GRIP 1 Ongeregeldheden Culemborg - december 2009 / januari 2010

Auteur Topic: GRIP 1 Ongeregeldheden Culemborg - december 2009 / januari 2010  (gelezen 32346 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Weer hommeles in Culemborgse probleemwijk

http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/article/detail/449350/2009/12/08/Weer-hommeles-in-Culemborgse-probleemwijk.dhtml
08/12/09 10u26

CULEMBORG - De laatste anderhalve maand gingen zeven auto's in de Culemborgse probleemwijk Terweijde in vlammen op, waarvan de laatste vier sinds medio vorige week.

 Onze eigen auto fikte tijdens afgelopen oud en nieuw af. Iedereen is hier ontzet en boos  
 Sinds de auto van haar zoon vorige week woensdagavond uitbrandde slaapt een Culemborgse, die niet met haar naam in de krant wil, regelmatig op de bank in de huiskamer, zodat ze goed zicht heeft op de straat. "Onze eigen auto fikte tijdens afgelopen oud en nieuw af. Iedereen is hier ontzet en boos. Ik ben elke ochtend bang voor wat we nu weer aantreffen. Ik heb ook geen enkel idee waarom ze het doen", zegt ze in het AD.

De recente reeks autobranden is voor de politie reden om weer extra te gaan surveilleren. Ook is er inmiddels een apart rechercheteam voor de brandstichtingen.

Bewoners van de Culemborgse wijk Terweijde nemen maatregelen om nieuwe autobranden te voorkomen. De politie heeft nog geen spoor van de daders. De brandstichtingen lijken geen verband te houden met de grimmige sfeer tussen Marokkaanse en Molukse jongeren in de wijk. In september kon de politie met grote moeite een gewelddadige confrontatie tussen hen voorkomen.

De Culemborgse burgemeester Roland van Schelven leeft mee met de gedupeerden van de autobranden. "Het is totaal zinloos. Ik kan me de machteloosheid, het onbegrip en de woede goed voorstellen." Volgens Van Schelven heeft de politie bewijslast nodig om de daders aan te pakken. "We roepen daarom getuigen op zich te melden, zo nodig via Meld Misdaad Anoniem."

Nadat begin september rivaliserende groepen jongeren voor rellen en onrust hadden gezorgd, was het in oktober juist relatief rustig in de Culemborgse wijk geworden. Toen is ook het extra intensieve toezicht van de politie afgebouwd.

Met de jaarwisseling in het vooruitzicht neemt de gemeente preventieve maatregelen, zoals het verwijderen van afvalbakken, bankjes en andere zaken die vaak het doelwit zijn van vuurwerkbommen. Ook wordt dit jaar subsidie voor nieuwjaarsfeesten beschikbaar gesteld.


Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 16 december 2009, 22:59:36
Politie surveilleert weer extra in Terweijde

dinsdag 08 december 2009 | 09:00 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 10 december 2009 | 17:30

CULEMBORG - De recente reeks autobranden in de Culemborgse probleemwijk Terweijde hebben de politie doen besluiten weer extra te gaan surveilleren. Daarnaast is er een apart rechercheteam voor de brandstichtingen opgetuigd.

De laatste anderhalve maand gingen zeven auto's in Terweijde in vlammen op, waarvan de laatste vier sinds medio vorige week. Nadat begin september rivaliserende groepen jongeren voor rellen en onrust hadden gezorgd, was het in oktober juist relatief rustig in de Culemborgse wijk geworden. Toen is ook het extra intensieve toezicht van de politie afgebouwd.

lees verder: http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2954567.ece/PVV_eist__zero_tolerance__in_Culemborg.html
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 16 december 2009, 23:00:08
Het blijft broeien in Terweijde

http://www.culemborgsecourant.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/Het-blijft-broeien-in-Terweijde.463882.news
woensdag 9 december 2009 13:17

CULEMBORG - Terweijde blijft in Culemborg het episch centrum van gebeurtenissen die de stad continu in een kwaad daglicht plaatsen. Ondanks de aanwezigheid van straatcoaches en extra politietoezicht blijft het broeien. ,,We kunnen niet 24 uur per dag aanwezig zijn", zeggen zowel gemeente als politie.
    
,,De burgemeester vindt het verschrikkelijk. Hij kan zich goed voorstellen dat de gedupeerden zich machteloos voelen en vol onbegrip zitten. Het is totaal zinloos", aldus een voorlichtster van de gemeente. Ze doelt op de autobranden waarmee Terweijde wordt geplaagd. Zeven in de afgelopen maand waarvan twee voorbije zaterdag (zie foto) en één twee dagen ervoor. Dat de rust is teruggekeerd gaat niet meer op. Begin september stond Terweijde een week lang in het voetlicht vanwege alle onrust die was ontstaan na de vechtpartij tussen een 16-jarige jongen van Marokkaanse komaf en een 16-jarige jongen van Molukse komaf. ,,De autobranden staan los van was toen is gebeurd", zegt de voorlichtster stellig. ,,We hebben daar geen aanwijzingen voor." De politiewoordvoerster zegt hetzelfde. Ze houdt zich op de vlakte wat het onderzoek betreft en houdt open of er één of meer daders zijn en of de politie überhaupt in kaart heeft wie hierbij betrokken zijn (is). Wel doet ze een beroep op bewoners de politie te informeren als ze meer weten of getuige zijn geweest van de autobranden. ,,We hebben een paar ogen en oren absoluut nodig. Dat het lastig kan zijn de politie te bellen beseffen we. Je kan echter ook contact opnemen met Meld Misdaad Anoniem."
Straatcoaches
De problemen in Terweijde zijn structureel van aard. ,,Er zijn al jaren problemen. Die kan je niet van de één op de andere dag oplossen", aldus de gemeentevoorlichtster. De gemeente probeert grip te krijgen op een groep jongeren die zich al jaren misdraagt. Onder andere via de zogeheten Wrap Around Methode, zo genoemd omdat jongeren als het ware worden ingepakt. Ze worden geholpen met betrekking tot opleiding en werk met als tegenprestatie dat ze zich gedragen. Een ander middel is de inzet van straatcoaches, die sinds eind oktober actief zijn. ,,We krijgen daar positieve reacties over van bewoners en winkeliers. Probleem blijft wel dat ook zij niet vierentwintig uur per dag aanwezig kunnen zijn."
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 16 december 2009, 23:00:39
Wederom auto's in brand in wijk Terweijde in Culemborg

http://www.deputtenaer.nl/page/Binnenland/Buitenland/Wederom-auto-s-in-brand-in-wijk.463754.news
woensdag 9 december 2009 10:52

CULEMBORG - De bewoners van Terweijde zijn het zat, die autobranden in de wijk. Dat bleek zaterdagavond toen de derde auto in zeer korte tijd helemaal uitbrandde en de brandweer handenvol werk had om de hoge vlammen in te dammen. Dat lukte met moeite, maar de aanwezige politie kreeg van enkele bewoners te horen, dat ze het zat zijn en dat er maatregelen getroffen moeten worden.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 16 december 2009, 23:01:04
Terweijde beleeft achtste autobrand in zes weken

maandag 14 december 2009 | 11:39 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 15 december 2009 | 23:36
  
CULEMBORG - Zondag- op maandagnacht is er weer een geparkeerde auto in de Culemborgse wijk Terweijde in vlammen opgegaan.

Dit maal was het rond half drie raak op de Parklaan. Het voertuig is volledig uitgebrand.

Het is inmiddels alweer de achtste autobrand sinds eind oktober. Ook dit keer ligt brandstichting weer voor de hand.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 18 december 2009, 09:34:35
Terweijde beleeft achtste autobrand in zes weken
Politie vraagt hulp in Staatsliedenbuurt

http://www.veenendaalsekrant.nl/page/Plaatsnamen/Culemborg/Politie-vraagt-hulp-in-Staatsliedenbuurt.468402.news
vrijdag 18 december 2009 00:02

CULEMBORG - Bewoners van de Staatsliedenbuurt hebben een brief van de politie ontvangen. Wijkagent Gerrit Langerak maakt zich zorgen over de recente autobranden en roept bewoners op om informatie door te geven aan de politie. De brief is als volgt:

Vorige week hebt u een brief ontvangen namens gemeentebestuur en politie. Ook als wijkagent wil ik me persoonlijk tot u richten.
De autobranden van de laatste weken komen op mij zeer zorgelijk over. Het is buurtontwrichtend wat er nu gebeurt en dat moet een halt toegeroepen worden. Als politie zijn wij bezig om de daders op te sporen en daarvoor hebben wij uw hulp dringend nodig. In het belang van de rust en orde in de Staatsliedenbuurt. Voor nu en in de toekomst.

Het is ons bekend dat er wel degelijk informatie over de daders voorhanden is bij de buurtbewoners. Wij weten ook dat verreweg de meeste bewoners geen informatie aan de politie beschikbaar willen stellen uit angst voor represailles. Ik begrijp dat helemaal. Toch heeft de politie uw kostbare informatie nodig om de zaak tot een goed einde te brengen. En als ik spreek over kostbare informatie dan bedoel ik álle informatie, hoe gering u er wellicht zelf over denkt. Iedere aanwijzing kan bijdragen aan de oplossing van deze misdrijven.

Ik roep u die informatie heeft op om de op de achterzijde van deze brief geformuleerde vraag te beantwoorden, voor zover dat op u van toepassing is. Vervolgens verzoek ik u om met de antwoordenveloppe uw reactie op te sturen naar de politie team Culemborg. Een postzegel is niet nodig, u hoeft alleen maar de enveloppe te posten. Graag wil ik benadrukken dat uw informatie dus geheel anoniem bij de politie binnenkomt.

Tot slot wil ik opmerken dat de Staatsliedenbuurt en haar bewoners mij bijzonder na aan het hart ligt. Iedere dag werk ik samen met het gemeentebestuur en Kleurrijk Wonen aan een betere buurt, een buurt waar het samenleven voor iedereen op een fijne manier mogelijk moet zijn. Juist daarom roep ik u op, omdat ik het goede zoek voor alle bewoners en voor ieder gezin. Ik spreek de hoop en de verwachting uit dat u mijn oproep niet naast u neerlegt. Van harte aanbevolen!

Met vriendelijke groet,

Gerrit Langerak
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 1 januari 2010, 18:28:44
Ernstig incident in Culemborg

http://www.veenendaalsekrant.nl/page/Plaatsnamen/Culemborg/Ernstig-incident-in-Culemborg.473958.news
vrijdag 1 januari 2010 12:07

CULEMBORG - Tijdens de jaarwisseling in de regio Gelderland-Zuid deden zich op meerdere plaatsen incidenten voor. In Culemborg vond in het begin van de avond in de wijk Terweijde een autobrand plaats. Daarna ontstond onrust tussen groepen jongeren. Agenten hebben de groepen gescheiden. Later die avond werden politiemensen bekogeld met zwaar vuurwerk en stenen. Een politieman raakte gewond, een dienstauto werd beschadigd. Bewoners werden gesommeerd naar binnen te gaan en omstanders om de omgeving te verlaten, waarna het rustig werd. Aan het einde van de nacht vond er volgens de politie een ernstig incident plaats in Culemborg. Op dit moment ontbreken nadere details; hierover volgt later meer op deze site.

Voor drie auto's, die in brand stonden, werd de brandweer gealarmeerd. De autobranden vonden plaats aan de Parklaan, St. Jacobsplantsoen en Beatrixstraat. Verder waren er kleine buitenbrandjes (vreugdevuren), waarvoor de brandweer in aktie kwam. De politie hield alles nauwkeurig in de gaten. Vooral de wijk Terweijde was de politie volop te zien en werden na middernacht enkele straten afgesloten. Rond de klok van half drie – drie uur werd de ME ingeroepen om standby te staan. Zij zochten hun plaatsen aan de Mozartlaan en nabij de Diepenbrockstraat.

Voor de 1e keer, kunnen mensen die foto's of filmopnamen gemaakt hebben van ongeregeldheden vannacht, deze uploaden via de politiesite. Daarmee kunnen getuigen het politieonderzoek mogelijk ondersteunen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 2 januari 2010, 00:47:14
Ernstig incident in Culemborg
Sfeer in Culemborg blijft gespannen

Zaterdag 2 Januari 2010
http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/463251/Sfeer-in-Culemborg-blijft-gespannen-1.htm

CULEMBORG - De sfeer in de Culemborgse wijk Terweijde was vrijdagavond gespannen maar het bleef rustig. De politie patrouilleert nog steeds door de wijk en ook de Mobiele Eenheid staat paraat.

De politie is alert op rellen, voornamelijk tussen Marokkanen en Molukkers. Zij staan al maanden tegenover elkaar. Afgelopen nacht escaleerde de situatie opnieuw. Tijdens de jaarwisseling reed rond 05:00 uur een auto de voortuin van een huis aan de Van Diepenbrockstraat binnen. De auto kwam tegen de gevel van de woning tot stilstand.

De inzittenden worden verdacht van poging tot doodslag. Drie van hen zijn aangehouden, de vierde ligt in het ziekenhuis.

Volgens buurtbewoners zaten er Marokkanen in de auto die het hadden gemunt op Molukkers. Twee inzittenden van de auto sloegen op de vlucht, de andere twee werden door omstanders in elkaar geslagen. In de voortuin liepen twee mensen lichte verwondingen op.

Op oudejaarsavond leek het lange tijd redelijk goed te gaan. Er waren wel wat incidenten over en weer. Zo zou er een steen door de ruit zijn gegooid bij een Marokkaanse man. Verder waren er wat ruzies en brandjes, maar de politie kon de boel redelijk in de hand houden. Dat gebeurde onder meer door bewoners naar binnen te sturen.

Het is al langer onrustig tussen Marokkanen en Molukkers in Culemborg. In september waren er ook al spanningen tussen beide groepen. Toen was de ME een week lang bezig om in te grijpen bij rellen. Vervolgens werd bemiddeld door politie en straatcoaches. De politie heeft een al bestaand rechercheteam uitgebreid. Opsporing van verdachten heeft de hoogste prioriteit en de politie verwacht nog meer aanhoudingen te kunnen verrichten.

Burgemeester Van Schelven heeft laten weten dat er hard wordt gewerkt om de problemen voor eens en voor altijd op te lossen en de aanstichters van onrust voor de rechter te brengen. Hij is 'nijdig en geïrriteerd' dat het weer is mis gegaan. De 'nare sfeer' in de wijk zit hem behoorlijk dwars.
Samen sterk in de hulpverlening!


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2010, 14:50:01
Ernstig incident in Culemborg
Drie nieuwe aanhoudingen Culemborg
IJmuider Courant | ANP | Laatst bijgewerkt op 03 januari 2010, 14:25

De politie heeft het afgelopen weekeinde drie nieuwe arrestaties verricht naar aanleiding van de ongeregeldheden tijdens de nieuwjaarsnacht in Culemborg. De politie heeft na de incidenten in totaal zes mensen opgepakt. Dat heeft zij zondag gemeld.

Vrijdagavond meldde zich bij het politiebureau een 21-jarige inzittende van een auto die vrijdagochtend vroeg een voortuin van een woning in de wijk Terweijde inreed. Zaterdag arresteerde de politie nog een 20-jarige man die ook in de auto zat. Drie andere inzittenden van de auto, mannen van 18 en 19 jaar oud, waren vrijdagochtend direct al aangehouden. Een van hen werd zaterdag vrijgelaten. De vijf arrestanten, afkomstig uit Culemborg, worden verdacht van poging tot doodslag, aldus de politie.

Zaterdag arresteerde de politie ook een 43-jarige man uit Culemborg. De man wordt verdacht van betrokkenheid bij mishandelingen tijdens de nieuwjaarsnacht in de Gelderse plaats.
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


STIMP

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
    • Persoon Schadeherstel en Carrosserie BV
Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2010, 21:38:21
Volgens omroep Gelderland wederom onrust in wijk Culemborg. Wie weet er meer van? :-\