C2000 vs marifoon bij een reddingsbrigade

Auteur Topic: C2000 vs marifoon bij een reddingsbrigade  (gelezen 11513 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Gepost op: 4 januari 2010, 15:56:37
Voor zover bekend is, is men daar nu mee bezig om dit verder uit te werken. Ik verwacht dat dit gewoon via de pagers gaat.
Binnen onze brigade lopen toch al aardig mensen met marifoonpapieren.

Weer zonde van vele gemeenschapsgelden. De Kustwacht heeft net als de reddingsbrigades de gebruiksmogelijkheid om over te schakelen naar S**-RMG-05. Alle reddingsbrigades en KNRM en Kustwacht kunnen op die gespreksgroep met elkaar communiceren. Eventueel met directe tussenkomst van de RAC of MKA, zodat er snel en adequaat extra bijgealarmeerd kan gaan worden. Kosten . . . . . . €0,00 , want elke reddingsbrigade heeft deze middelen reeds.

RR (terug naar 5TVO en gesproken woord)


Elke hulpverlening start met communicatie.


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2010, 16:03:12
Weer zonde van vele gemeenschapsgelden. De Kustwacht heeft net als de reddingsbrigades de gebruiksmogelijkheid om over te schakelen naar S**-RMG-05. Alle reddingsbrigades en KNRM en Kustwacht kunnen op die gespreksgroep met elkaar communiceren. Eventueel met directe tussenkomst van de RAC of MKA, zodat er snel en adequaat extra bijgealarmeerd kan gaan worden. Kosten . . . . . . €0,00 , want elke reddingsbrigade heeft deze middelen reeds.

RR (terug naar 5TVO en gesproken woord)

Goede wending van ranger,

Lijkt me helemaal niet handig om strand en kustlijnincidenten met de marifoon te gaan werken. Ten eerste is P2000 bij RB, KNRM, AC en KWC voorhanden, Daarnaast ga je marifoonkanaal 16 hoog belasten als er op een zomerse dag meerdere incidenten aan de kustlijn zijn.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2010, 16:22:41
Goede wending van ranger,
Lijkt me helemaal niet handig om strand en kustlijnincidenten met de marifoon te gaan werken. Ten eerste is P2000 bij RB, KNRM, AC en KWC voorhanden, Daarnaast ga je marifoonkanaal 16 hoog belasten als er op een zomerse dag meerdere incidenten aan de kustlijn zijn.

Ik denk dat de gebruikelijke strand en kustlijn incidenten ook niet via de Kustwacht zullen gaan want die incidenten vallen eigenlijk niet onder de Kustwacht. Het gaat mogelijk meer om de incidenten die net wat verder op het water gebeuren zeg maar grensje reddingbrigade/knrm. RMG05 heeft de kustwacht wel maar dit is geen SAR verbinding, dit zal altijd via de marifoon gaan.
Ik ben in ieder geval heel benieuwd hoe het allemaal gaat lopen.. ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2010, 16:23:16
Weer zonde van vele gemeenschapsgelden. De Kustwacht heeft net als de reddingsbrigades de gebruiksmogelijkheid om over te schakelen naar S**-RMG-05. Alle reddingsbrigades en KNRM en Kustwacht kunnen op die gespreksgroep met elkaar communiceren. Eventueel met directe tussenkomst van de RAC of MKA, zodat er snel en adequaat extra bijgealarmeerd kan gaan worden. Kosten . . . . . . €0,00 , want elke reddingsbrigade heeft deze middelen reeds.

RR (terug naar 5TVO en gesproken woord)

Je bent weer lekker bezig,  :D  ;) .

Zit ik met handen en voeten mijn stinkende best te doen waar ik maar kan openbaarheid/marifoongebruik op het water te promoten, kom je aan met zo'n afgeschermd gebeuren. Als je samen gaat werken met de KNRM en dus  met de kustwacht samen gaat werken, mogelijk ook met andere scheepvaart, zal je toch aan de marifoon moeten gaan wennen. Dat is het primaire verbindingsmiddel. Ze hebben geen aparte operators voor C2000 bij de kustwacht, dus het moet er "effe bij". In de praktijk met veel akties (bij harde wind op op een zondag middag bv) zich uiten in een voorkeur voor het beantwoorden van het primaire verbindingsmiddel voor het water: de marifoon en daar hebben ze al de handen vol aan en dan bestaat het gevaar dat de "aanneemt"dat de kustwacht bepaalde informatie wel meegekregen zal hebben, wat niet zo hoeft te zijn. Je zal ook veel vergeefs oproepen als het druk is. En als het te druk wordt zetten ze C2000 gewoon uit.

