stookvergunning vereist bij bhv-oefening??

Auteur Topic: stookvergunning vereist bij bhv-oefening??  (gelezen 6715 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

The Chief

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Gepost op: 17 januari 2010, 11:49:29
Wie heeft uitgezocht aan welke verplichtingen een docent BHV moet voldoen bij het geven van instructie kleine blusmiddelen bij de "klant" op het object.

Te denken valt aan meldingsplicht bij de regionale alarmcentrale,
aanvragen van een stookvergunning bij een gemeente (en vervolgens door wie  [eigenaar van pand of opleider] )
of toestemming vragen aan de eigenaar van het object (niet zelden een projectontwikkelaar die geen weet heeft dat de gebruiker van het pand BHV- instructie geeft op de parkeerplaats.
Ik heb de (milieu)politie al wel eens op bezoek gehad, deze vonden dat het waarschijnlijk niet zou mogen maar konden dit ook niet onderbouwen anders dan een verwijzing naar de APV.

Nogmaals: het gaat me niet om meningen of vermoedens maar om wettelijke bepalingen.
Ik krijg geen eenduidig antwoord als ik wat telefooontjes pleeg naar diverse instanties :-[


benieuwd naar jullie reacties,


greetz,
The Chief




helm

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2010, 16:06:03
Volgens mij is dat afhankelijk van het bestemmingsplan en valt de BHV instructie buiten de milieuvergunning (nu onderdeel van de omgevingsvergunning)


Bombero

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
    • Preventia Optima Sittard
Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2010, 08:27:44
Sinds 1992 verzorgen wij BHV opleidingen op de werkplek. Dat geldt ook voor het gebruik van kleine blusmiddelen, wel met dien verstande dat wij geen poederblussers gebruiken om schade aan derden of de omgeving te voorkomen. :) :)
Wel altijd even vooraf de RAC in kennis stellen, als je dan na afloop nog even iets laat weten is dat dik voor mekaar  O0 O0

de groeten
Jan
Denk 2 x na voordat je het hier 1x post


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2010, 09:04:39
Sinds 1992 verzorgen wij BHV opleidingen op de werkplek. Dat geldt ook voor het gebruik van kleine blusmiddelen, wel met dien verstande dat wij geen poederblussers gebruiken om schade aan derden of de omgeving te voorkomen. :) :)
Wel altijd even vooraf de RAC in kennis stellen, als je dan na afloop nog even iets laat weten is dat dik voor mekaar  O0 O0

de groeten
Jan

Ik sluit me aan bij Jan, ook nog nooit problemen ondervonden, Maar het feit wil wel dat ik en jan uit Zuid-Limburg komen dus het zou kunnen verschillen per regio?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


rutgertjuh

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
  • het leven is LEUK!
Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2010, 15:12:50
Sinds 1992 verzorgen wij BHV opleidingen op de werkplek. Dat geldt ook voor het gebruik van kleine blusmiddelen, wel met dien verstande dat wij geen poederblussers gebruiken om schade aan derden of de omgeving te voorkomen. :) :)
Wel altijd even vooraf de RAC in kennis stellen, als je dan na afloop nog even iets laat weten is dat dik voor mekaar  O0 O0

de groeten
Jan

Als je de klein blusmiddelen oefend in een blusbak (waterbak) dan is een melding naar de RAC voldoende?
Je stookt schoon, met gas, maar ik kan me voorstellen dat het niet overal zomaar kan en mag.


The Chief

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2010, 21:40:49
Ik kom door heel nederland (en dus ook de grote steden waar meer blauw op straat is als ons (soms) lief is.

Hier ben ik wél aangesproken op het feit dat ik bezig was met een blus-instructie (gelukkig in mijn "eigen" regio waar ik vantevoren mijn oud-collega's op de RAC gebeld had om gezeur te voorkomen).
helaas hadden de collega's van de politie deze info niet gelezen en stonden er dus 2 boze agenten voor mijn neus.

Na wat discussies heen-en -weer ben ik gered door de collega's van de meldkamer en is het met een sisser afgelopen.


