Discussie Safety & Security richtlijnen Schiphol

Auteur Topic: Discussie Safety & Security richtlijnen Schiphol  (gelezen 7403 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #10 Gepost op: 9 januari 2010, 17:10:10
Voor het niet opvolgen van een "huisregel" ? Dat zou wat ver gaan en laat het sanctioneringsbeleid van de luchthaven ook niet toe. Volgens mij begint men met waarschuwen incl. bericht naar de werkegever. Later gevolgd door een pasinname van twee weken. Als dat dan nog niet genoeg is een definitieve pasinname.

Dan maar een grote telélens.... toch ?  O0


brwams

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Reactie #11 Gepost op: 9 januari 2010, 18:24:46
Voor het niet opvolgen van een "huisregel" ? Dat zou wat ver gaan en laat het sanctioneringsbeleid van de luchthaven ook niet toe. Volgens mij begint men met waarschuwen incl. bericht naar de werkegever. Later gevolgd door een pasinname van twee weken. Als dat dan nog niet genoeg is een definitieve pasinname.

Dan maar een grote telélens.... toch ?  O0

Wat ik ooit begrepen heb is dat je dan nog voor een of andere commissie verantwoording af moet leggen, daar wordt ook gekeken naar je verleden. Zij bepalen dan voor een definitieve inname (of niet ;))


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2010, 00:20:25
Voor het niet opvolgen van een "huisregel" ? Dat zou wat ver gaan en laat het sanctioneringsbeleid van de luchthaven ook niet toe. Volgens mij begint men met waarschuwen incl. bericht naar de werkegever. Later gevolgd door een pasinname van twee weken. Als dat dan nog niet genoeg is een definitieve pasinname.

Dan maar een grote telélens.... toch ?  O0

Wat ik ooit begrepen heb is dat je dan nog voor een of andere commissie verantwoording af moet leggen, daar wordt ook gekeken naar je verleden. Zij bepalen dan voor een definitieve inname (of niet ;))

Ik heb begrepen dat als je je onbevoegd op de airside bevindt, in dit soort situaties er geen halve maatregelen worden genomen.
je ontrekt jezelf aan het merendeel van de huisregels op zo'n moment, zeker als je je ook nog eens foto's staat te nemen zonder daarvoor de benodigde toestemmingen te hebben.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 10 januari 2010, 00:30:42
Denk zelfs dat je op de zwarte lijst komt te staan en nooit meer door een screening heen komt mbt toegang tot welke deel van SPL dan ook. !!!
Voor het niet opvolgen van een "huisregel" ? Dat zou wat ver gaan en laat het sanctioneringsbeleid van de luchthaven ook niet toe. Volgens mij begint men met waarschuwen incl. bericht naar de werkegever. Later gevolgd door een pasinname van twee weken. Als dat dan nog niet genoeg is een definitieve pasinname.

Dan maar een grote telélens.... toch ?  O0
Wat ik ooit begrepen heb is dat je dan nog voor een of andere commissie verantwoording af moet leggen, daar wordt ook gekeken naar je verleden. Zij bepalen dan voor een definitieve inname (of niet ;))
Ik heb begrepen dat als je je onbevoegd op de airside bevindt, in dit soort situaties er geen halve maatregelen worden genomen.
je ontrekt jezelf aan het merendeel van de huisregels op zo'n moment, zeker als je je ook nog eens foto's staat te nemen zonder daarvoor de benodigde toestemmingen te hebben.
Het ging er hier overigens niet om of je wel/niet bevoegd bent om op Airside te bevinden, maar om het feit of je wel/niet mag fotograferen daar!  ;)

verder maar even hoofdstuk 6 lezen...   :)

bron: www.schiphol.nl - Zakboek Safety & Security (pdf)

Citaat
6 Sancties
Zonder de safety & security regels zouden zich al snel gevaarlijke situaties voordoen. Helaas worden deze regels ook overtreden. Daarom heeft Amsterdam Airport Schiphol (straf-) maatregelen voor safety & security overtredingen bepaald. Deze maatregelen kunnen per overtreding verschillen. Bij een security overtreding, bijvoorbeeld het niet meewerken aan toegangscontrole, kan de Schipholpas direct worden ingenomen. Meestal worden onderstaande regels gehanteerd.
Dit zijn de meest voorkomende (straf)maatregelen, ze kunnen namelijk niet allemaal genoemd worden.

