Mortulance / Morbulance

Auteur Topic: Mortulance / Morbulance  (gelezen 28002 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Marcello

  • Gast
Gepost op: 3 augustus 2003, 18:48:42
Hallo, ik zag deze MORTULANCE ook op de Tv .

Wat ik er van begreep is dat dit een oude omgebouwde ambulance is, van een begrafenisondernemer,  om zo een stoffelijk overschot te vervoeren (zoals dat dan heet...)




SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2003, 12:51:51
klopt, de Mortulance is inderdaad een oude omgebouwde Ambulance, je ziet het ook aan de vorm :) Verder is hij zwart gespoten en beletterd.

Lijkt mij heel handig, als er geen lijkwagen beschikbaar is kan er snel een Mortulance worden ingezet, goed initiatief, ik vraag me af of de Mortulance ook overheids is, of particulier?

Lijkt mij een goed iedee als er ook in alle regio's mortulances komen, ka nveel narigheid besparen bij een ongeval.

MvG,

Mark


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2004, 17:40:08
Hier de site van ven de weerd uitvaartzorg in Ede die dus met de mortulance rijden. helaas staat er geen foto bij.

http://www.vandeweerd-uitvaartzorg.nl/pages/diensten_mortulance.htm
Nurse powerrrrr


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 1 november 2004, 11:39:07
Volgens mij veschilt het per regio of per incident (lees verkeersslachtoffers).
Soms voert een ambulance het stoffelijk overschot af en soms wordt er begrafenisondernemer gebeld.

RAdeR


harold

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 1 november 2004, 11:54:06
Hier in Tilburg rijdt de GGD een bestelbusje (met SOVAM-striping en blauwe lichten). Deze wagen wordt ingezet om overledenen op te halen bij niet-natuurlijke dood.

Een ambulancebemanning krijgt dan de opdracht om terug te keren naar de hoofdpost, de wagen op te pikken, en de overledene naar zijn bestemming te brengen. Na deze taak, wisselt de bemanning weer van auto en melden ze zich in als ambulance.


Karim

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 1 november 2004, 12:30:23
Klinkt nogal omslachtig.

Ik vind 't een beetje stom dat 't ambu personeel dan niet meer inzetbaar is.

Kunnen ze die functie niet gewoon beter aan iemand anders van de GGD geven, d'r zitten daar genoeg mensen de hele dag, ze kunnen vast wel iemand vinden die eens in de zoveel maanden even een overledene wil ophalen en ergens heen rijden.

En daarnaast zie ik ook niet in waarom een "lijkenbusje" blauwe lampen nodig heeft...


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #6 Gepost op: 2 november 2004, 22:29:04
Dag,

De mortulance is inderdaad een voertuig van een begrafenisondernemer uit Ede. Het heeft geen wettelijke status, maar de ondernemer in kwestie werkt wel nauw samen met de plaatselijke ambulancedienst (waar ik overigens ook werk). Zodoende hoeven wij bijna nooit een dodelijk s.o. te vervoeren. De voertuig komt meestal zo snel ter plaatse dat ambulancevervoer niet noodzakelijk is.

Ik hoop dat ik hiermee wat duidelijkheid heb verschaft.

Carl
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #7 Gepost op: 3 december 2005, 19:38:35
Hier een foto van de mortulance van begrafenisonderneming V/D weerd, Ede.
Deze is trouwens al door een nieuwe gele Mercedes met sovamstriping vervangen.

[verwijderd door de beheerder]


mark.

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 3 december 2005, 19:57:40
mortulance

De mortulance is een idee van een uitvaart ondernemer. Dit voertuig word ingezet om overleden personen op te halen.
Als sommige mensen een rouwauto zien dan krijgen ze een vervelend gevoel. Maar als ze de mortulance zien "die op een ambulance lijkt" dan is dit niet het geval. En dat is dus de reden dat dit voertuig word.

[verwijderd door de beheerder]


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #9 Gepost op: 4 december 2005, 01:18:01
mortulance

De mortulance is een idee van een uitvaart ondernemer. Dit voertuig word ingezet om overleden personen op te halen.
Als sommige mensen een rouwauto zien dan krijgen ze een vervelend gevoel. Maar als ze de mortulance zien "die op een ambulance lijkt" dan is dit niet het geval. En dat is dus de reden dat dit voertuig word.

Grote onzin zeg!! >:(  , als een overledene door ambu wordt opgehaald dan zou dat minder erg zijn voor familie of voor ''sommige'' mensen etc.??  dat zijn echt argumenten die doorslaggevend zijn....... >:(

Nog even en de arrestantenwagen wordt ook in ambu-geel omgetoverd omdezlefde reden dat het wel eens vervelend zou kunnen zijn om te zien door wie je nou echt wordt opgehaald, kortom, wat een circus!!!.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod