De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!

Auteur Topic: De reden waarom "Fend-off" + 100m veiligheidszone belangrijk is!  (gelezen 213551 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Citaat van: CopVR3 link=msg=1376804 date=1443851179
Auto rij je ook wel weg zonder koppeling hoor.... ;)

ben benieuwd hoe... schakelen kon niet (knarste alleen maar) en is heuvel op.

Je kan auto starten maar verder als dat kom je niet .


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #541 Gepost op: 3 oktober 2015, 18:06:37
Citaat van: TheBeast link=msg=1376917 date=1443887857
ben benieuwd hoe... schakelen kon niet (knarste alleen maar) en is heuvel op.

Je kan auto starten maar verder als dat kom je niet .

Als je zelf voetmatig de juiste aantal toeren draait zul je merken dat je de auto in z'n versnelling kunt drukken zonder de koppeling aan te raken. In principe kun je daarmee gewoon rijden voor een stukje. Maar het is wel even lastig.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998

ben benieuwd hoe... schakelen kon niet (knarste alleen maar) en is heuvel op.

Je kan auto starten maar verder als dat kom je niet .
In de 2e versnelling zetten en starten kan ook... Voldoende om je voertuig veilig naar een veilige plek te rijden.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #543 Gepost op: 3 oktober 2015, 20:11:17
Citaat van: TheBeast link=msg=1376778 date=1443830539
Want de vrouw durfde ook de auto niet uit. Zo goed als maar kan heb ik het verkeer maar beetje erlangs geregeld.

Na 15 min kwam RWS en ging er mooi achter staan, we stonden op de middelste rijstrook maar toch deed hij "feed-off" (dit gedeelte heeft 3 rijstroken maar geen vluchtstrook).

https://www.google.nl/maps/@53.2279812,6.6107709,3a,75y,165.43h,85.08t/data=!3m6!1e1!3m4!1sGJg_IvEsjrQ72HyWORCGPQ!2e0!7i13312!8i6656

Dat heeft dan toch geen nut of zal dat meer macht der gewoonte zijn.

Fend-off heeft echt helemaal niks met wel of geen vluchtstrook ter plaatse hebben te maken. Als mevrouw op rijstrook 1 had gestaan had RWS of wie dan ook zijn/haar voertuig ook in fend-off gezet.

Heel nobel van je om het verkeer er maar een beetje langs te willen regelen maar doe dat volgende keer maar NIET en ga veilig achter de geleiderail staan en als dat niet kan dan ga je maar in de openingen van de geleiderail staan en als het kan trek je snel een veiligheidshesje aan.
Niets meer en niets minder dan dat is mijn advies.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #544 Gepost op: 16 december 2015, 23:47:31
! No longer available

https://www.youtube.com/watch?v=rgKZaYXHGkQ

Rolde N33: Personenauto knalt bovenop pijlwagen van RWS
Samen sterk in de hulpverlening!


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #545 Gepost op: 17 december 2015, 08:22:42
Hmm... het is voor het eerst dat ik zie hoe de botsabsorber van de pijlwagen geconstrueerd is. Opvallend voor mij (zal wel beroepsdeformatie zijn, no pun intended  ::)) is dat aan de nabije zijkant van de absorber twee stijve balken in de richting van de aankomende auto's wijzen - die zie je als de auto eraf getrokken wordt. (Ik ga ervan uit dat die balken aan de andere zijde eveneens aanwezig zijn.) Lijkt me niet geheel ongevaarlijk - bij een wagen met iets hogere snelheid of kortere motorkap waren die balken de cabine in gedoken.

