Nederlandse ME voertuigen bij de klimaattop in Kopenhagen??

Auteur Topic: Nederlandse ME voertuigen bij de klimaattop in Kopenhagen??  (gelezen 11922 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Nederlandse ME-bussen naar Kopenhagen  3-11-09  
 
      
 Nederlandse ME-bussen zijn op weg naar Denemarken.
Ze worden ingezet bij de klimaattop van december in Kopenhagen. Tijdens die conferentie worden rellen verwacht en de Deense politie heeft zelf niet genoeg bussen.

Gisteren kwam een Deens team aan om de wagens te bekijken. Vanmorgen gingen de agenten onder begeleiding van motorrijders van het Korps Landelijke Politiediensten op weg naar Denemarken.

Als ze de Nederlandse grens zijn gepasseerd, neemt de Duitse politie de begeleiding over.

FIlmpje --->  http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/11/3/031109_me_bussen.html

Bron: NOS


Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 13 december 2009, 13:07:13
In diverse nieuwsbronnen zie ik volgens mij NL (of ex) ME bussen? klopt dit? Misschien is het leuk om te achterhalen waar die nu vandaan komen met de expertise van de leden van het forum?? ;D

Misschien kunnen we wat filmpjes en foto's vinden op het WWW

Als voorbeeld zie ik hier volgens mij wat NL voertuigen voorbij komen:

Riots at Copenhagen climate summit. Dec/12/09


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 13 december 2009, 13:17:30
In het begin van dit filmpje zie je volgens mij ook NL voertuigen:

http://www.france24.com/en/20091213-danish-police-climate-protesters-copenhagen-demonstration-un


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #3 Gepost op: 13 december 2009, 13:18:24
Nederland had er laatst toch paar ME busjes uitgeleend?
Was dit niet voor dit?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 13 december 2009, 13:20:29
Nederland had er laatst toch paar ME busjes uitgeleend?
Was dit niet voor dit?

idd ik ben niet gek... ;D ;D ;D Maar omdat ze blijkbaar zo prominent in beeld zijn... hebben de denen geen voertuigen?  ??? Hoeveel zijn er gegaan naar Denemarken? ???

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/104758/ME-busen_onder_begeleiding_naar_Denemarken.html

ME-busen onder begeleiding naar Denemarken
zaterdag 31 oktober 2009 16:00
Waardeer:
   
0 stemmen

Nieuweschans - De Verkeerspolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) begeleidt dinsdag 3 november 2009 dertien Nederlandse ME-bussen van Driebergen naar Nieuweschans. Het Landelijk Operationeel Coördinatie Centrum (LOCC) verzamelde deze voertuigen bij de Nederlandse politie ten behoeve van de Deense Politie. De politie in Kopenhagen zet deze voertuigen in tijdens de klimaatconferentie in december.

Maandag arriveren 13 Deense politiemedewerkers in Nederland om de volgende dag de ME-voertuigen over de weg naar Denemarken te rijden. De Unit Motor Ondersteuning van het KLPD zal deze stoet ’s ochtends met een aantal motorrijders begeleiden van Driebergen naar Nieuwe Schans. Bij de grensovergang zal de Duitse politie deze begeleiding verder overnemen.

De Deense politie heeft haar mobiele eenheid naar Nederlands model ingericht. Een officieel verzoek van de Deense autoriteiten aan het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties leidde tot een inzamelingsactie van ME groepsvoertuigen bij de Nederlandse politie. De voertuigen zullen tijdens de bijeenkomst van de VN van 7 tot en met 18 december 2009 in Kopenhagen worden ingezet, waarna ze weer terugkomen naar Nederland.

Het Landelijk Operationeel Coördinatie Centrum (LOCC) is sinds 2008 beheersmatig ondergebracht bij het KLPD. Het LOCC draagt zorg voor de landelijke coördinatie van de operationele inzet tijdens rampen, calamiteiten en grootschalige evenementen.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #5 Gepost op: 13 december 2009, 13:53:23
Maandag arriveren 13 Deense politiemedewerkers in Nederland om de volgende dag de ME-voertuigen over de weg naar Denemarken te rijden
Dus denk rond de 13


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 13 december 2009, 15:32:19
hebben de denen geen voertuigen?  ??? Hoeveel zijn er gegaan naar Denemarken? ???

De Denen hebben ze zelf ook; hetzelfde type als de Nederlandse blokkendozen. Daarom kloppen ze ook bij Nederland aan als ze een keer extra voertuigen nodig hebben.

Andere landen maken gebruik van andere principes en andere typen voertuigen.
Voorbeeld:
Duitsland: de bereitschaftspolizei maakt gebruik van sprinterbusjes en volkswagenbusjes (zonder beplating)
België: maak veelal gebruik van gepantserde IVECO busjes (4x4)
Scandinavische landen: geen idee of die speciale voertuigen hebben voor CRC ???

Dus is Nederland een voor de hand liggende optie om voertuigen van te lenen :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 13 december 2009, 15:35:30
Hoeveel zijn er die kant uitgegaan?  ??? :)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 13 december 2009, 15:45:51
Hoeveel zijn er die kant uitgegaan?  ??? :)

Heb even een bericht van onze Skippy erbij gezocht, met een verwijzing naar een filmpje van de NOS.
(zie eerste bericht in dit topic)

Maandag arriveren 13 Deense politiemedewerkers in Nederland om de volgende dag de ME-voertuigen over de weg naar Denemarken te rijden
Dus denk rond de 13

Dertien dus inderdaad ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #9 Gepost op: 13 december 2009, 15:50:44
Editje: het voertuig heeft zelfs een speciale naam in Denemarken volgens wiki: Hollændervogn is a riot control vehicle of the Danish police. Literaly Dutchman's vehicle, because it's a Mercedes-Benz Vario reinforced in the Netherlands to sustain missiles from rioters.

Hier wat foto's van http://www.internationalist.org/:





En van www.politi.dk:




(grappig om te zien: Deens kenteken, Nederlands politielogo :P)

Op de volgende link staat een artikel over de nederlandse bussen in Denemarken (succes met vertalen ;)):

http://www.politi.dk/da/aktuelt/nyheder/2007/hollandskehollaendervogne_05032007.htm?WBCMODE=presentationunpublished%2Cpresentationunpublished