Discussie alarmeringen brandweer

Auteur Topic: Discussie alarmeringen brandweer  (gelezen 12137 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #30 Gepost op: 3 januari 2010, 14:43:01
jij bent degene die onderscheid maakt tussen belangrijke en minder belangrijke meldingen. dus er is wel degelijk sprake van interpretatie van jouw zijde.

Naar de reden van het oproepen van de beroeps in plaats van de vrijwilligers kunnen we weinig meer dan gissen (en dat willen we hier niet, toch?) maar het meest aannemelijk is dat de beroeps in dit geval meer mogelijkheden hebben dan de vrijwilligers. Dit kan zowel op het gebied van kennis/opleiding als op het gebied van materieel zijn.

Hoe dan ook, men vond het 'niet nodig' de vrijwilligers op te roepen. Ik heb niet gezegd dat dat vanwege het belang van de melding was, jij wel. Ik heb enkel gezegd dat het een prio 2 was, waardoor inzet meer tijd zou mogen kosten, ik twijfel er niet aan dat in geval van een prio 1 de vrijwilligers wel opgeroepen waren, aangezien zij dan van betekenis hadden kunnen zijn.

EDIT: en dit wordt ook ondersteund door het verhaal van Fireball.

Begrijp je zelf niet wat er gezegd wordt of begrijp ik je niet?

Jij zegt:

Citaat
Dit is een PRIO 2 brandonderzoek, dus blijkbaar heeft men het niet nodig gevonden de vrijwilligers hiervoor op te roepen

Hunter zegt:

Citaat
Dat is geen kwestie van "nodig vinden"

Dus volgens mij ben jij, debaert, degene die vindt dat het door een prio2 status is dat de vrijwilligers niet uitrukken.. Dit wordt niet ondersteund door Fireball, aangezien het geheel los staat van prio, ook bij prio1 had Colmschate niet uitgerukt omdat de GMS (zoals Hunter zei) bepaald wie en wat er uitrukt, de beroeps in dit geval dus. Colmschate in dit geval dus pas bij middelbrand of als de beroeps al ergenst anders ingezet zijn..


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #31 Gepost op: 3 januari 2010, 15:05:46
Colmschate staat niet buiten dienst, maar wordt alleen als 2e TS gealarmeerd. De beroeps van de hoofdpost gaan altijd eerst. Colmschate wordt dus gealarmeerd bij middelbrand, OF als de hoofdpost reeds ingezet is bij een andere melding. E.e.a. is wel afhankelijk van de locatie van het incident. Globaal ten noorden van de binnenstad komt Diepenveen als 2e TS

Kijk, dit is een reaktie van totaal andere aard. Misschien verwoordde ik mezelf wel verkeerd, maar er is dus duidelijk GEEN sprake van het "niet nodig vinden om de vrijwilligers te alarmeren". Dat is hetgeen mij enorm bevreemde en nu dus ook ontkracht is. Het is dus geen afweging van de meldkamer geweest, het is een vaste alarmeringsprocedure. Als ik bovenstaande reaktie lees dan geldt de KVT gewoon in het complete verhaal en niet alleen als de Hoofdpost is ingezet. De Hoofdpost zal dan blijkbaar in een groter gebied als 1e TS staan en Colmschate in hun eigen gebied als 2e TS. Dat lijkt tegenstrijdig met het gangbare principe van de KVT maar kan natuurlijk een logisch gevolg zijn van lokale afspraken.

Conclusie; gewoon conform KVT omdat Colmschate procedureel in hun "eigen" gebied als 2e in de tabel staat.

EDIT: Goeie genade er zijn nogal wat reakties geweest in de tussentijd, laten we het wel gezellig proberen te houden. Inderdaad vertelt Fireball een totaal ander verhaal dan debaert en ondersteunt een en ander elkaar absoluut niet, tenzij debaert zichzelf wellicht ook vreemd uitdrukt :)