Nieuwe Richtlijnen Reanimatie, to breathe or not to breathe...

Auteur Topic: Nieuwe Richtlijnen Reanimatie, to breathe or not to breathe...  (gelezen 50521 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #30 Gepost op: 18 oktober 2010, 20:11:01
Mijn persoonlijke inschatting is dat feitelijk betekend het dat sommige AED toch aangepast moeten worden, omdat sommige voiceprompts Wat ik mis, is de vroegtijdige herkenning van pijn op de borst klachten, agina pectoris en het onderscheid tussen mannen en vrouwen in deze...,(toch andere symptomen..)

Op pag 1282 wordt aangegeven dat men een objectieve beschrijving van het so moet geven.
Ik kan me daarin vinden omdat het herkennen (aktief) veel moeilijker is dan het beschrijven (passief)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #31 Gepost op: 18 oktober 2010, 20:58:38
Wat ik bedoel is dat je tijdens de vroegtijdige herkenning van hartklachten Mannen en Vrouwen andere symptomen hebben.
Zie o.a onderzoek Hartstichting en meer over de Verschillen in symptomen tussen mannen en vrouwen

Juist in het voor traject, kan je met vroegtijdige herkenning en een asperine al heel veel doen, tot dat de ambulance er is... en dat kan voorkomen dat je in het zweet moet werken, en moet gaan drukken en blazen...

Stiekum had ik gehoopt dat daar al iets meer in de richtlijnen stond..




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #33 Gepost op: 18 oktober 2010, 21:55:12
zulke grote verschillen vind ik niet. Ik moet zeggen dat ik ze nog niet tot op letter hebt bestudeerd..  Tja, andere manier van opschrijven..  

Wat zie jij als grote verschillen..?

Voldoet de CPR-Ezy trouwens aan de nieuwe richtlijnen.. De borst compressie zitten een centimeter dieper.., Volgens mij zit de CPR-ezy ruim binnen de marge.. , echter ik weet niet wat de fabrikant daar van zegt..



helm

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 18 oktober 2010, 22:10:40
Ja die voldoet aan de eis van minimaal 5 cm. diepte en minimaal 100 tempo.
Dus kopen maar allemaal!
(zal ik nou eindelijk geld gaan verdienen aan dat fantastische apparaat?)  123chill

www.cprezy.nl


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #35 Gepost op: 19 oktober 2010, 09:46:29
Ja die voldoet aan de eis van minimaal 5 cm. diepte en minimaal 100 tempo.
Dus kopen maar allemaal!
(zal ik nou eindelijk geld gaan verdienen aan dat fantastische apparaat?)  123chill

www.cprezy.nl

Het zij je gegund..  Je hebt daarin denk ik veel werk verzet, en wat mij betreft alle eer, die je toekomt op dit gebied..
Ik moet zeggen dat mijn ervaring is dat je het ook veel makkelijker vol houd..


WoBaDijk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #37 Gepost op: 19 oktober 2010, 15:40:12
Ik kwam nog twee mooie artikeltjes tegen, die mij wel aan leken te sluiten bij het onderwerp.

http://medischcontact.artsennet.nl/nieuwsartikel/Nieuwe-richtlijnen-reanimatie.htm

http://medischcontact.artsennet.nl/blad/Tijdschriftartikel/Beademen-verbetert-uitkomst-reanimatie-niet.htm

Het tweede artikel is gedateerd.. en de titel al helemaal..  Het eerste artikel, geeft juist aan dat beademen noodzakelijk is, en de uitkomst weldegelijk positief beinvloed..


WoBaDijk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #38 Gepost op: 20 oktober 2010, 09:10:38
Het tweede artikel is gedateerd.. en de titel al helemaal..  Het eerste artikel, geeft juist aan dat beademen noodzakelijk is, en de uitkomst weldegelijk positief beinvloed..

De artikelen spreken elkaar inderdaad tegen. Het eerste artikel was eigenlijk meer 'leuk' informatief bedoelt.

Het tweede artikel hecht ik meer waarde aan en ik vind dat je het tweede artikel veel te makkelijk als gedateerd afdoet. Het is een artikelen uit augustus 2010 met referenties naar de New Engeland Journal uit juli 2010. Gezien medisch onderzoek normaal gesproken jaren duurt vind ik dit zeer recente resultaten en ben ik het dus niet met je eens.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #39 Gepost op: 20 oktober 2010, 10:43:38
De artikelen spreken elkaar inderdaad tegen. Het eerste artikel was eigenlijk meer 'leuk' informatief bedoelt.

Het tweede artikel hecht ik meer waarde aan en ik vind dat je het tweede artikel veel te makkelijk als gedateerd afdoet. Het is een artikelen uit augustus 2010 met referenties naar de New Engeland Journal uit juli 2010. Gezien medisch onderzoek normaal gesproken jaren duurt vind ik dit zeer recente resultaten en ben ik het dus niet met je eens.

Je mag het niet met mij eens zij, maar de wetenschappers uit het betreffende stuk, hebben ook veel andere conclusies getrokken die niet in dit artikel staan..  Iedereen (ook de onderzoekers uit dit stuk) is het over eens dat reanimatie met beademen een betere outcome geeft dan zonder beademen.  Echter al alleen gecomprimeerd word, is de overlevingskans, en de kans op rest schade wel kleiner, maar altijd nog beter dan niets doen..

Mede op basis van dit ondersoeken en nog vele anderen zijn de ILCOR en ERC en AHA guidelines is dus een doelgroepen beleid afgesproken..  

De toevallige passant zonder trainingen krijgt telefonisch aanwijzingen van de meldkamer dat hij moet gaan comprimeren..
Getrainde eerste hulpverleners, zoals ook BHV-ers word zeer dringen aanbevolen om 30:2 te blijven beademen, tenzij er gevaren zijn, of er andere dringende redenen om het niet doen...

Laten dus nieuwste richtlijnen 18/10/2010 al helemaal rekening houden met dit onderzoek..  De titel van artikel suggereert dat reanimatie zonder beademen een grotere overlevingskans heeft dan 30:2..  echter dat is niet werkelijk conclusie van het onderzoek..