Bij al uw overtredingen:
Krijgt u een schriftelijk overtredingformulier van de Airside Authority Officer.
Ontvangt uw werkgever binnen twee weken een kopie van het overtredingformulier.
Neemt uw werkgever maatregelen om herhaling te voorkomen en informeert de luchthaven daarover binnen twee weken.
Wordt uw overtreding voor één jaar geregistreerd.

Bij uw tweede overtreding:
Dient u tevens binnen vier weken de Airside Safety Test te doen. Slaagt u niet of komt u niet opdagen dan wordt uw airsidebevoegdheid ingetrokken.
Na verzoek van uw werkgever wordt dan beoordeeld of de airsidebevoegdheid weer wordt toegekend.

Bij uw derde overtreding:
Wordt de airsidebevoegdheid geblokkeerd voor een periode van twee aan één gesloten weken.

Bij uw vierde of ernstige overtreding:
Wordt de airsidebevoegdheid geblokkeerd voor een periode van twee weken en dient u zich direct samen met uw leidinggevende te melden bij de Airside Operations Manager.
Kunt u binnen die twee weken met uw directleidinggevende door de sanctioneringcommissie worden gehoord. De commissie bepaalt de definitieve periode dat u niet meer aan airside mag komen. Dit wordt uw directleidinggevende nog dezelfde dag telefonisch meegedeeld.
Ontvangen u en uw werkgever een verslag van de Sanctioneringcommissie over waarom en hoelang u uw airsidebevoegdheid bent kwijtgeraakt.

Bij het overtreden van het rookverbod in de bagagekelder:
Volgt er een pasblokkering van veertien dagen waarvan zeven dagen voorwaardelijk.
Indien u binnen één jaar na dato van deze overtreding wederom de regels overtreedt, zal u uitgenodigd worden voor de Sanctioneringscommissie en wordt de Schipholpas in ieder geval voor het voorwaardelijke gedeelte van zeven dagen alsnog geblokkeerd.

Bij uw volgende overtredingen:
Geldt dat binnen één jaar na uitspraak van de Sanctioneringcommissie, iedere volgende overtreding wordt gezien als een ernstige overtreding.

Bij één ernstige overtreding kan uw pas direct ingenomen worden. Daarna treedt dezelfde procedure in werking, als bij elke volgende overtreding binnen één jaar.
Bij één ernstige overtreding aan airside dient u zich direct, mét uw leidinggevende, te melden bij de Airside Operations Manager.

Tot ernstige overtredingen worden in ieder geval gerekend:
Niet meewerken aan toegangscontrole.
Schipholpas niet zichtbaar dragen.
Roken aan airside.
Ongeautoriseerd gebruik van sleep-, veld- of andere bevoegdheden.
Moedwillige vervuiling.
Gebruik maken of onder invloed zijn van alcohol en/of verdovende middelen.
Grove nalatigheid of grove onachtzaamheid.
De veiligheid ernstig in gevaar brengen.
Het onbeheerd achter laten van gevaarlijke gereedschappen of werktuigen.
Het blokkeren van vluchtwegen en het aan het oog ontrekken van vluchtwegbebording.
Het onbereikbaar maken, beschadigen of onnodig gebruik maken van brandblus- of andere hulpmiddelen.
Het doorboren of anderszins minder effectief maken van brandscheidingen.

Meer informatie vindt u in het Reglement Goede Orde en Veiligheid Luchthavengebied Schiphol dat in het bezit van uw werkgever is.

Wie houdt toezicht en wie legt de sancties op?
Aan airside en in de bagagekelder houden de Airside Authority Officers en security personeel toezicht.
In de terminal houden security personeel en door Amsterdam Airport Schiphol aangewezen, of nader aan te wijzen personen, toezicht.
Zij kunnen u aanspreken op een overtreding en deze rapporteren. Desgevraagd zullen zij zich legitimeren.
De door deze medewerkers gerapporteerde feiten kunnen ter beoordeling worden voorgelegd aan de Sanctioneringcommissie.
 Naar aanleiding hiervan kan deze Commissie een sanctie opleggen. De sancties die tot nu toe zijn opgelegd, varieerden van een week tot een definitieve intrekking of blokkering van de Schipholpas.
Kan niemand op de overtreding worden aangesproken, dan wordt de overtreding toegerekend aan het bedrijf van de overtreder.
Bij een incident of een achteraf geconstateerde overtreding kan na onderzoek alsnog gesanctioneerd worden als blijkt dat de regelgeving niet is nageleefd.

Authority News Airside en Authority News Terminal
Bij gewijzigde, aangescherpte of nieuwe regelgeving wordt er een Authority News Airside of Authority News Terminal uitgegeven.
Ook als regelgeving extra aandacht behoeft, geeft Amsterdam Airport Schiphol een Authority News uit.
Deze sturen we aan uw werkgever met het verzoek om de inhoud aan u als werknemer bekend te stellen.
Veiligheid is immers voor iedereen van belang!
Samen sterk in de hulpverlening!


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #14 Gepost op: 10 januari 2010, 00:43:19
  Het ging er hier overigens niet om of je wel/niet bevoegd bent om op Airside te bevinden, maar om het feit of je wel/niet mag fotograferen daar!  ;)

verder maar even hoofdstuk 6 lezen...   :)

Komt er op neer dat er eerst gekeken wordt naar de zwaarte van de overtreding.
Maar fotograferen is zonder toestemming verboden.
Onbevoegd je bevinden op een plaats zoals airside om daar vandaan te fotograferen zijn dus twee overtredingen in één, zo bekeek ik hem
en lees dan goed de sancties... die kunnen varieren van

De sancties die tot nu toe zijn opgelegd, varieerden van een week tot een definitieve intrekking of blokkering van de Schipholpas.
(Quote uit hoofdstuk 6)
Heb er zelf ook 5 jr rondgelopen met een paarse pas....


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #15 Gepost op: 10 januari 2010, 10:57:01
Je onbevoegd op airside (en dan bedoel ik niet in de lounges of pieren) bevinden is zelfs een veiligheidsincident. Dan gaan de huisregels van de AAS niet meer op en wordt de KMar in spel betrokken. Het ging er in mijn eerste reactie om dat fotograveren van deze Martinairmachine, vanaf airside, dus niet is toegestaan. Ook niet door een brandweerman.


Bart S

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 10 januari 2010, 11:01:54
Het ging er in mijn eerste reactie om dat fotograveren van deze Martinairmachine, vanaf airside, dus niet is toegestaan. Ook niet door een brandweerman.

EVen voor alle duidelijkheid: dat is nu dus niet aan de orde. Denk wel met weemoed terug aan de tijd dat je op een rustig moment even een plekje kon opzoeken op de buffer, en daar dan wat mooie plaatjes schieten...  :|


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #17 Gepost op: 10 januari 2010, 11:32:07
Je onbevoegd op airside (en dan bedoel ik niet in de lounges of pieren) bevinden is zelfs een veiligheidsincident. Dan gaan de huisregels van de AAS niet meer op en wordt de KMar in spel betrokken. Het ging er in mijn eerste reactie om dat fotograveren van deze Martinairmachine, vanaf airside, dus niet is toegestaan. Ook niet door een brandweerman.
Dat bedoelde ik ook Sheriff, dank je ...