Kort geleden trouwens nog een stukje radio verkeer gehoord onder Hoorn waarbij de P85 over 67 vertelde verbinding met zijn mensen op een zeilboot te zoeken want dat lukte op C2000 niet. (staat ook op de band, ik moet weer eens iets gaan doen). Hij klaagde over het fenomeen waarover ik een Ambuchauffeur ook al over hoorde. In het menu zocht hij naar de goede gespreksgroep, (Amsterdam Amstelland) voor communicatie met zijn overgezette agenten aan boord van een zeilboot met wat problemen aan boord, maar werd steeds weer het menu uitgegooid omdat er op het huidige kanaal radioverkeer plaats had. Nu weet ik dat je dan eerst snel naar een rustig kanaal zonder radio verkeer moet schakelen, waarop je op je gemak je gespreksgroep kan zoeken, maar dit gedoe duurt al 5 jaar, er is nog niet veranderd. Gelukkig kon hij via de marifoon aan de Frans Verkade vragen of zijn opstappers aan boord bleven van de zeilboot of dat ie ze op moest pikken. Als ik contact wil, dan wil ik dat snel als in "meteen". Er is een keuze gemaakt, god zij dank, en ik vind dat een heel verstandige. Wat nou kosten, voor een paar honderd euro heb je een waterdichte marifoon met alles er op en er aan, een antenne kost 40 euro en een kabel al helemaal niets.
Ik denk dat de achterliggende gedacht niet de kosten is. (Kost radioverkeer over C2000 dan niets?)

Dat hele C2000 promotie gedoe heeft een Old boys gehalte als je het mij vraagt. (Ook als je het mij niet vraagt trouwens)  ;)

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2010, 16:57:54
Je bent weer lekker bezig,  :D  ;) .
Zit ik met handen en voeten mijn stinkende best te doen waar ik maar kan openbaarheid/marifoongebruik op het water te promoten, kom je aan met zo'n afgeschermd gebeuren. Als je samen gaat werken met de KNRM en dus  met de kustwacht samen gaat werken, mogelijk ook met andere scheepvaart, en zal je toch aan de marifoon moeten gaan wennen. Dat is het primaire verbindingsmiddel. Ze hebben geen aparte operators voor C2000, dus dat zal altijd in de praktijk met veel akties (bij harde wind op op een zondag middag bv) zich uiten in een voorkeur voor het beantwoorden van de primaitre verbindingsmiddel voor het water: de marifoonkanalen hebben en daar hebben ze al de handen vol aan.
Dat hele C2000 promotie gedoe heeft een Old boys gehalte als je het mij vraagt. (Ook als je het mij niet vraagt trouwens)  ;)
Henk

 O0 O0 O0


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2010, 18:57:30
Je bent weer lekker bezig,  :D  ;) .

Zit ik met handen en voeten mijn stinkende best te doen waar ik maar kan openbaarheid/marifoongebruik op het water te promoten, kom je aan met zo'n afgeschermd gebeuren. Als je samen gaat werken met de KNRM en dus  met de kustwacht samen gaat werken, mogelijk ook met andere scheepvaart, zal je toch aan de marifoon moeten gaan wennen. Dat is het primaire verbindingsmiddel. Ze hebben geen aparte operators voor C2000 bij de kustwacht, dus het moet er "effe bij". In de praktijk met veel akties (bij harde wind op op een zondag middag bv) zich uiten in een voorkeur voor het beantwoorden van het primaire verbindingsmiddel voor het water: de marifoon en daar hebben ze al de handen vol aan en dan bestaat het gevaar dat de "aanneemt"dat de kustwacht bepaalde informatie wel meegekregen zal hebben, wat niet zo hoeft te zijn. Je zal ook veel vergeefs oproepen als het druk is. En als het te druk wordt zetten ze C2000 gewoon uit.

Ja Henk.
Is natuurlijk bekend. Maar ik was alweer enige tijd stil rond C2000 en de waterhulpverlening, dus dacht, ik zal weer eens wat vluchtige en zeer ontvlambare communicatie methodieken hier ten tonele laten verschijnen. Hoe de Kustwacht werkt en volgens welke procedures zij hun werkzaamheden uitvoeren is mij ondertussen meer dan duidelijk geworden. Dat ik er kanttekeningen bij plaats mag toch zeker wel? En wat het "Good Old Boys" gehalte betreft, hoort dat naar mijn inzicht iets meer thuis bij de reeds op zeer lange leest geschoeide waterhulpverlening zoals die ook al voor de eeuwwisseling plaats vond, dan bij communicatie middels C2000.

