Discussie: Afsplitsing/ takenpakket/ bezuiniging.

Auteur Topic: Discussie: Afsplitsing/ takenpakket/ bezuiniging.  (gelezen 2110 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Gepost op: 25 januari 2010, 19:48:29
Je ziet het steeds meer dat er een andere prioriteit gegeven wordt aan hulpverlening.
Bezuinigingen staan voor de deur. Je merkt nu al in de diverse beroepsgroepen zoals politie en bij de ambulancedienst dat er taken verdwijnen en deze komen dan bij de commercieële sectoren terecht.

Als voorbeeld het B-vervoer bij de ambulancedienst. Taxil's voor liggend vervoer. Commercieële bedrijven voor vervoer van liggende patiënten.
Bij de politie een ander standpunt inzake het afwikkelen van aanrijdingen. Materiële schade wordt niet standaard meer afgehandeld.
Er ontstaat een nieuwe markt voor weer een commercieel bedrijf.
De taken veranderen voor hulpdiensten en ik voorzie dat er straks (over een jaar of 10) nog maar enkele taken zijn voor zowel politie als ook ambulance en misschien ook brandweer.
Hiermee komt de regering tot zijn o zo gewenste bezuinigingen. Er is ander blauw op straat en de diensten zullen nog maar zelden "zichtbaar" zijn.
Dit alles tegen natuurlijk nog scherpere personeelskosten e.d.

Waar gaat dit heen?
Geef mij de "oude" tijden maar gauw terug. Voldoende politie en personeel wat voor zijn taken staat. Onafhankelijk, objectief en zonder bezuiniging.
Geen derderangs mensen die met een of andere hobbelwagen je op komt halen voor een onderzoek in een ver weg ziekenhuis.
Kijk b.v. maar eens in Rusland waar de brandweer alleen nog maar komt om een brand te blussen. De rest wordt gedaan door vrijwilligersorganisaties waar er talrijke van zijn.
Willen we dit? Ik niet.

Niets ten nadele van vrijwilligers of organisaties maar ik denk dat we als land ver aan het afglijden zijn.
Ben benieuwd waar het eindigd of eens grandioos mis gaat.


Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2010, 23:15:23
Geen derderangs mensen die met een of andere hobbelwagen je op komt halen voor een onderzoek in een ver weg ziekenhuis.

Pardon???  :-X
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2010, 23:55:24
@strongbow
Je hebt een PM ontvangen.  ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2010, 00:28:03
Ik wil bij deze even mijn excuses aanbieden voor de woordkeuze die ik had in de volgende zin:

Geen derderangs mensen die met een of andere hobbelwagen je op komt halen voor een onderzoek in een ver weg ziekenhuis.


Door mijn verontwaardiging en boosheid liet ik me even gaan.

Misschien had er beter kunnen staan: Ongekwalificeerde
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2010, 16:12:31
Ik wil bij deze even mijn excuses aanbieden voor de woordkeuze die ik had in de volgende zin:

Door mijn verontwaardiging en boosheid liet ik me even gaan.

Misschien had er beter kunnen staan: Ongekwalificeerde

Ook dat is een rare woordkeus, want over het algemeen zijn deze mensen WEL gekwalificeerd, anders hadden ze namelijk het desbetreffende contract niet gegund gekregen....

Ik begrijp je frustratie heel goed, maar ik denk dat je 2 dingen aan elkaar verbindt die niet noodzakelijkerwijs met elkaar te maken hebben:

1)   privatisering van publieke taken
2)   bezuinigingen

Het grootste probleem in de Nederlandse publieke sector is dat veel bestuurders (vaak niet eens de ambtenaren, maar vooral wethouders enzo) denken dat privatisering per definitie een bezuiniging oplevert.

Privatisering kan een heel goed middel zijn om concurrentie te bewerkstelligen, waardoor bedrijven genoodzaakt zijn om te innoveren, efficiënt te werken, kwaliteit te leveren etc.
Vanuit economisch oogpunt leidt dit op langere termijn tot lagere prijzen en dus een besparing voor ons allen. Dit heeft echter wel tijd nodig: zo’n markt moet zich vormen, innovaties moeten nog ontwikkeld worden en efficiënte werkprocessen ontstaan pas in de praktijk.

Waar het nu vaak misgaat, is dat een bestuurder op zoek gaat naar bezuinigingen, daarbij het ‘wondermiddel’ privatisering of private aanbesteding ontdekt. Daarbij wordt een taak aan een private partij gegund, vaak met onduidelijke eisen en randvoorwaarden, maar wel voor een fiks lager bedrag dan waar de overheid het zelf altijd voor heeft gedaan. Kun je het dan zo’n private partij kwalijk nemen dat ze in dat gat in de markt springen? Dat ze voor die lagere prijs dus ook een lagere kwaliteit leveren, wat je kunt verwachten bij zo’n prijs? Ook al omdat ze daar vaak achteraf niet op aangesproken kunnen worden, omdat dit vooraf niet goed is vastgelegd….

In mijn vakgebied heb ik geleerd dat efficiënter werken niet perse een bezuiniging hoeft te zijn of tot ontslagen hoeft te lijden. Je kunt er ook voor kiezen om de mensen die ‘vrijkomen’ door automatisering en efficiëntere werkprocessen meer tijd aan de klant te laten besteden die het echt nodig heeft. Je levert dus meer kwaliteit voor dezelfde prijs! In plaats van minder kwaliteit voor een lagere prijs.

Dat kan ook met privatisering: als je die private partijen voor hetzelfde geld het vervoer laat doen, waarvoor de overheid het eerder zelf doet, worden die mensen vervoerd als zwevend op een wolk. De meeste private partijen kunnen namelijk veel efficiënter worden dan de overheid en dit hoeft niet ten koste te gaan van de kwaliteit. Dat zijn keuzes. Van dat bedrijf, maar vooral van de bestuurder die de aanbesteding doet…
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #5 Gepost op: 7 februari 2010, 23:16:08
Ook dat is een rare woordkeus, want over het algemeen zijn deze mensen WEL gekwalificeerd, anders hadden ze namelijk het desbetreffende contract niet gegund gekregen....

(KNIP)


Sorry, voor de verkeerde woordkeus. Ik kan/kon even niets anders verzinnen.

Even terugkomend op je verhaal.
Ik blijf het vreemd vinden dat steeds meer zaken verschuiven naar de particuliere sector en ik blijf van mening dat dergelijke zaken deels door de overheid gewoon gedaan moeten worden.
Het is al jaren geleden begonnen met allerlei beveiligingsbedrijven. Waar eerder de politie langs objecten reed (gemeentepolitie) en nu de politie alleen komt bij een daadwerkelijke inbraak. Natuurlijk, tijden veranderen en men heeft hier misschien ook geen tijd meer voor.
Ik kan nog talrijke andere voorbeelden en ideeën aandragen. Ik voorzie gewoon dat b.v. een berger straks nog uit gaat rukken voor een redding en dat de brandweer alleen nog maar branden blust. Ik zie dat met het ambuvervoer precies dezelfde kant op gaan. Liggend vervoer door taxibedrijven???' Het zijn wel patienten die je vervoerd.
Natuurlijk kan iedereen met de juiste opleiding goed werk leveren maar het idee alleen al. Je ziet het ook al met het maken van een EPD (electr. patienten dosier), dit wordt notabene gedaan door werklozen. Geen wonder dat men twijfeld aan de juistheid en privacy.

Was het in de tijd van de gemeentepolitie en rijkspolitie nou echt zo duur dan? Of zijn door allerlei regeltjes en futuliteiten (ik zeg niet dat ze verkeerd zijn) de kosten de pan uit gerezen dat we er niet meer aan ontkomen om taken af te gaan splitsen?

Nogmaals, ik kan er maar moeilijk aan wennen. Een veilig Nederland, een gezond Nederland, een sociaal Nederland, waar zijn al deze begrippen gebleven?
Ik wil ook niet blijven steken in de jaren 80 of 90 hoor maar ik heb wel het idee dat we steeds verder afglijden en dat we steeds minder in de macht hebben/houden.
Het zal me benieuwen waar het eindigd en waar we over 10 jaar staan.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.