Nieuwe Richtlijnen Reanimatie, to breathe or not to breathe...

Auteur Topic: Nieuwe Richtlijnen Reanimatie, to breathe or not to breathe...  (gelezen 50526 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #180 Gepost op: 14 maart 2015, 17:30:47
Ik zou zeggen, gebruik de zoek functie. Hier is meerdere malen over gediscussieerd. Kapbeademing is lastig en niet voor leken weggelegd. Punt.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #181 Gepost op: 14 maart 2015, 17:55:43
En ik zou zeggen lezen dan zie dat ik het zelfs genoemd heb. Uitroepteken.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #182 Gepost op: 14 maart 2015, 18:29:02
Mijn antwoord was niet gericht naar een persoon. Ik smoor een nutteloze discussie in de kiem.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #183 Gepost op: 15 maart 2015, 10:58:15
Mijn excuses  voor mijn wel persoonlijke antwoord.
Maar is de mond op mond dan wel goed aan te leren op een pop. Ik hoor van diverse mensen dat dit ook wezenlijk verschilt als in het echt. Ben per jaar bij meerdere reanimatie cursussen aanwezig bij verschillende organisaties en zie dat het 1 keer per jaar oefenen bij een groot gedeelte niet goed gaat met beademen. Voor mezelf heb ik geoefend met de kis of life en dat ging niet goed op de pop maar de mond op kap ging weer buitengewoon goed na enige oefening. Nu weet ik niet of de kus of life het in het echt wel werkt, zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #184 Gepost op: 15 maart 2015, 18:33:06
Citaat van: jelte link=msg=1337345 date=1426413495

Mijn excuses  voor mijn wel persoonlijke antwoord.
Maar is de mond op mond dan wel goed aan te leren op een pop. Ik hoor van diverse mensen dat dit ook wezenlijk verschilt als in het echt. Ben per jaar bij meerdere reanimatie cursussen aanwezig bij verschillende organisaties en zie dat het 1 keer per jaar oefenen bij een groot gedeelte niet goed gaat met beademen. Voor mezelf heb ik geoefend met de kis of life en dat ging niet goed op de pop maar de mond op kap ging weer buitengewoon goed na enige oefening. Nu weet ik niet of de kus of life het in het echt wel werkt, zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben?


Heel interssant. Laten we het weer eens over kapbeademing hebben.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #185 Gepost op: 15 maart 2015, 20:33:28
Ik vroeg eigenlijk naar de ervaring met kiss of life omdat die beter aan mijn sleutelbos past en omdat die met de pop dus duidelijk niet werkt


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #186 Gepost op: 15 maart 2015, 21:12:08
Heel interssant. Laten we het weer eens over kapbeademing hebben.
Lets not...;)
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #187 Gepost op: 15 maart 2015, 21:12:43
Citaat van: jelte link=msg=1337449 date=1426448008

Ik vroeg eigenlijk naar de ervaring met kiss of life omdat die beter aan mijn sleutelbos past en omdat die met de pop dus duidelijk niet werkt.


Kiss of Life? No way!


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #188 Gepost op: 15 maart 2015, 21:18:17
Ik vroeg eigenlijk naar de ervaring met kiss of life omdat die beter aan mijn sleutelbos past en omdat die met de pop dus duidelijk niet werkt
Ervaringen zullen er niet veel zijn, vermoedelijk. Gelukkig maar! Ik zou je adviseren om iets te kiezen wat bij jou past. Ik kan me niet voorstellen dat er veel verschil is. Zou een beetje gék zijn, I.i.g.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #189 Gepost op: 15 maart 2015, 22:31:12
Kiss of life heb je ook weer verschillende varianten van. Denk niet dat je ze allemaal kunt vergelijken.
Ik heb met geen enkel type praktijk ervaring.Wel met pocket maak, geen idee of die beademingen goed gingen, ik stond veel te stijf van adrenaline, maar so is dankzij AED die binnen 3 minuten na verlies van bewustzijn geschokt heeft, bij kennis de ambulance in gegaan. Gok niet dat mijn beademingen daar het aller grootste verschil gemaakt hebben. Zonder pocket mask had ik het ook gewoon gedaan.

Voor kiss of life gok ik dat stugheid van materiaal enorm van invloed kan zijn, evenals weerstand die het filtertje geeft, mogelijkheid om filter op zijn plaats te houden etc. Zelf heb ik een kiss of life met een speciaal ventieltje liggen. Is een buisje van centimeter of 3 lang in het midden van het plastic folie. 1 kant van het buisje gaat in de mond/tussen de lippen van het zo. Andere kan ik mijn lippen overheen zetten zoals bij een pocketmask. Nog nooit gebruikt maar ik gok dat hij makkelijker op zijn plek te houden is en door te beademen.

Mijn eigen plan is wel: Eerste keer proberen met pocket mask of kiss of life, werkt het niet dan zonder. Ga daarna wel even bij de huisarts langs om te kijken wat ik moet doen mocht ik iets opgelopen hebben.