Conditietest voor (vrijwillig/beroeps) brandweermensen

Auteur Topic: Conditietest voor (vrijwillig/beroeps) brandweermensen  (gelezen 29109 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Gepost op: 6 april 2004, 12:26:56
op hvzeeland staat :TERNEUZEN - Alle brandweerlieden in de gemeente Terneuzen krijgen van de gemeente gratis sportkleding. Met dit gebaar willen burgemeester en wethouders de pompiers stimuleren om geregeld te sporten en aan hun conditie te werken.

De laatste jaren blijkt dat vooral jonge brandweermensen, tussen de 20 en 36 jaar, niet worden goedgekeurd op het onderdeel conditietest. Brandweerlieden die afgekeurd worden, moeten een half jaar later terugkomen om de conditietest opnieuw af te leggen.

In die zes maanden mag de betrokkene echter geen perslucht dragen. Dat resulteert in een beperkte inzetbaarheid en legt ook een extra druk op de uitruksterkte van de brandweer. Bovendien kost zo’n herkeuring telkens weer 226 euro extra.

Nu is mijn vraag, waar moet je allemaal aan voldoen bij de conditie test, en hoezo mag je dan geen fles dragen? En is de conditie echt zo slecht bi brandweer mensen?


en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


ikke

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 6 april 2004, 15:06:21
ik heb wel eens gehoord dat het dragen van zo'n fles vrij zwaar is.. niet alleen dat ding zelf maar ook het ademhalen wordt dan wat zwaarder (heb ik gehoord). een vriend van mij is al eens daardoor flauwgevallen.. zijn conditie is ook niet geweldig.. Ik denk dat het daardoor omdat je ook nog eens met dat ding moet kunnen rennen enzo, te zwaar is als je geen goede conditie hebt..  ::)

Dit is dus gebaseerd op  wat ik gehoord heb... brandweermensen onder ons zullen vast en zeker een beter antwoord geven  ;)


anke

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 7 april 2004, 08:58:34
Naar mijn mening ben je, als je afgekeurd wordt op je conditie, een gevaar voor degene waarmee je bv een brandend pand naar binnen gaat. Daarbij is de conditietest niet zo vreselijk zwaar.


firemanr

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 7 april 2004, 12:46:19
Naar mijn mening ben je, als je afgekeurd wordt op je conditie, een gevaar voor degene waarmee je bv een brandend pand naar binnen gaat. Daarbij is de conditietest niet zo vreselijk zwaar.

De 1e stelling ben ik met je eens, de 2e eigenlijk niet....
Het is dat die conditietest wel zwaar is, dat er zoveel mensen afvallen.... :-\

En ze kunnen mensen wel gratis sportkleding aanbieden, maar het sporten op zich kost ook gewoon geld en tijd. Als iemand dit niet deed, zal hij dit ook niet gaan doen met die gratis kleding.
Die hebben we over het algemeen ook wel zelf. :-\


anke

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 7 april 2004, 12:58:20
Ik ken tot nu toe niemand die puur op conditie is afgekeurd. De laatste tijd wel een aantal mensen op hartafwijkingen die later toch niet blijken te bestaan (ik geloof dat ze in 't ziekenhuis nog moeten wennen aan de nieuwe apparatuur). Nu weet ik niet of de keuring voor vrijwilligers anders is dan die voor beroeps? Maar goed, 't is nou eenmaal zo dat een goede conditie noodzaak is. Ik heb eens een Belgisch buurkorps bezocht, en als je hoort wat ze daar moeten doen om ademluchtdrager te mogen zijn/blijven, dan valt een groot deel van brandweer Nederland af!


firemanr

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 7 april 2004, 13:00:55
Ik ken er genoeg die op conditietest afgekeurd zijn.....Ook de gehoortest is een groot probleem, schijnbaar wordt er niet mee meegenomen dat, als een persoon ouder wordt en op een bedrijf werkt waar je in een lawaaige omgeving werkt, er automatisch een dip in het gehoor ontstaat? :-\


anke

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 7 april 2004, 13:09:06
Ja, gehoorproblemen is een bekend iets, daar krijg je op den duur bijna allemaal mee te maken.


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #7 Gepost op: 7 april 2004, 13:18:04
Maar wat moeten jullie doen bij de conditie test? En het is logisch dat je conditie voldoende moet zijn.
Bij ons in Dordt weet ik dat de beroeps onder werktijd gebruik kunnen maken van de faciliteiten die er op de kazerne zijn. Maar of dit ook voor de vrijwilligers is weet ik niet. Sommige korpsen krijgen een gedeelte van de sportschool kosten terug.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


anke

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 7 april 2004, 14:02:54
Bij de conditietest moet je een tijdje fietsen, daarna wordt gekeken hoe snel je lichaam zich herstelt van die inspanning.
Bij ons in het vrijwilligerskorps hebben we geen faciliteiten/vergoeding voor sporten. We regelen gewoon zelf eens een zaalvoetbalwedstrijd of iets dergelijks. Ook is er een groep redelijk fanatieke wielrenners en skaters. Verder zorgt ieder voor zich ervoor dat zijn conditie op peil blijft.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #9 Gepost op: 7 april 2004, 15:52:03
Ronald,

Wat houdt jullie conditietest in??