Brandweerlift

Auteur Topic: Brandweerlift  (gelezen 10953 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Gepost op: 12 april 2004, 13:40:38
Een paar vragen over de brandweerlift:
- Waar zit de schakelaar 'normaal bedrijf' en 'brandweer'?
- Hoe blijft de stroomvoorziening gewaarborgd? Is er een aparte accu?
- Wat als de liftschacht gaat branden of als de lift op een verdieping komt waar direct achter de deur brand is?
- Is de lift ook van een verdieping zelf op te roepen of is deze als de schakelaar op stand 'brandweer' staat enkel te bedienen vanuit de lift?
- Is er ook verschil in brandweerliften?

Bedankt! :)

Christian




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 12 april 2004, 13:47:28
we hebben een speciale sleutel die we in een sleutelgat in de bovenkant van de liftdeurkozijn kunnen steken,op het moment dat we deze op brandweer zetten kan alleen de brandweer de lift bedienen.En is het niet meer mogelijk vanaf andere verdiepingen te gebruiken.Als het goed is weten we precies op welke verdieping er brand is,en stoppen we een verdieping lager en gaan we lopend naar de "brandverdieping"

Hoe het met de stroomvoorziening is geregeld,is mij niet bekend misschien dat iemand anders dat weet het zal wel een appart circuit zijn.Tja en is er kans op branddoorslag naar de liftschacht zullen we de lift niet gebruiken en is het lopen geblazen


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 12 april 2004, 19:16:16
Bijna goed Peet :) Daar waar de sleutel geplaatst wordt komt de lift automatisch naar toe. En inderdaad de lift is voorzien van een beveiligde voeding.
Jaap


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 12 april 2004, 19:27:20
Bijna goed Peet :) Daar waar de sleutel geplaatst wordt komt de lift automatisch naar toe. En inderdaad de lift is voorzien van een beveiligde voeding.
Jaap
aha,bedankt Jaap.Ik dacht altijd dat als je de sleutel had geplaatst je als brandweer de lift kunt bedienen via het knoppenpaneel in de lift


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 12 april 2004, 20:05:50
Klopt hoor Peet, het enige wat ik heb toegevoegd is dat daar waar jij de sleutel insteekt de lift automatisch naar toe komt. Vervolgens is de lift alleen nog maar bedienbaar met behulp van het knoppenpaneel, zolas jij ook al zei.
Jaap


Lukas074

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 12 april 2004, 20:19:34
Maar wat voor beveiligde voeding is het dan. Een accu of zo?


brandweer

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 12 april 2004, 20:19:40
ter illustratie

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 12 april 2004, 20:23:45
Maar wat voor beveiligde voeding is het dan. Een accu of zo?
ik vermoed dat het de een of andere externe voeding van buiten het gebouw zal zijn,anders zit je nog steeds met het probleem dat je stroomvoorziening in gevaar zou kunnen komen als er brand is.


Rolf

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 12 april 2004, 22:34:19
Bij bediening van de brandweer-sleutel onderbreekt de lift alle lopende opdrachten en komt naar de verdieping waar de brw-schakelaar bediend is.
Een enkele puls geven op de schakelaar doet de lift komen en de opdracht uitvoeren die vervolgens op de bediening in de lift kooi gegeven word.
Na voltooing neemt de lift weer opdrachten aan.
Dit werkt het zelfde als de prioriteids sleutel welke b.v. verplegend personeel heeft. (zeer geliefde funktie bij de TD maar veel al een doormelding naar de receptie en/of BMC)
Blijft de brw-schakelaar bediend reageert de lift alleen nog maar op de bediening in de kooi en een oproep op een verdieping word genegeerd.
Bij een beveiligde voeding moet je denken aan een 2e voeding die geleverd word uit een nood stroom agregaat en als dit niet mogelijk is of niet voorhanden van af de hoofd verdeler via een andere schacht een "reserve" voeding naar de lift machine.
Bij mijn weten
Maakt de brandweer alleen maar gebruik van de lift voor het materiaal naar boven te sturen en gaat personeel zonder als die zware spullen naar boven en haalt daar de zaak weer uit de lift ???


firemanr

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 12 april 2004, 23:14:50
Als ik het goed heb wordt er een brandwacht aangeduid die dienst gaat doen als "liftboy". ;D
Hij bedient de lift voor personen en goederen! Hij staat in contact met de bevelvoerder d.m.v. een portofoon. ;)