Kort geleden trouwens nog een stukje radio verkeer gehoord onder Hoorn waarbij de P85 over 67 vertelde verbinding met zijn mensen op een zeilboot te zoeken want dat lukte op C2000 niet. (staat ook op de band, ik moet weer eens iets gaan doen). Hij klaagde over het fenomeen waarover ik een Ambuchauffeur ook al over hoorde. In het menu zocht hij naar de goede gespreksgroep, (Amsterdam Amstelland) voor communicatie met zijn overgezette agenten aan boord van een zeilboot met wat problemen aan boord, maar werd steeds weer het menu uitgegooid omdat er op het huidige kanaal radioverkeer plaats had. Nu weet ik dat je dan eerst snel naar een rustig kanaal zonder radio verkeer moet schakelen, waarop je op je gemak je gespreksgroep kan zoeken, maar dit gedoe duurt al 5 jaar, er is nog niet veranderd. Gelukkig kon hij via de marifoon aan de Frans Verkade vragen of zijn opstappers aan boord bleven van de zeilboot of dat ie ze op moest pikken. Als ik contact wil, dan wil ik dat snel als in "meteen". Er is een keuze gemaakt, god zij dank, en ik vind dat een heel verstandige. Wat nou kosten, voor een paar honderd euro heb je een waterdichte marifoon met alles er op en er aan, een antenne kost 40 euro en een kabel al helemaal niets.
Ik denk dat de achterliggende gedacht niet de kosten is. (Kost radioverkeer over C2000 dan niets?)
Henk

Kijk Henk,

jij weet net als een ander hier dat er een aantal disciplines een zooitje maken van het gebruik van C2000. Mensen krijgen geen opleiding en training, verbindingsschema's worden niet aangepast en vernieuwde inzichten worden niet gebruikt. Ja dan kan ik me voorstellen dat het wederom de gebruiker is die C2000 niet weet te gebruiken.

Recent een waterhulpverleningsdienst instructie gegeven over het gebruik van C2000. Zij beschikte over diverse middelen voor communicatie met meldkamer Brandweer, Ambulance, Politie en ook Kustwacht. Maar niemand van die dienst had maar 1 keer tekst en uitleg gekregen. Niet eens over de banken en gespreksgroepen. Ja, dan kan je niet verwachten dat zij adequaat met C2000 om kunnen gaan.

Hetzelfde vind ik het persoonlijk gewoon jammer dat sommigen zo krampachtig tegen alarmeren van P2000 zijn naar derden of van derden of het gebruik van C2000 met die derden. In mijn ogen gaat het om de kwaliteit van de hulpverlening. En dat wordt door velen uit het oog verloren als het gaat om ego en degene met de grootste . . . !

RR (zo ff achterover met een bakkie koffie)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2010, 23:14:04
Hetzelfde vind ik het persoonlijk gewoon jammer dat sommigen zo krampachtig tegen alarmeren van P2000 zijn naar derden of van derden of het gebruik van C2000 met die derden. In mijn ogen gaat het om de kwaliteit van de hulpverlening. En dat wordt door velen uit het oog verloren als het gaat om ego en degene met de grootste . . . !
RR (zo ff achterover met een bakkie koffie)

Helemaal mee eens en daarom zal C2000 nooit een kustwacht SAR verbinding worden. Dmv de marifoon kunnen ook 'passanten' ingezet worden indien deze eerder ter plaatse kunnen zijn. ;D ;D ;)


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2010, 00:06:15
Ook nog maar een beetje olie op het vuur gooien dan.
Bij ons op de verkeerspost beschikt men uiteraard primair over een marifoon werkkanaal en daarnaast over de een kustwacht set met o.a. kan 67 voor SAR. Daarnaast is er uiteraard ook maritieme HF en vanuit de historie beschikt men nog over de oude 26MHz frequenties voor de sportvisserij die ook nog steeds hun nut bewijzen. We kijken uit over land en water in de regio en voor communicatie met de strandwacht gebruiken we het lokale KNBRD kanaal wat vroeger mede werd gebruikt om de KNRM bemanning te alarmeren (deze set staat zo goed als altijd op toonslot en moet dus open gepiept worden). Verder wordt de telefoon gebruikt en zit er niemand te wachten op een C2000 set. Het probleem met C2000 is mijns inziens dat ieder op de gespreksgroep van de eigen discipline zit en men uiteraard niet zomaar op een andere gespreksgroep moet overschakelen omdat de chaos dan helemaal compleet wordt.

Kees  8) (die nog steeds geen voorstander is van C2000 ondanks het als zendamateur spelen met digitale modes)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #8 Gepost op: 5 januari 2010, 09:58:09
Volgens mij is c2000 wel nodig voor reddingsbrigades en knrm, dit omdat ze multidiciplinair worden ingezet. Het is van belang om met de ambu of met de brandweer te communiceren. Ook is het van belang dat de kustwacht met deze andere dicipline kan praten en daarvoor hebben ze c2000. Voor het alarmeren van eenheden is p2000 het instrument.  Dat de kustwacht reddingsbrigades kan alarmeren of informeren kan zeker meerwaarde hebben. Een verkeerspost is geen kustwachtcentrum, daar zit verschil in. Wil je als verkeerspost als OSC functioneren kan c2000 handig zijn om contact te hebben met landpartijen. Ik mag hopen dat we wat meer naar de RVR gaan als de discussie marifoon of c20000.

9910001
9910001


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #9 Gepost op: 5 januari 2010, 10:13:41
Ja topic afsplitsen. Nieuw topic "C2000 ook aan de kust een goed idee"