Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers

Auteur Topic: Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers  (gelezen 38033 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #120 Gepost op: 4 december 2013, 14:32:21
Nee, je krijgt de melding pas ná bestelling. Er wordt opgeroepen je bestelling te annuleren.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #121 Gepost op: 4 december 2013, 14:39:14
Ik lees het toch echt iets anders uit de info van live.....
Citaat
Werkwijze preventieactie

De meeste bestellingen van illegaal vuurwerk zijn vanuit Nederland geplaatst bij webshops in Polen. Om zicht te krijgen op deze bestellingen is in opdracht van VeiligheidNL een preventieactie ontwikkeld en uitgezet. Mensen die zwaar verboden vuurwerk proberen te bestellen worden gewaarschuwd om van het bestellen af te zien. De politie stelt woordvoering beschikbaar voor het inspreken van de videowaarschuwingen, die potentiële bestellers ontvangen op hun persoonlijk email account. Daarnaast ontvangen zij een brief van de Task Force OVB op hun huisadres met daarin nog een keer dezelfde waarschuwing. De politie krijgt daarbij geen inzicht in de persoonlijke gegevens van de bestellers. De politie woordvoerster die de video’s inspreekt, ziet alleen de initialen van de bestellers. Het succes van de preventieactie levert, via sociale media en vuurwerk-fora, binnen de doelgroep veel onrust op. We zorgen er voor dat het online bestellen niet langer als veilig en anoniem gezien wordt en dat bestellers de webshops die zwaar verboden vuurwerk aanbieden niet meer vertrouwen. Bovendien geven sommige Poolse webshops ook zelf aan geen bestellingen meer uit Nederland te accepteren.

Je reactie
Citaat van: Rhonus link=msg=1225459 date=1386163941
Nee, je krijgt de melding pas ná bestelling. Er wordt opgeroepen je bestelling te annuleren.
lijkt mij daarmee niet overeen te komen met het verhaaltje dat men achteraf pas je bestelling inziet / onderschept dan heb ik namelijk mijn poging afgerond en de bestelling geplaatst en is de fase van proberen verleden tijd
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #122 Gepost op: 4 december 2013, 14:54:30
Ik kan het bericht zo snel even niet terugvinden, maar bij een uitleg die ik heb gezien aan het begin van deze actie werd verteld dat het echt pas na daadwerkelijke bestelling was, met de bedoeling mensen over te halen hun bestelling te annuleren.

De door jou geciteerde tekst is in dat kader dan misschien wat ongelukkig gekozen, maar ook als je wat doorleest op de actie en de werkwijze (die ze pas in een later stadium exact bekendmaken) kun je ook opmaken dat het niet gaat om gegevens via de ISP.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #123 Gepost op: 4 december 2013, 14:56:03
Volgens een bericht op Nu.nl:

350 onlinekopers illegaal vuurwerk opgespoord

Gepubliceerd: 4 december 2013 10:11
Laatste update:  4 december 2013 10:54

...
...
De actie om het bestellen van levensgevaarlijk illegaal vuurwerk te ontmoedigen is op 12 november begonnen. Over de gevolgde opsporingsmethode wordt nog niets bekendgemaakt.
...
...
In hoeverre de potentiële bestellers daadwerkelijk hebben afgezien van hun aankoop is niet bekend. ''Als ze op internet op de term 'webshops’ zoeken is de kans groot dat we ze traceren’’’, aldus een woordvoerder van VeiligheidNL.
...
...
Onrust
De taskforce maakt halverwege december, als de tijd van dit soort bestellingen ten einde loopt, meer bekend over de nieuwe methode.
...
...
Lees het complete bericht op:http://www.nu.nl/binnenland/3645161/350-onlinekopers-illegaal-vuurwerk-opgespoord.html

Door: ANP
Samen sterk in de hulpverlening!


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #124 Gepost op: 4 december 2013, 15:12:29
Citaat van: Rhonus link=msg=1225468 date=1386165270
Ik kan het bericht zo snel even niet terugvinden, maar bij een uitleg die ik heb gezien aan het begin van deze actie werd verteld dat het echt pas na daadwerkelijke bestelling was, met de bedoeling mensen over te halen hun bestelling te annuleren.

De door jou geciteerde tekst is in dat kader dan misschien wat ongelukkig gekozen, maar ook als je wat doorleest op de actie en de werkwijze (die ze pas in een later stadium exact bekendmaken) kun je ook opmaken dat het niet gaat om gegevens via de ISP.

Laat ik het zo zeggen (tikken) door de keuze van de tekst is bij mij de nieuwsgierigheid gewekt. Ook als je het bericht in de link van live volgt komt er geen eenduidig verhaal, uit een deel van het bericht kun je opmaken dat de politie achteraf handelt maar iets verder krijg je wederom de indruk dat men realtime mee kijkt, in elk geval via de zoekmachines omdat men uitdrukkelijk meld dat de term webshops de kans vergroot dat je onderschept wordt en om te zien of ik wat wil cq daadwerkelijk bestel zullen ze mijn internet of realtime moeten volgen of tappen of achteraf moeten kunnen inzien op een of andere wijze......

Nogmaals en wellicht ten overvloede ik heb er verder absoluut geen moeite mee, hoe meer er wordt onderschept hoe mooier
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #125 Gepost op: 4 december 2013, 16:40:59
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1225485 date=1386166349
Laat ik het zo zeggen (tikken) door de keuze van de tekst is bij mij de nieuwsgierigheid gewekt. Ook als je het bericht in de link van live volgt komt er geen eenduidig verhaal, uit een deel van het bericht kun je opmaken dat de politie achteraf handelt maar iets verder krijg je wederom de indruk dat men realtime mee kijkt, in elk geval via de zoekmachines omdat men uitdrukkelijk meld dat de term webshops de kans vergroot dat je onderschept wordt en om te zien of ik wat wil cq daadwerkelijk bestel zullen ze mijn internet of realtime moeten volgen of tappen of achteraf moeten kunnen inzien op een of andere wijze......

Nogmaals en wellicht ten overvloede ik heb er verder absoluut geen moeite mee, hoe meer er wordt onderschept hoe mooier

Nou, ik zou er wel moeite mee hebben als er echt internet verkeer wordt onderschept, of gegevens van zoekmachines gebruikt, door een instantie zonder opsporingsbevoegdheid en/of zonder gerechtelijke toestemming. Ik betwijfel dan ook of dat echt gebeurd, zeker als de Politie niet bij opsporing betrokken is.

Wel kan ik me voorstellen dat er software wordt gebruikt die openbare informatie op Internet afstruint, op zoek naar mensen die (gelukkig) zo dom zijn om op internet aan te geven dat ze vuurwerk besteld hebben. En daar dan probeert om NAW en email gegevens uit openbare bronnen bij te zoeken, zoals Facebook, Twitter, andere forums, etc....
Eventueel in combinatie met een forum of website die men zelf heeft opgezet.

Het verhaal over de term "webshop" neem ik met een korreltje zout. Maar eens kijken, als ik Twitter over vuurwerk en een Poolse webshop, of ik ook zo'n e-mail krijg. ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #126 Gepost op: 17 december 2013, 00:25:13
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=76259.0#board
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1229150#board

Amsterdam, 15 december 2013

Nep webshops veroorzaakten grote onrust bij bestellers

Preventieactie succesvol
De preventieactie tegen individuele bestellers van zwaar verboden vuurwerk is succesvol geweest. Op 12 november j.l. startte de Task Force Opsporing Vuurwerkbommenmakers (OVB) de actie met als doel bestellers te ontmaskeren en het bestellen bij buitenlandse webshops van partijen levensgevaarlijk zwaar verboden vuurwerk te ontmoedigen. Het blijkt dat medio december de meeste buitenlandse webshops stoppen met het opnemen van bestellingen voor deze jaarwisseling. Voor de Task Force OVB het moment om de gebruikte werkwijze en het resultaat van de preventieactie openbaar te maken. In totaal zijn met de preventieactie bijna 500 potentiële bestellers ontmaskerd.

