kelderprocedure

Auteur Topic: kelderprocedure  (gelezen 12790 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #10 Gepost op: 24 april 2004, 08:51:50
Bedank voor je reactie Fikkie. Ik had het zelf ook ongeveer zo in gedachten, maar ja als je na een oefening met iemand in discussie moet gaan die tig jaar meer ervaring heeft.... Nog een klein vraagje: Zodra de slang helemaal is doorgevoerd, kan de derde man dan 'gewoon' weer ingezet worden? Of blijft deze boven bij het trapgat staan?


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #11 Gepost op: 24 april 2004, 09:41:09
is helemaal situatie afhankelijk.
Wanneer hij alleen is kan dit in principe niet. Je mag niet alleen in ruimte met rook en dus ademlucht blijven. Bovenaan het trapgat blijven is ook niet erg verstandig omdat daar alle hitte uit komt. Wanneer je zeker weet dat er een so naar boven gebracht gaat worden zou ik wel weer blijven staan om het so of in ieder geval de mensen die in de kelder zijn mee naar buiten te begeleiden.
Ik weet om eerlijk te zeggen dus niet goed of je wel of niet moet blijven staan met een oefening of in ieder geval hoe het in theorie zou moeten. In de praktijk heb je alle manschappen vaak hard nodig dus zul je waarschijnlijk niemand boven aan de trap hebben. Je moet er dan wel zeker van zijn dat ze beneden voldoende lengte hebben om heel de kelder te bestrijken voor je daar weggaat!!!!! Wel goed aan de ploeg beneden doorgeven dat je daar weg bent! Op het moment dat je zelf weggaat zou ik ook indien natuurlijk mogelijk, vragen wat de druk is van de mensen die beneden zijn. het is en blijft toch een bepaald soort inzet met een ongekeerd hitte verhaal. Zoals al eerder vermeld, wanneer je eruit gaat moet je nog door de hitte heen en zal je er meer lucht voor nodig hebben dan wanneer je van een zolder naar beneden gaat!!!!!!! Dit is wel belangrijk.
Graag hoor ik ook van andere mensen wat die derde persoon zou moeten doen. In theorie en in praktijk.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 24 april 2004, 10:01:26
ik zou de 3eman/vrouw meenemen de kelder in,bij een eventuele redding kan de 3e man helpen met de redding.En de straalpijpvoerder kan de terugweg afdekken,en zorgen dat het vuur niet achter je aan komt bij het de trap opgaan met een SO


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #13 Gepost op: 24 april 2004, 11:34:16
is ook een hele goeie optie... maar is dit uit de praktijk of staat het zo ergens in een of ander boek?  ???


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 25 april 2004, 11:53:52
is ook een hele goeie optie... maar is dit uit de praktijk of staat het zo ergens in een of ander boek?  ???
lijkt mij een goede methode om veilig uit de kelder te komen.
En volgens mij een voorbeeld zoals wij het in de praktijk zouden doen,alleen je moet oppassen dat je niet teveel blust aangezien de stoom ook door dat ene trapgat zal willen.En het slachtoffer onbeschermt er door zal moeten,dus alleen af en toe als het nodig even een stoot water geven.Anders wordt het wel heel erg warmpjes voor een slachtoffer :-X


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #15 Gepost op: 25 april 2004, 20:07:26
volgens mij had ik dat in mijn eerste bericht ook al gezegd over dat water? ???
Is niet alleen bij een kelderbrand maar altijd zo....


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #16 Gepost op: 27 april 2004, 22:36:13
Ik denk toch dat ik wat roet in jullie eten gooi!!
In het branweermannetjes boekje staat dat er minimaal 2 man de kelder in mogen, en die derde is alleen maar gemakkelijk voor het slang doorvoeren.
Dit is afgelopen zaterdag door de juryvoorzitter voorgelezen uit het boekje n.a.v een wedsrtijd.
Nu weet ik wel dat een wedstrijd geen praktijksituatie is, maar toch???


firemanr

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 28 april 2004, 10:56:36
Ik denk toch dat ik wat roet in jullie eten gooi!!
In het branweermannetjes boekje staat dat er minimaal 2 man de kelder in mogen, en die derde is alleen maar gemakkelijk voor het slang doorvoeren.
Dit is afgelopen zaterdag door de juryvoorzitter voorgelezen uit het boekje n.a.v een wedsrtijd.
Nu weet ik wel dat een wedstrijd geen praktijksituatie is, maar toch???

Deze phrase is niet de hoofdmoot. Hij staat er eigenlijk als veiligheidsman, dat tie de slang in kan voeren is een handige bijgevolgheid, maar eigenlijk staat hij er voor de veiligheid te waarborgen dat de mensen IN de kelder er ongeschonden weer terug uit kunnen komen.
 ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 28 april 2004, 17:19:09
Ik denk toch dat ik wat roet in jullie eten gooi!!
In het branweermannetjes boekje staat dat er minimaal 2 man de kelder in mogen, en die derde is alleen maar gemakkelijk voor het slang doorvoeren.
Dit is afgelopen zaterdag door de juryvoorzitter voorgelezen uit het boekje n.a.v een wedsrtijd.
Nu weet ik wel dat een wedstrijd geen praktijksituatie is, maar toch???
het boek is een leidraad,waar jeje examen mee mag doen.Maar in de praktijk gaat die 3e man mee als er een redding is


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #19 Gepost op: 30 april 2004, 22:26:45
de derde man is er voor zowel de veiligheid als voor het invoeren. Het invoeren is ook een stukje veiligheid!!!!! zoals ik al eerder omschreven heb moetje door het "warmste" deel van de kelder heen en dat moet zo snel als mogelijk. Dus de slang invoeren is dus voor je eigen veiligheid!!!