Inmiddels heb ik verder gezocht en ben ik erachter dat wat wij doen dus NIET mag.
Vanuit de Wet Milieubeheer valt ons werk onder de criteria van open vuur en is de gemeente bevoegd om in de Algemene Plaatselijke Verordening een regeling vast te stellen voor stookvergunningen.

Helaas is er momenteel in opdracht van het Rijk sprake van een algeheel stookverbod.
Bovendien moet de EIGENAAR een vergunning aanvragen (per gelegenheid) en niet de opleider.

Je begrijpt dat dit niet werkt en met het NIBHV en anderen is momenteel overleg of er mogelijkheden zijn om dit landelijk te regelen middels een meldingsplicht o.i.d.


Tot die tijd doe ik wat ik al jaren doe.....vooral voorzichtig doorgaan en doen of mijn neus bloedt.


Greetz,
The Chief


rutgertjuh

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
  • het leven is LEUK!
Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2010, 13:27:05

Tot die tijd doe ik wat ik al jaren doe.....vooral voorzichtig doorgaan en doen of mijn neus bloedt.


Greetz,
The Chief


hahah, soms wel het verstandisgte ja
Maar goed de discussie is wel leuk en er zijn dus verschillende ideeen bij en de wetgever heeft dan ook nog eens een punt.
Hoewel je vraagtekens kan plaatsen bij de term "open vuur". Dit is bij dit soort oefeningen (blusbak/waterbak) in mijn ogen niet het geval.


helm

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2010, 17:40:37
Als je op stookvergunning googled dan kom je alleen dingen tegen over het verbranden van snoeiafval.
Dat is toch iets heel anders dan een blusbak.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2010, 18:35:55
Als je op stookvergunning googled dan kom je alleen dingen tegen over het verbranden van snoeiafval.
Dat is toch iets heel anders dan een blusbak.

via google uit de APV van Rotterdam  ;):

http://www.bds.rotterdam.nl/content.jsp?objectid=188419

§ 5.4     VERBOD AFVALSTOFFEN TE VERBRANDEN BUITEN INRICHTINGEN OF ANDERSZINS VUUR TE STOKEN
 
Artikel 5.4.1   Verbod afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen of anderszins vuur te stoken
1.   Het is verboden in de open lucht afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen als aangewezen krachtens artikel 1.1, vierde lid, van de Wet milieubeheer, of anderszins vuur aan te leggen, te stoken of te hebben.
2.   Het verbod geldt niet voor zover het betreft:
a.   verlichting door middel van kaarsen, fakkels en dergelijke,
b.   sfeervuren zoals terrashaarden en vuurkorven,
c.   vuur voor koken, bakken en braden,
voor zover dat geen gevaar, overlast of hinder voor de omgeving kan veroorzaken.
3.   Het college kan ontheffing verlenen van het in het eerste lid gestelde verbod.
4.   Het college kan bepalen dat het in het eerste lid gestelde verbod tevens geldt voor de in het tweede lid, onder c, bedoelde handelingen gedurende bij zijn besluit aangegeven perioden of tijden, of in daarbij aangewezen gebieden .
5.   Dit artikel is niet van toepassing voor zover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door artikel 429, onder 1° of 3°, van het Wetboek van Strafrecht of bij of krachtens Provinciale milieuverordening Zuid-Holland.


The Chief

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2010, 23:31:32
Leuk die reacties van juliie :D

Het ligt er dus maar net aan hoe oom Bromsnor (of tante ????) de wet uitlegt.


Blijft het feit dat het dus gewoon NIET mag als je de wetgeving zwart-wit leest.
Als je claimt dat gas geen afvalstof is en dat het gecontroleerd vuur betreft heb je misschien een punt, maar met een zeiksnor inplaats van een bromsnor ben je dus gewoon het haasje :'(

Greetz,
The Chief

Ps. wat ik toch wel vreemd vind is dat blijkbaar geen enkele BHV-instructeur zich afvraagt af hij zich wel aan de wetgeving houdt en dat ook de "officiële" instellingen het blijkbaar niet precies weten.