Werkwijze preventieactie
De meeste bestellingen van illegaal vuurwerk werden vanuit Nederland geplaatst bij webshops in Polen. Om zicht te krijgen op deze bestellingen zijn in opdracht van VeiligheidNL nep webshops ontwikkeld en uitgezet. Mensen die zwaar verboden vuurwerk op deze nep sites bestelden, werden gewaarschuwd om van hun bestellingen af te zien. De politie stelde woordvoering beschikbaar voor het inspreken van videowaarschuwingen, die potentiële bestellers ontvingen op hun persoonlijk email account. Daarnaast ontvingen zij een brief van de Task Force OVB op het opgegeven bezorgadres met daarin nog een keer dezelfde waarschuwing. De politie heeft geen inzicht gekregen in de persoonlijke gegevens van de bestellers. De politie woordvoerster die de video’s insprak, kende alleen de initialen van de bestellers. Het succes van de preventieactie heeft via sociale media en vuurwerk-fora grote onrust veroorzaakt bij de liefhebbers van verboden vuurwerkexplosieven. We hebben met de preventieactie er voor gezorgd, dat het online bestellen niet langer als veilig en anoniem gezien werd en dat bestellers de webshops die zwaar verboden vuurwerk aanboden niet meer vertrouwden. Bovendien hebben sommige Poolse webshops spontaan gemeld geen bestellingen uit Nederland meer te accepteren.  

Zwaar onveilig vuurwerk in onherkenbare verpakking
Het online aanbieden en bestellen van zwaar professioneel illegaal vuurwerk zorgt voor levensgevaarlijke omstandigheden. Illegaal vuurwerk is niet op veiligheid gecontroleerd en wordt in veel gevallen door de webshops amateuristisch en onherkenbaar verpakt. Bij in beslag genomen pakketten blijkt dat vuurwerk al tijdens het transport kruit is gaan lekken, waardoor niet alleen de besteller levensgevaarlijk risico loopt maar ook zijn huisgenoten, omwonenden en medewerkers van distributiecentra en pakketdiensten. Voor de Task Force OVB is dit de belangrijkste reden geweest om de preventieactie rond de komende jaarwisseling te richten op het ontmoedigen van potentiële bestellers.

Over de Task Force OVB
De Task Force OVB is een samenwerking van politie, ministerie I&M, Inspectie Leefomgeving en Transport, stichting Misdaad Anoniem en de stichting VeiligheidNL, die tevens de coördinatie uitvoert. De acties van de Task Force OVB worden ondersteund door het Openbaar Ministerie en de BPN, Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland. Het doel van de samenwerking binnen de Task Force OVB is dat organisaties gezamenlijk en elk vanuit de eigen taakstelling de veiligheid rond het vuurwerk verbeteren en de overlast van het gebruik er van verminderen.

Meer informatie

Film met uitleg werkwijze

Task Force OVB ontmaskert bijna 500 potentiële online bestellers van zwaar verboden vuurwerk
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #127 Gepost op: 8 december 2015, 18:39:23
Het lijkt erop dat de oorspronkelijke url/website door een andere partij is "overgenomen" ? ^-^

Over ons

Er worden veel zelfgemaakte bommen gemaakt binnen Nederland, vooral rond de periode van een jaarswisseling. Wij van Task Force OVB staan klaar om deze mensen te vinden en aan te pakken. Wij verspreiden waarschuwingen over het internet. Waarschuwing om op te passen met vuurwerk. Ben jij zo stoer om je eigen vuurwerk te maken? Dan ben je niet meer zo stoer als je een slachtoffer hebt met jouw vuurwerk.

Taks Force OVB is opgericht om dit soort activiteiten tegen te houden. We posten een aantal filmpjes op youtube, bekijk ze en wees gewaarschuwd. Het doel van de Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmakers staat centraal bij het verminderen van vuurwerk slachtoffer. Daarvoor moet we het aantal delicten terug dringen.

Task Force OVB staat voor je klaar!

Task Force OVB groeit

Posted on september 17, 2015

Sinds wij zijn begonnen, zijn er steeds meer mensen betrokken bij onze onderneming. Het begon met twee mannen die het aantal slachtoffers van vuurwerk wilden verminderen. Nu zijn we vijfentwintig man sterk die niet bang zijn voor wie dan ook. Een groep mensen met verschillende kwaliteiten: Sporter, advocaat, rechten, ondernemingsrecht en de gewone burger. Een samengesteld team die voor elkaar en voor het volk opkomt. Wanneer er een slachtoffer mailt of wanneer ze bij ons op de zaak komen, gaan we gelijk aan de slag.

