door meerdere agenten en met gebruik van pepperspray uit de auto gehaald en aangehouden. De man, een 39-jarige Laarder, bleek onder invloed van een stof te zijn. Hij is aangehouden op verdenking van poging doodslag en een bloedtest is afgenomen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Eva

  • Ambupleeg
  • Verbannen gebruiker
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #2 Gepost op: 1 december 2009, 15:58:09
Ik kwam in een krant het volgende stukje tegen:

De agent vorderde hierna de auto van een burger. Deze man stond zijn auto af waarmee de agent achter de bestelbus aan kon.

Hoe is dit wettelijk geregeld?

Opzich zou de agent wel met me mee mogen rijden maar het stuur krijgt hij of zij zeker niet in handen.

De reden zal gegrond zijn, als je bijv.een snelheidsovertreding begaat van meer dan 50 km. p/u dan wordt je rijbewijs ingevorderd, heb je dit document niet bij je dan wordt je auto in beslag genomen.

Maar goed uit een enkele zin wordt niet duidelijk wat de reden van inbeslagname was.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #3 Gepost op: 1 december 2009, 16:09:16
Even voor de goede orde: in boven genoemde zaak vorderde een agent de auto van een burger om een asociale wegmisbruiker te achtervolgen, niet omdat de burger iets fout had gedaan.

Mocht ik een dergelijk verzoek krijgen van een agent, zal ik er alles aan doen om mee te helpen de aso te pakken te krijgen. Maar m'n auto trap ik zelf wel af, daar heb ik de politie niet voor nodig.
Ik vraag me ook af hoe het verzekerings technisch geregeld is als het al wettelijk toegestaan is.

Zelf heb ik het idee dat de agent niet heeft gevorderd maar gevraagt ::)

@live: bedankt voor het plaatsen van het desbetrefende stukje.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #4 Gepost op: 1 december 2009, 16:37:22
Ik heb geen idee hoe het wettelijk geregelt is.
Vorig jaar in de zomer heb ik een fiets van een burger gevorderd (en dat ging zo: Meneer, ik moet boeven vangen en ik ga even uw fiets lenen) om achter een woninginbreker (had zojuist in een woning proberen in te breken, heterdaadje dus) aan te gaan. De verdachte rende het industrieterrein van de Gemeentewerken op en ik heb daar die hele fiets aan gort gereden.
De eigenaar van de fiets kwam even later met een big smile aanlopen. De man heeft van mijn wijkteamchef een bos bloemen + een bon voor de slijterij gehad. Hij heeft de fiets laten repareren bij de fietsenmaker en het bonnetje bij onze administratie ingeleverd en het bedrag op z'n rekening terug gekregen.

Aan een auto denk ik aan het strafbare feit Joyriding (uit mn hoofd Art. 11 WVW) en dan bij de rechter vragen om de strafuitsluitingsgrond 'overmacht'.
Qua verzekering zal het moeilijk zijn. Het is tenslotte niet je buurman die even de auto leent en dat er dan per ongeluk wat gebeurt.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 1 december 2009, 16:41:33
Ik denk dat het vorderen zo ging:



Vite vite vite!! ;D
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 1 december 2009, 16:50:00
Mijn MTB is ook wel eens gevraagd door een agent, woninginbraak, heterdaadje. Aan zoiets werk ik graag mee. Ook een collega van mij heeft eens aan iemand zijn tweewieler ''gevraagd'', heterdaadje graffiti-spuiter. (en gepakt, overigens)

Vragen mag natuurlijk altijd, maar ik denk ook dat ik niet zomaar mijn auto of motor ''uitleen''... Bij me instappen of achterop, mag best... :D
Als ie durft, dan.. ;D


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 1 december 2009, 16:51:39
Mijn MTB is ook wel eens gevraagd door een agent, woninginbraak, heterdaadje. Aan zoiets werk ik graag mee. Ook een collega van mij heeft eens aan iemand zijn tweewieler ''gevraagd'', heterdaadje graffiti-spuiter. (en gepakt, overigens)

Vragen mag natuurlijk altijd, maar ik denk ook dat ik niet zomaar mijn auto of motor ''uitleen''... Bij me instappen of achterop, mag best... :D
Als ie durft, dan.. ;D

Inderdaad ... Ondanks dat ik zelf ook erg blij zou zijn met een fiets zou ik mijn mountainbike niet afgegeven, mijn auto overigens ook niet
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #8 Gepost op: 1 december 2009, 16:57:50
Als ik zo de reacties lees is er  geen wettelijke dwang mogelijk.

Leuk reclamespotje: hoewel het in frankrijk afspeelt als je goed op de peugeot let lijkt het wel een NL kenteken ;D
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #9 Gepost op: 1 december 2009, 17:00:05
Inderdaad ... Ondanks dat ik zelf ook erg blij zou zijn met een fiets zou ik mijn mountainbike niet afgegeven, mijn auto overigens ook niet

Nee, maar ik neem aan dat je wel zou assisteren. Dus dat jij met je fiets zal doen wat je kan....toch?

Want agent ben je altijd en overal....net als clowns trouwens.  :D