Bovendien heb ik nog steeds de indruk dat door het vrij langzame knipperen van de pijl, zonder bijkomende alternerende flitsers (zoals in bijna alle "buitenlanden" gebruikelijk), de pijlwagen misschien toch nèt niet genoeg als obstakel waargenomen wordt door automobilisten die (zoals nu eenmaal helaas vaak genoeg voorkomt, ondanks alle pogingen dit te willen vermijden: Andreasstrips enz.) op de "automatische piloot" rijden...
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #546 Gepost op: 17 december 2015, 09:35:06
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1392418 date=1450336962
Hmm... het is voor het eerst dat ik zie hoe de botsabsorber van de pijlwagen geconstrueerd is. Opvallend voor mij (zal wel beroepsdeformatie zijn, no pun intended  ::)) is dat aan de nabije zijkant van de absorber twee stijve balken in de richting van de aankomende auto's wijzen - die zie je als de auto eraf getrokken wordt. (Ik ga ervan uit dat die balken aan de andere zijde eveneens aanwezig zijn.) Lijkt me niet geheel ongevaarlijk - bij een wagen met iets hogere snelheid of kortere motorkap waren die balken de cabine in gedoken.
Even een herhaling van een aantal jaren geleden toen ik het kussen al eens heb uitgelegd:
Het is een box van aluminium waarin een aantal wafelplaten met de nokken naar elkaar toe zijn vast gelast. Verder zijn er ook kussens waar in het midden een schokbreker is geplaatst die dmv staalkabels met de zijkanten is verbonden waardoor bij ongeval het hele kussen de klap opvangt waar hij ook wordt geraakt aan de achterzijde.
Alle constructies hebben aan de zijkant inderdaad aluminium "balkjes" die de stijfheid van het kussen moeten waarborgen bij bijvoorbeeld transport en normaal gebruik. Bij een ongeval zijn deze zo geconstrueerd dat ze wegbuigen van het voertuig zoals ook te zien op het beginbeeld van de tweede video, ze komen pas weer naar voren als de spanning van de constructie wordt gehaald.

Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1392418 date=1450336962
Bovendien heb ik nog steeds de indruk dat door het vrij langzame knipperen van de pijl, zonder bijkomende alternerende flitsers (zoals in bijna alle "buitenlanden" gebruikelijk), de pijlwagen misschien toch nèt niet genoeg als obstakel waargenomen wordt door automobilisten die (zoals nu eenmaal helaas vaak genoeg voorkomt, ondanks alle pogingen dit te willen vermijden: Andreasstrips enz.) op de "automatische piloot" rijden...
De knippertijd van de pijl is overal hetzelfde behalve in Denemarken ( hele felle pijl en lange knippertijd ) en sommige delen van Duitsland ( er zijn delen die een hele snelle knippertijd voorschrijven ). Het snel flitsen van de bovenste knipperlampen is alleen voorgeschreven in België ( geen enkel ander land heeft het verplichtgesteld ), en daar zijn dit jaar al meer botsabsorbers en pijlwagens aan gort gereden dan in Nederland.
Maar de pijl mag niet verblindend zijn, en in Denemarken worden wel eens waar minder ongevallen met botsers/pijlwagens gemeld maar wel meer ongevallen door verblinding.

En tegen een automatische piloot valt niets te doen, jammergenoeg niet.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #547 Gepost op: 17 december 2015, 14:12:40
Citaat van: HIT link=msg=1392433 date=1450341306
[...]Bij een ongeval zijn deze zo geconstrueerd dat ze wegbuigen van het voertuig zoals ook te zien op het beginbeeld van de tweede video, ze komen pas weer naar voren als de spanning van de constructie wordt gehaald.

Beg to differ. Het mag dan misschien wel de bedoeling zijn geweest dat ze wegbogen, maar dit is volgens mij niet echt gelukt.



Hierboven zie je de twee balkjes die ik bedoelde. De bovenste daarvan is hieronder ook zichtbaar (situatie vóór het lostrekken) en zit al (een stukje, maar toch) door de voorruit in de cabine. Bij het lostrekken kan ik ook echt niet zien dat de balkjes (ver) terugveren... de bovenste komt uit de voorruit en de onderste komt zowat rechtstandig (na iets, zeg maar 15°, terugveren) uit wat vroeger eens het motorcompartiment van de auto is geweest.




Citaat van: HIT link=msg=1392433 date=1450341306
En tegen een automatische piloot valt niets te doen, jammergenoeg niet.

Daar ben ik het mee eens...  :(
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #548 Gepost op: 17 december 2015, 14:31:34
Ik zie wat je bedoeld, vreemd.

Het lijkt ook wel of het kussen omhoog is gedrukt ipv ingedrukt, als dat zo is dan heeft het kussen ook weinig tot geen effect.
Het lijkt op een ongeval dat ik ooit met een BAC ( een TMA op een containerchassis gebouwd ) kussen heb gehad, deze kwam als het wegdek ongelijk was door sensoren wel eens omhoog. Dan is het kussen eigenlijk te hoog om een klap goed op te vangen. Maar dit is gewoon een Ebo van Wheel botsabsorber die ik zelf ook heb op de TGA, alleen het kussen is vernieuwd ooit.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #549 Gepost op: 17 december 2015, 14:35:49
Citaat van: HIT link=msg=1392518 date=1450359094
Maar dit is gewoon een Ebo van Wheel botsabsorber die ik zelf ook heb op de TGA, alleen het kussen is vernieuwd ooit.

Goed te weten, ik zal proberen je te missen  >:D 98uiye
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")