Wat te doen...

Auteur Topic: Wat te doen...  (gelezen 2398 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Gepost op: 10 april 2004, 08:55:46
gisteravond liepen wij(mijn broer en ik) over straat en lag er een jongen over de motorkap van een auto heen, mijn broer hoorde toen een jongen die erbij stond zeggen dat zijn hart niet meer klopte en pakte zijn telefoon, mijn broer is er toen even naar toegelopen en het bleek gelukkig allemaal gespeeld te zijn. (de jongens waren tussen de 10-13 jaar

Dit voorval zette ons wel aan het denken, wat kun je namelijk het beste doen als er wel echt iets aan de hand zou zijn(bij volwassen en kinderen).

Natuurlijk in eerste instantie 112 bellen, maar wat kun je verder doen. Moet je de persoon laten liggen of stabiele zijligging toepassing, is het slim om met mond-op-mond beademing te starten als je allebei alleen maar je jeugd-EHBO hebt(voor mij 6 en m'n broer 9 jaar geleden).

Ben benieuwd naar jullie reactie over hoe te handelen.




Rolf

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 10 april 2004, 09:10:41
Citaat
als je allebei alleen maar je jeugd-EHBO hebt(voor mij 6 en m'n broer 9 jaar geleden).
 
Nu was het maar spel maar stel je voor dat zoiets gebeurd in je kennisen of familie kring?
Is dat geen aanzet on toch maar weer eens een paar lessen EH te gaan volgen?

Als er nog ademhaling is stabiel leggen tenzij er aanwijzingen zijn op wevel letsel je zult dan wel de ademhaling moeten blijven bewaken in afwachting van de hulp troepen.
Bij geen (of twijfel) ademhaling gaat hij toch zo voorzichtig mogelijk van de motorkap af en controleren op ABC.
Geen ademhaling-beademing (B) starten bij afwezigheid  van Cirqulatie (C) natuurlijk een volledige reanimatie starten.

En niet vergeten de hulptroepeb te (laten) waarschuwen anders zit je morgenvroeg nog tereanimeren.

Groetjes Rolf


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 11 april 2004, 19:29:31
Als dit mij was overkomen, dan had ik die kinderen er zeker op aangesproken.

Niet boos in termen van wat ze fout doen, maar door hun te vertellen wat de gevolgen kunnen zijn en dat je daarom nooit zoiets moet spelen.

Dan wat je zelf betreft.

Het beste is natuurlijk het volgen van een EH cursus.

Wat is de volgorde van handelen als je niet weet wat je doen moet:

zorgen dat je veiligheid gewaarborgd is.
De beste hulpverlener is een levende hulpverlener.

Als het slachtoffer nog ademt en je weet niet wat je moet doen, doe dan niets maar alarmeer deskundige hulp. Blijf bij het slachtoffer en probeer het gerust te stellen. Dat kan op vele manieren, maar het resultaat moet uiteindelijk zijn dat het slachtoffer rustiger wordt.

Als je ziet het slachtoffer niet meer ademt en je voelt of hoort ook geen ademhaling meer en je weet niet wat je moet doen, laat onmiddellijk deskundige hulp waarschuwen.

Als het slachtoffer op zijn rug ligt, kan de tong of ongerechtigheden in de mond de luchtweg blokkeren.
Probeer dan het slachtoffer op zijn zij te draaien, het hoofd iets achterover met de mond iets naar beneden.

Ben je met meer mensen, doe het draaien dan samen en zorg dat het hoofd, de nek en rug zo min mogelijk ten opzichte van elkaar verdraaien. Dat beperkt de kans op verergering van nek- en rugletsels

Stop ernstige bloedingen door voorzichtig druk op de wond uit te oefenen.

Bovenstaande is verre van ideaal, maar als je niets doet in zo'n geval dan weet je zeker dat het slachtoffer nog maar een paar minuten te leven heeft.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 13 april 2004, 12:26:33
Het beste kun je inderdaad een ehbo-cursus doen.
Het jeugd-ehbo was ook als opstapje daarvoor bedoeld.

Verder
Denk aan eigen veiligheid.
Probleem was dat het hart niet meer klopte. Eerst zelf controleren en dan reanimeren (als je het kunt). So moet dus voorzichtig van de motorkap af.
In andere gevallen so niet verplaatsen!!

Stabiele zijligging wordt vaak als een soort 'toverhandeling' gezien waardoor so beter worden.
Zolang je bij het so kunt blijven en de ademhaling kunt beoordelen is stabiele zijligging zeker bij so's van een aanrijding ongewenst i.v.m. mogelijke verergering van het letsel.

Rader