??? waarom wordt er zo weinig met anderen geoefend...

Auteur Topic: ??? waarom wordt er zo weinig met anderen geoefend...  (gelezen 11102 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 28 maart 2004, 11:02:15
Het station Marken van de KNRM heeft al z'n zoveelste oefening achter de rug, en het hele jaar zit vol.

Hier zijn voor de overige reddingsdiensten de afgelopen jaren geen grote oefeningen meer geweest, terwijl dat toch wel belangrijk is.

Hoe gaat dat bij jou in de regio?
wordt daar voldoende aandacht aan besteed?
Komen er behalve de collega's ook andere diensten aan te pas?
Wat wordt dan geoefend?
wat is de reden als er niet geoefend wordt?
wat zou men daar aan moeten doen?

Henk




9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2004, 12:47:52
Er wordt volgens mij landelijk wel degelijk vaker geoefend met andere hulpverleners. Zeker de knrm oefend met regel maat met andere stations en andere organisaties. Volgens mij is gemiddeld 1 keer per jaar voor ieder station wel een oefening  waarbij ze met meerdere stations samenwerken. In de noordkop wordt zeker 1 keer per jaar geoefend met de knrm callantoog en de andere brigades, ook andere knrm stations kunnen daarbij aanwezig zijn. Zelf zie ik ook verschillende oefeningen met de brandweer en ambudienst.

9910001
9910001


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2004, 22:34:45
Het ligt voor de hand in de eerste plaats te oefenen met de buurbrigades. Dit gebeurt niet veel. Daar komt bij dat het draaien van een goede oefening niet eenvoudig is, zeker omdat bij ons werk het weer doorslaggevend is. Een goede oefening opzetten, die dus geen demonstratie is en ook geen fiasco plus de bijbehorende evaluatie, is veel werk. Ik denk dat een oefening geslaagd is als iedereen na afloop het idee heeft: hier heb ik wat van geleerd.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2004, 10:37:18
Henk,

heb je enig idee hoeveel tijd en geld een oefening als "Brandend Zand" kost?

Alleen met de voorbereiding ben je al meer dan een jaar bezig:
* leerdoelen schrijven
* opleidingsplan schrijven
* scenario schrijven
* medewerking krijgen alle instanties
* ontheffingen
* lokaties etc regelen
* draaiboeken
* vervangende diensten regelen
* back-up plan
* evaluaties
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2004, 11:33:06
Dit zegd het wel waarom er zo weinig geoefend wordt, ook de tijd moet beschikbaar izjn voor deze ofeningen. Maar er gebeuren wel dergelijke oefeningen zie RB katwijk, met de knrm en ambudienst (www.knrm.nl) Het gebeurd wel maar niet dagelijks.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2004, 12:08:10
Dagelijks oefenen lijkt mij ook een beetje te veel van het goede  ;D, maar regelmatig eens met elkaar oefenen voorkomt ergenissen tijdens een gezamelijke klus.

Allereerst ken je elkaar persoonlijk, wat veel relaxter werk, daarnaast ken je elkaars werkwijze en kun je sneller de juiste inzet wijze bepalen.


Dave


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2004, 12:14:38
Ik heb het niet over de KNRM, 910001, die gebruik ik juist (Marken!) als voorbeeld hoe het wel kan.

Beter een ongecompliceerde oefening die wel uitgevoerd kan worden als een multidiciplinaire oefening die niet gehouden kan worden omdat hij te omvangrijk wordt. Fantastisch zo'n oefening met leerdoelen en opleidingsplan. Maar als het daardoor zo gecompliceerd en tijdrovend wordt dat het maar een keer in de drie jaar kan, geef mij dan maar de gezamelijke zoekaktie met half gezonken bootje-via rijbewijs in tasje of bij verhuurbedrijf achterhaalde identiteit/aantal vermisten-opsporen-verzorgen gewonden-bergen bootje oefening. Dan liefst enkele malen per jaar tot het helemaal goed gaat. Gewoon plain SAR, zoals 90 % van de praktijk gevallen.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2004, 12:29:53
Dagelijks oefenen lijkt mij ook een beetje te veel van het goede  ;D, maar regelmatig eens met elkaar oefenen voorkomt ergenissen tijdens een gezamelijke klus.

Allereerst ken je elkaar persoonlijk, wat veel relaxter werk, daarnaast ken je elkaars werkwijze en kun je sneller de juiste inzet wijze bepalen.


Dave

prcies!


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2004, 13:03:14
Ben het er volkomen mee eens, probeer zoveel mogelijk te oefenen in organiek verband, en gebruik ook de dagelijkse mogelijk gecombineerde inzet als leermoment door te evalueren. Daarnaast multidisciplinaire oefeningen maar niet eerder dan nadat alle onderdelen eerst in kleiner verband goed werken. Uiteraard is dit een continu proces met de nodige terugkoppeling.
Dus:
1 - individuele training in praktische deeltaken
2 - individuen trainen in groepstaken
3 - groepsleiders trainen in groepsleiding
4 - groepsleiding trainen in onderlinge samenwerking (op papier)
5 - groepen trainen in organiek verband
6 - overkoepelend trainen buiten organiek verband

Kees  8)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #9 Gepost op: 29 maart 2004, 16:45:34
Wie wil er nu oefenen, dat zal toch ook de gene zijn de die oefening moet initieren. Wat ik begrijp willen jullie mee oefenen met andere instanties dan zal je er zelf initiatief in moeten nemen anders weten ze ook niet dat je mee wilt oefenen. Het probleem is dat je met je buren moet oefenen en deze ook met jou moeten willen oefenen.

9910001
9910001