"casus"

Auteur Topic: "casus"  (gelezen 4196 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SreteP

  • Gast
Gepost op: 28 maart 2004, 18:44:39
Ik ben gewoon benieuwd wat andere in deze (of zulk soort) situaties zouden doen):
er zijn 3 auto’s betrokken bij een ongeluk (op de snelweg). 4 inzittenden (verdeeld over 2 auto’s) zijn uit de auto gesmeten en t.p overleden.
In de 3e auto is de 5e inzittende door haar gordel tegengehouden en reageert agressief (alleen als je probeert haar te verplaatsen, zo niet dan blijft ze kalm).
Zou je haar er zo snel mogelijk uit willen halen (en eventuele letsel aan wervels etc voor lieve nemen) OF zou je gaan sederen, letsel uitsluiten en daarna pas uit de auto bevrijden.
Laatste opmerking daarbij is dat je bij beide opties eindigt met sedatie en intuberen omdat ze zo agressief is.  
Houdt wel in de gaten dat de krachten zo groot waren dat er 4 mensen overleden zijn.

Misschien een beetje korte “casus”, het is ook niet als “casus v/d maand” bedoeld. Alleen voor mensen v/d ambulance (overigen mogen natuurlijk ook reageren).




Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2004, 08:58:53
Ik denk dat deze vraag zo niet te beoordelen is.
Een en ander is volledig afhankelijk van ten eerste de ABC van de patient, hoe lang duurt het voordat het MMT er is <'s avonds of 's nachts>  Al met al veel te weinig info om er een duidelijk antwoord te geven.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2004, 10:45:30
Ik begrijp uit jouw verhaal dat ze ABC stabiel is en dat je haar sedeert en intubeert i.v.m. agressie. Als ze wel rustig blijft als je niet verplaatst zou ik gewoon een rustige bevrijding prefereren. Maar je geeft weinig informatie. Waar komt die agressie vandaan? Is er sprake van hersenletsel? Reageert ze ook agressief als je een stifneck wilt aanleggen, zuurstof wilt geven of infuus wilt zetten?
Ik kan uit jouw verhaal niet opmaken waarom ze er al dan niet snel uit zou moeten. ;)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #3 Gepost op: 4 april 2004, 02:25:01
Ik denk dat deze dame ook aggressief zal reageren als je een venflon wil prikken en haar intraveneus wil sederen, zal ze waarschijnlijk niet leuk vinden en dit uitten door aggressief gedrag, dan maar eerst rustig toespreken en verbale sedatie proberen ;)  En anders haldol / Diazepam tegen onrust en agressief gedrag als er toch een indicatie is voor CWK-letsel, dit tbv de bevrijding.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod