De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!

Auteur Topic: De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!  (gelezen 213663 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #170 Gepost op: 20 november 2013, 20:10:16
Citaat van: thetwin84 link=msg=1221620 date=1384972924
...Je kunt het zo gek niet bedenken of op de snelweg zie je wel amber opduiken. Ik als geïnteresseerde let daar dan nog wel eens extra op. Daarom vind ik de attentie waarde op de snelweg amberverlichting afnemen omdat het er al op de snelweg zoveel van is. En dan wordt er geroepen van berger of rws geen blauw want dan krijg je een overdone aan blauw vind ik persoonlijk een onzin mening...

Je zegt zelf dat door een overkill aan amber verlichting dit minder opvalt. Door instanties die geen spoedeisende of levensreddende functie (overigens alle respect voor de heren en dames in deze tak) blauw licht te geven, neemt het bijzondere en opvallende van blauwe signalering af. Blauw moet voorbehouden blijven aan spoedeisende hulpdiensten zodat weggebruikers bij het zien van blauw ook direct weten dat er ruimte gemaakt moet worden. Het 'uitdelen' van blauw aan bijvoorbeeld bergers draagt niets bij aan de veiligheid op de weg; en zorgt er zelfs voor dat blauw minder bijzonder wordt en dus minder opvalt. Vergelijk het met auto's die xenon verlichting voeren: vroeger (ca. 10 jaar geleden) viel zo'n auto direct op, want het was bijzonder. Nu heel veel auto's tegenwoordig xenon verlichting hebben, valt het niet meer op en is het normaal geworden.

Ik sluit mij in dit geval aan bij Berger en Frank om juist het gebruik van amber signalering te verminderen en dit alleen te gebruiken als het écht nodig is: voor de veiligheid op de weg opvallen opvallen!


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #171 Gepost op: 20 november 2013, 20:15:59
Citaat van: Haageneesch link=msg=1221627 date=1384974545
Je hebt op te letten bij gele lampjes, en zelf de beslissing te kunnen maken of die gele lampjes van een fanatieke verkeersregelaar is of van een weginspecteur van Rijkswaterstaat zijn, en hoe te handelen.

Alle amber signalering hoort gewoon op te vallen en op de goede manier gebuikt te worden. De misgebruikers zorgen juist voor de lagere attentiewaarde. Als weggebruiker zou je niet eens na moeten hoeven denken bij amber van wie het is, je hoort er gewoon naar te handelen. Er ontstaat in mijn ogen een wildgroei en dat kan niet de bedoeling zijn.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #172 Gepost op: 20 november 2013, 22:04:28
Ik ben persoonlijk een voorstander van blauw voor bergers, maar dan uitsluitend op im wegen, en uitsluitend op weg naar een im melding.

Zover zal het wel nooit komen, en daarom zou ik allang blij zijn met een verbod op front flitsers voor andere partijen dan berhers en hulpverleners, en een strengere controle op het gebruik van amber.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #173 Gepost op: 20 november 2013, 22:05:02
Citaat van: Haageneesch link=msg=1221627 date=1384974545

Zeker als er mensen zijn die op hun eigen auto een hele lichtbalk plaatsen en die bij een afzetting gebruiken. Mooi voorbeeld wanneer mensen wéér gele lampjes zien en dat dus volgende keer wéér minder attentiewaarde heeft voor die mensen.  ::)

In de bebouwde kom valt het mij nog wel gewoon op dat er er flitsers aanstaan... en vind ik de atentiewaarde niet omlaag gaan... helemaal als er een vuilniswagen voor me rijd... dan weet ik of ik even een straatje om moet ja of nee :)
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #174 Gepost op: 20 november 2013, 22:07:56
Citaat van: Berger link=msg=1221664 date=1384981468
Ik ben persoonlijk een voorstander van blauw voor bergers, maar dan uitsluitend op im wegen, en uitsluitend op weg naar een im melding.

Zover zal het wel nooit komen, en daarom zou ik allang blij zijn met een verbod op front flitsers voor andere partijen dan berhers en hulpverleners, en een strengere controle op het gebruik van amber.

en dat is zo jammer dat het zover nooit zou komen omdat ook bergers behoren tot de hulpverlening... Als de berger niet op tijd is omdat er een mega file is waar hij niet doorheen komt duurt het alleen maar langer voordat de voertuigen geborgen zijn en is de weg nog langer dicht.

sowieso snap ik bij veel vrachtwagens het effect van frontflitsers niet... want ze zitten toch alleen maar rechts van de weg...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


S.Sören

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #175 Gepost op: 20 november 2013, 22:53:45
Citaat van: Haageneesch link=msg=1221627 date=1384974545
Je hebt op te letten bij gele lampjes, en zelf de beslissing te kunnen maken of die gele lampjes van een fanatieke verkeersregelaar is of van een weginspecteur van Rijkswaterstaat zijn, en hoe te handelen.

Voordat ik een eigen denigrerende interpretatie gaan maken van wat ik lees kunt u mij uitleggen wat u hiermee bedoeld (desnoods via een PB)? thanks!


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #176 Gepost op: 20 november 2013, 23:05:37
Citaat van: thetwin84 link=msg=1221668 date=1384981676
en dat is zo jammer dat het zover nooit zou komen omdat ook bergers behoren tot de hulpverlening... Als de berger niet op tijd is omdat er een mega file is waar hij niet doorheen komt duurt het alleen maar langer voordat de voertuigen geborgen zijn en is de weg nog langer dicht.

sowieso snap ik bij veel vrachtwagens het effect van frontflitsers niet... want ze zitten toch alleen maar rechts van de weg...
Zo kan je natuurlijk doorgaan; een dierenambulance, het energiebedrijf, een aannemer die een spoedreparatie moeten uitvoeren aan het wegdek of een monteur van een openbaar vervoerbedrijf kunnen ook ergens met haast op weg naar toe zijn en door dit incident kan het verkeer ook vaststaan. Terwijl in andere landen diverse diensten blauw kunnen voeren, is in Nederland besloten dat alleen hulpdiensten blauw mogen voeren. Gewoon lekker zo laten.


S.Sören

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #177 Gepost op: 21 november 2013, 06:31:11
Ik vind RWS niet behoren tot de blauwe groep, maar ik ben wel van mening dat de meldkamer van RWS enige bevoegdheid zou mogen genieten om overtreders (rood kruis,afgesloten afrit zoals mooi te zien op FB) op basis van kenteken te verbaliseren, dit gebeurd nu ook al in grote steden door BOA's op basis van camera beelden dus waarom niet op de rijkswegen.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #178 Gepost op: 21 november 2013, 11:05:14
We kennen allemaal de rood licht flitspaal, waarom geen rood kruis versie hiervan?  :)
Op veel matrixborden zijn al camera's aanwezig. Haal de beelden real-time door software welke de rijstroken kan herkennen en maak automatisch een foto bij een bewegend object in zo'n kruisstrook. Plak er een politiesticker op en klaar is Kees  >:D


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #179 Gepost op: 21 november 2013, 11:13:50
Citaat van: S.Sören link=msg=1221712 date=1385011871
Ik vind RWS niet behoren tot de blauwe groep, maar ik ben wel van mening dat de meldkamer van RWS enige bevoegdheid zou mogen genieten om overtreders (rood kruis,afgesloten afrit zoals mooi te zien op FB) op basis van kenteken te verbaliseren, dit gebeurd nu ook al in grote steden door BOA's op basis van camera beelden dus waarom niet op de rijkswegen.

In welke groep ze ook thuis horen ik denk dat ze dan in combinatie met de blauwe tak meer kunnen handhaven. Waardoor de mogelijkheden breder worden tot verbaliseren van overtreders.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=