We hebben nu in totaal 1248 slachtoffers persoonlijk gesproken en geholpen. Elke keer schrokken we van de verwondingen. Daarnaast schrokken we van de keuze die werden gemaakt door de slachtoffers zelf. Een gigantisch bedrag uitgeven na vier uur reizen om je handen te verliezen. Wat we nog erger vinden zijn de slachtoffers er omheen. Dit zijn buren of kennissen die aanwezig zijn om het ‘prachtige’ vuurwerk te bewonderen. Vuurpijlen die de verkeerde kant opgaan of potten die eerder exploderen dat gepland. Een kort lontje waardoor er bij één vonk de bom gelijk af gaat. Dit zijn vooral mensen die vingers verliezen, gehoor beschadiging krijgen of hun ogen beschadigen.

Wanneer deze mensen bij onze langskomen, vangen we ze met stevige armen op. Wij gaan ze helpen met het aanspannen van een recht zaak. Wij gaan advocaten aanraden. We sturen de slachtoffers naar onze advocatenkantoor ondernemingsrecht en we duwen ze de juiste richting in. We gaan niet rusten tot dat er resultaat is.

Wij zijn blij met deze groei. De collega’s binnen ons bedrijf krijgen voldoening bij het helpen van de slachtoffers. Het helen van verwondingen en het neerhalen van criminelen. Illegale ondernemingen groeien helaas ook in Nederland. Dat is bijna niet tegen te houden, maar wel in bedwang te houden. Wij gaan ervoor zorgen dat deze ondernemingen aan bepaalde regels gaan houden. Zij moeten legale vuurwerk verkopen zonder de consequenties om slachtoffers te krijgen.

Het conflict vermijden

Posted on oktober 7, 2015

Task Force OVB is opgericht om vuurwerk bommen en andere gevaarlijke activiteiten rondom vuurwerk tegen te gaan. Wij komen de gekste dingen tegen. Zoals containers vol met vuurwerk in een haven. Huizen vol met vuurwerk. Jongeren die grote vuurwerkbommen aan het bouwen zijn. Met deze illegale praktijken ontstaan er ook conflicten. Het is voor ons zaak om deze conflicten te vermijden en ons werk te kunnen doen, namelijk het vuurwerk onschadelijk maken.

Hoe vermijden wij conflicten?
Wanneer wij de straat op gaan in de dagen voor oud & nieuw zien wij vaak jongeren te vroeg vuurwerk afsteken. Wanneer je deze jongeren hierop aanspreekt zijn ze vaak agressief of angstig. In het geval van agressief zijn is het zaak het conflict uit de weg te gaan. Hierbij heeft de Cursus conflicthantering van Learnit ons enorm geholpen. Wij hebben hierin geleerd hoe we hiermee om kunnen gaan zodat wij het conflict kunnen op een goede manier kunnen hanteren. Deze conflicten gaan vaak samen met een enorme emoties. De jongeren willen het vuurwerk meteen afsteken zodra ze het binnen hebben, zij hebben hier enorm naar toe geleefd. Echter is het verboden om het voor 31 december 10:00 af te steken.

Hoe wij hier goed in zijn geworden:
Door middel van de cursus conflicthantering hebben wij een enorm zelfvertrouwen gekregen in het handelen bij conflicten. Wij hebben vele malen geoefend met rollenspellen waarbij er werd afgewisseld in degene die het conflict veroorzaakt en in degene die het conflict moet oplossen. Op deze manier kun je jezelf ook verplaatsen in degene die aan de andere kant van het conflict staat.

Een aantal onderwerpen die aan bod kwamen tijdens de cursus conflicthantering waren:

Probleemanalyses maken
Luisteren, samenvatten en doorvragen
Samen tot een oplossing komen
Visies op het conflict
Stijlen van conflicthantering
Alternatief voor onderhandelen
Eigen stijl ontwikkelen van conflicthantering.
Samen sterk in de hulpverlening!