Brandverloop

Auteur Topic: Brandverloop  (gelezen 4351 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Gepost op: 6 maart 2010, 22:08:39
Jaren lang maken we al gebruik van de standaard brandkromme. Volgens mij nog gebaseerd op testen uit de 70-er jaren. Preventie doet/deed testen met vurenhout als brandlast.
Nu kwam ik dit brandverloop filmpje tegen, en ik weet dat een woningbrand zich snel kan ontwikkelen, maar binnen 3 minuten naar een Flashover...... en het is niet dat bekende filmpje met de bekende kerstboom.
&feature=rec-r2-2f-5


Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 6 maart 2010, 22:44:17
De standaardbrandkromme heeft weinig met de realiteit te maken maar is een consensus afspraak waarmee je materialen kan testen op een zelfde en reproduceerbare manier.
Hier is meer over een realistisch uitleg over natuurlijk brandmodel en het verschil met de standaard brandkromme. http://www.labein.es/difisek/DU/Presentations/WP1-DU-Presentation.pdf
Vooral blz 11 geeft een verduidelijking.

Iedere ruimte, gebouw heeft een eigen brandkromme / brandmodel die o.a. afhankelijk is van de hoeveelheid brandbaar materiaal in de ruimte, de mate waarin zuurstof de ruimte kan betreden en het vermogen waarmee de warmte vrij komt. Men noemt dat tegenwoordig de natuurlijke brandkromme. Op blz 18 van de presentatie geeft men de parameters die nodig zijn om een natuurlijk brandmodel te maken

Voorbeeld:

- Steek in een betonnen kamer zonder meubilair, vloerbekleding de deur dicht en geen ramen een prullenbak in brand en er zal geen flashover zijn.
- Steek in een standaard een kaars aan in een volledig gemeubileerde kamer en er zal ook niets gebeuren.
- Steek een kerstboom in een volledig gemeubileerde, kleine, kamer aan zonder zuurstof toevoer (geen ramen en deur dicht) en je weet van te voren niet wat er gaat gebeuren.

De NEN-EN 1991-1-2 staat een uitwerking hoe je dit kan berekenen. Het is alleen wel een norm waarmee je de thermische belasting op draagconstructie berekend maar je kan hem natuurlijk, met randvoorwaarden, ook voor andere zaken gebruiken ;)