Aanrijtijd ambulance Harskamp laat te wensen over

Auteur Topic: Aanrijtijd ambulance Harskamp laat te wensen over  (gelezen 6525 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 26 januari 2010, 14:22:18
Aanrijtijd ambulance Harskamp laat te wensen over

http://www.edestad.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/Aanrijtijd-ambulance-Harskamp-laat-te.484697.news
maandag 25 januari 2010 11:13

HARSKAMP - De aanrijtijden van ambulances in Harskamp is nog altijd niet optimaal. Henry van Egdom ondervond dit maandagavond 18 januari zelf, toen zijn moeder de hulp van de ambulances hard nodig had en er pas na 18 minuten een eerste verpleegkundige ter plaatse was.

Nadat Van Egdom om 19.35 uur naar 112 had gebeld met het verzoek om een ambulance, was de eerste verpleegkundige pas om 19.53 uur, 18 minuten na de melding, op de plaats van bestemming. Dit was een verpleegkundige van de zogenoemde solo-eenheid. Woordvoerder van Hulpverlening Gelderland Midden (HGM) Adrienna Spijker legt uit dat dit een klein snel autootje is, waarin een verpleegkundige zit die de patiënt kan stabiliseren. ,,Het gaat erom wie het snelst ter plaatse kan zijn. De solo-eenheid stabiliseert de situatie en zorgt dat het niet erger wordt. Het enige verschil tussen de solo-eenheid en een ambulance is dat de solo-eenheid geen personen kan vervoeren.''

Klacht
Over het handelen van de verpleegkundige van de solo-eenheid is de Harskamper niet tevreden. Hierover heeft Van Egdom ook een klacht ingediend. Waar je zou mogen verwachten professionele eerste hulp te krijgen, was dat volgens Van Egdom niet het geval. Pas na het arriveren van de ambulance om 20.05 uur is de hulpverlening goed op gang gekomen. Van Egdom geeft aan dat vanaf dat moment alles uitstekend verliep. Maar het lange wachten hakte er wel in. ,,Ik heb hier eerder over gelezen in de krant, dat de aanrijtijden hier in Harskamp niet goed zijn. Dit is een schrijnend voorbeeld daarvan'', verklaart hij.

Spijker vertelt dat het die maandagavond alles te maken had met de beschikbaarheid van ambulances. ,,Elke minuut die je moet wachten is vervelend. Wij proberen met alle beschikbare middelen zo snel mogelijk hulp te bieden. Maar wat er niet is, kunnen wij ook niet inzetten.'' Op het moment van de 112-melding was er geen ambulance beschikbaar die naar de familie Van Egdom kon komen. Om 19.48 is de eerst beschikbare ambulance opgeroepen en richting Harskamp gereden. Deze kwam vervolgens zeventien minuten later aan.

Norm
Zowel de solo-eenheid als de ambulance waren dus niet binnen de norm van vijftien minuten ter plaatse. Of dit een ongelukkig incident betreft of nog steeds te vaak voorkomt, is onduidelijk. Om de aanrijtijden in Harskamp en Otterlo te verbeteren, wordt er sinds september 2009 gewerkt met een nieuw rooster waarbij er meer eenheden beschikbaar zijn. HGM gaf eerder al aan dat de tijden in oktober daardoor verbeterd zijn. Maar actuele cijfers over november en december zijn nog niet bekend.

Van Egdom hoopt dat er eindelijk eens wat ogen geopend gaan worden bij mensen die hier beslissingen over nemen. ,,Het feit dat er geen ambulance beschikbaar was, vind ik te gek voor woorden. Er moet wat gebeuren. Straks is het echt een keer te laat voor iemand in Harskamp of Otterlo.''


Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2010, 14:22:39
Extra vragen over aanrijtijden ambulances buitengebied Ede

http://www.edestad.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/Extra-vragen-over-aanrijtijden.485238.news
dinsdag 26 januari 2010 10:37

HARSKAMP - Arnold Versteeg van de SGP-fractie heeft aanvullende vragen gesteld over de aanrijtijden van de ambulances in het buitengebied. Hij stelde die vragen aan het gemeentebestuur naar aanleiding van een artikel op deze website maandag. Daarin kwam een bewoner uit Harskamp aan het woord die om 19.35 uur de hulp inriep van een ambulance en die arriveerde pas om 20.05. Op het moment van de 112-melding was er geen ambulance beschikbaar die naar de familie kon komen.

De SGP wil van het college van burgemeester en wethouders weten of zij van dit geval op de hoogte zijn en hoe zijn de reactiesnelheid van de hulpdienst beoordelen. ,,Wij vinden een analyse van het bovenstaande op zijn plaats", aldus Versteeg. Daarin dient volgens hem de reactiesnelheid en de manier van hulpverlening alsmede het horen van de betrokkenen in meegenomen te worden. Ook wil de partij op de hoogte worden gebracht van de beantwoording van de klacht van de betrokkenen.

De aanrijtijd van ambulances voor Harskamp en Otterlo is volgens Versteeg een groot probleem. ,,De SGP volgt al jaren kritisch de aanrijtijden van de woonkernen in Ede. De informatie van Hulpverlening Gelderland Midden (HGM) over de aanrijtijden laat een groot probleem zien.'' Uit de informatie van HGM blijkt dat 27 procent van de ritten van 2009 boven de geldende aanrijtijdennorm viel.
Samen sterk in de hulpverlening!


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2010, 14:31:22
wat een gezeur zeg,

vind je het gek dat het zo lang duurt,
als hier een AMBU moet komen komt hij uit barneveld of ede, tijd scheeld niet veel, maar het is gewoon onmogelijk om daar binnen het kwartier te zijn, ook al word er nog zo snel gereden, hier zijn dus de solo's voor waar de zelfde bepakking inzit als in een AMBU, dat de hulpverlening daarmee niet op gang komt, is vreemd, als er een ambu was geweest was hetzelfde Terplaatse gekomen maar dan met een extra chauffeur,
en nee voor 1 spoedmelding per week kun je gewoon niet de hele regio overhoop gooien
en zeker niet op dit stuk van de harderwijkerweg, dat is in de mittle of nowhere, daar kan je niet zo een ambu neerzetten.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2010, 15:10:09
Ik heb getwijfeld of ik hier zou reageren, daar ik erg dichtbij het vuur zit. Dat maakt het lastig.

Wel wil ik kwijt dat dit gebied inderdaad slechter is afgedekt sinds de regiovorming in 2002. Helaas een feit.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2010, 15:18:59

Wel wil ik kwijt dat dit gebied inderdaad slechter is afgedekt sinds de regiovorming in 2002. Helaas een feit.

WM

Heeft dat gezorgd voor een significant verbeterde dekking in een ander (groter) deel van de regio?

Vraag me wel af waarom de solo niet als hulpvol gezien werd?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2010, 15:43:46
1) Nee

en

2) Daar kom ik nog wel achter maar zet het hier niet neer...

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2010, 15:57:31
Vraag me wel af waarom de solo niet als hulpvol gezien werd?

dt snap ik dus ook niet dit zijn gewone verpleegkundige,
maar het is gewoon een moeilijk gebied hier,
je kunt op de veluwe gewoon niet in 10 minuten een ambulance voor de stoep verwachten
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2010, 13:07:10
dt snap ik dus ook niet dit zijn gewone verpleegkundige,
maar het is gewoon een moeilijk gebied hier,
je kunt op de veluwe gewoon niet in 10 minuten een ambulance voor de stoep verwachten

en waarom niet?? het is ook maar nederland hoor niet een ontwikkelingsgebied of iets en het is nog niet eens hoog zomer wanneer die omgeving nog eens dubbel zo druk is bevolkt. nederland wil gewoon niet meer uitgeven aan, goede profesionele, hulp. de ambulance sector probeert uit alle macht van alles op te lossen door projecten als solo's en dergelijke maar dat is gewoon uitholling van de sector en geen gelijkwaardige hulp maar slechts het minst slechte alternatief.


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2010, 14:34:57
Als je kijkt naar de positionering van de ambulanceposten in Gelderland Midden (en Noord en Oost Gelderland) dan valt het op dat er niet 1 post is te vinden in het bosrijke gebied van Gelderland. Alle posten bevinden zich aan de rand van dit gebied en als je dan ongeveer in het midden van dit gebied woont dan kun je een probleem hebben. Maar zo zijn er in Nerderland nog wel meer plekken aan te wijzen. Om Nederland dekkend te krijgen moet er nog wel het één en ander gebeuren en zou het ook goed zijn als er ook buiten het eigen verzorgingsgebied wordt gekeken. Dan zou het bijvoorbeeld kunnen helpen om de positionering van de posten af te stemmen met de buurregio's. Niet dat het in deze casus veel zou hebben geholpen, aangezien een ambulance uit NOG ook niet eerder ter plaatse had kunnen zijn.
Geloof niet alles wat je denkt.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2010, 15:57:28
ik denk dat in vrijwel elke regio gebieden zijn waar de aanrijtijden te wensen over laten.hier in brabant zuid oost zijn er grote problemen in bv de regio cranendonk,oirschot,gemert en de kempen.
hulp van naburige regios is vaak ook een probleem,aldaar heeft men vaak ook capaciteitstekorten.voor cranendonk heeft men nu hulp gezocht in belgie,verder heeft men first responder groepen bij enkele brandweerkorpsen en is een first responder in inzet.
feit is en blijft dat er in de avonden en weekenden gewoon te weinig wagens bezet zijn.bij inzetten gaat men dan met de wagens schuiven naar vws posities hetgeen de aanrijtijden in de randgebieden nog verder versclechterd.
dit is wat men in gelderland midden ook vaak ziet,de wagen ede schuift dan op richting arnhem waardoor de randgebieden
onder druk komen staan.