Wie zet de BHV oefeningen uit op jullie werk?

Auteur Topic: Wie zet de BHV oefeningen uit op jullie werk?  (gelezen 4737 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
Gepost op: 6 december 2009, 21:35:05
Ben ik wel nieuwschierig naar: Wie zet de oefeningen uit? Je moet nl ook goed weten wat je moet oefenen, en juist evalueren. Hoe doen jullie dat?




T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #1 Gepost op: 6 december 2009, 23:17:59
Bij onze grote organisatie beslist het CT van de locatie, in overleg met Facilitaire Organisatie.
Facility Management moet nl. niet alleen faciliteren, maar ook de oefening regelen en betalen.  ;)


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #2 Gepost op: 7 december 2009, 09:09:02
Ik heb twee weken terug een simpele ontruimingsoefening uitgezet. Met de opleiding oefenleider v/d brw op zak is dat niet zo moeilijk. Draaiboekje schrijven met de oefendoelen, het senario, de gevaren, benodigheden en wat verwacht je van wie.
De oefening draaien, kijken wat gaat er goed en wat kan beter. Daarna met een kop koffie nabespreken. Hierbij eerst uitleggen wat de bedoeling was,  daarna de bhvers hun ervaringen en inzichten laten vertellen en tot slot uitleggen wat er goed ging en wat beter kan.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #3 Gepost op: 7 december 2009, 10:29:07
En dat is eigenlijk ook de gang van zaken bij ons.

Wat verder een aanrader is, is om waarnemers te regelen van een bevriende BHV organisatie. De BHV van de buren, of, in ons geval van een andere verstiging. Deze personen noteren de snelheid van ontruiming op de afdeling en noteren of er zorgvuldig is ontruimt. Verder noteren ze wat ze opvalt. Heel leerzaam, ook voor de waarnemers. Waarnemers zijn herkenbaar als zodanig en houden zich verder afzijdig.

Bovendien heb je door de waarnemers meteen toezicht tot het eind van de oefening op de ontruimde afdeling.
Ook de waarnemers zijn bij de eerste nabespreking.

Het CT evalueert oefening en nabespreking verder achteraf en maakt verder verbetervoorstellen.


rutgertjuh

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
  • het leven is LEUK!
Reactie #4 Gepost op: 12 december 2009, 05:36:57
ik maak de oefeingen bij mij op het werk.
Ik bekijk altijd wat de knelpunten va nde oefeing ervoor zijn en daar schrijf ik de nieuwe oefening op.
Dit komt in de evaluatie weer terug.