GRIP 2 Grote brand inzet Compagnie Flat Europalaan - Brunssum 09-03-2010

Auteur Topic: GRIP 2 Grote brand inzet Compagnie Flat Europalaan - Brunssum 09-03-2010  (gelezen 27530 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
ik zie 't... Maar, in de berichtgeving was nog altijd sprake van brand in het trappenhuis, dat is dus niet het geval. Enkel en alleen materiële schade denk ik zo.
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Op onderstaande foto zie je aan de andere kant van het gebouw volgens mij hoe de bergingen aan de brandzijde er uitgezien hebben.

[img width=700 height=466]http://www.l1.nl/mmbase/images/4488167/basvanderlinden1.jpg

[img width=700 height=466]http://www.l1.nl/mmbase/images/4488168/basvanderlinden2.jpg

Foto: Bas van der Linden


brwfan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 203
Dan raad ik je aan om die vraag dan de volgende keer ook direct op die manier te stellen. Dan weet iedereen gelijk wat je bedoelt O0

Als je zaken presenteert als een feit terwijl je het niet zeker weet, veroorzaakt dat verwarring. En dat is niet de bedoeling natuurlijk ;)
Dat is ook de reden dat we als mods vrij hard zijn op het speculeren.

Een aanname met goede onderbouwing mag altijd, maar wees wel duidelijk :)

Okee sorry het zou mijn niet meer gebeuren  :-X
Ik leer steeds meer op dit forum


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Het feit dat de bergingen in brand hebben gestaan/nog in brand staan strookt inderdaad met de hoge vuurlast die men in een berging zou verwachten.
 
Maar, wat ik me afvraag, hoe zijn de regels omtrent wbdbo bij bergingen? wordt daar nog speciaal rekening mee gehouden? Aangezien ze onderling niet beschermt lijken te zijn?
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986


Dit geld voor nieuwe EN bestaande trappenhuizen in woongebouwen. Dit zijn RVVR's (voor PeeBee : RookVrije Vlucht Routes ;D)

Dank je, scheelt weer een  zoek opdracht.  Kijk RWA en WBDBO weet ik wel :) Maar door jouw uitleg spaar ik toch voor een deel het milieu.

Een gemiddelde zoekopdracht levert een uitstoot van ongeveer zeven gram CO2 op, ter vergelijking, het laten koken van een kopje water zorgt voor een uitstoot van ongeveer vijftien gram CO2.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Het feit dat de bergingen in brand hebben gestaan/nog in brand staan strookt inderdaad met de hoge vuurlast die men in een berging zou verwachten.
 
Maar, wat ik me afvraag, hoe zijn de regels omtrent wbdbo bij bergingen? wordt daar nog speciaal rekening mee gehouden? Aangezien ze onderling niet beschermt lijken te zijn?

Hmmmmm meeeens. Maar als je kijkt naar de bergingen zelf, zie je daar niet veel resten van verbrandmateriaal liggen. Sterker nog de achtermuren zijn redelijk onaangetast. Bij een forse brand (met dergelijke rookontwikkeling) als dit zou ik toch meer roet aanslag verwachten. Er ligt wel wat in die bergingen, maar het strookt niet met het vuur en de voortplanting. Daarnaast kijk je, zonder uitzondering, bij elke berging naar binnen. Tevens kan ik mij niet voorstellen dat er relatief snel van berging naar berging overslag plaatsvindt (naar verluid 13 etages). Als de bouw van dergelijke kwaliteit was of de brand van zo een intensiteit had ik ook horizontale uitbreiding aannemelijk (of aannemelijker) gevonden.

Dit doet mij vermoeden, zoals ik al eerder in de thread heb gezegd, dat het niet de berging gebrand heeft, maar de gevel beplating. En dat deze beplating nou niet echt voldaan heeft aan de eisen die je er aan mag stellen. Sterker nog, de foto's indiceren dat deze volledig zijn verbrand, want ik zie ze niet meer.


Kortom een kritisch onderzoek is op zijn plaats, want dit zal echt niet de enige flat zijn waar dit kan plaatsvinden. Een de volgende keer slaat het vuur wel een woning binnen of slapen er mensen in de rook......

(Oh ja voor de duidelijkheid. Ik zit achter mijn PC aan de zuid-hollandse kust, te kijken naar foto's en filmpjes van dit incident. Ik ben dus niet bekend met de locatie zelf, ik heb geen beeld uit de eerste hand, en reageer in de voor mijn bekende volstrekte onwetendheid. Iedere aanname of conclusie heeft dus geen enkele waarde, maar verwoordt alleen mijn gedachte gebaseerd op hetgeen ik zie. Tot zover dit straatje schoonveeg tekstje :):):) )
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
(...)

Dit doet mij vermoeden, zoals ik al eerder in de thread heb gezegd, dat het niet de berging gebrand heeft, maar de gevel beplating. En dat deze beplating nou niet echt voldaan heeft aan de eisen die je er aan mag stellen. Sterker nog, de foto's indiceren dat deze volledig zijn verbrand, want ik zie ze niet meer.
(...)


Dit is volgens mij wel goed mogelijk omdat het een klein hokje is dat aan drie kanten afgesloten is. Hij kan alleen zuurstof halen aan de open zijde. Als meerdere verdiepingen samen branden wordt dat ook moeilijk waardoor de vlammen groter / langer worden.

Onderstaande foto's geven volgens mij een beeld hoe het eruit heeft gezien.


Op onderstaande foto zie je aan de andere kant van het gebouw volgens mij hoe de bergingen aan de brandzijde er uitgezien hebben.

[img width=700 height=466]http://www.l1.nl/mmbase/images/4488167/basvanderlinden1.jpg

[img width=700 height=466]http://www.l1.nl/mmbase/images/4488168/basvanderlinden2.jpg

Foto: Bas van der Linden


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
De aanwezige vuurlast en tot in hoeverre de gevelbeplating daaraan bijgedragen heeft is moeilijk te bepalen en ook zeer zeker een mooi onderzoeksonderwerp. Vooral omdat juist de gevel brandwerend zou moeten zijn?
 
Wat ik mij nog afvraag: is er een mogelijkheid dat de berging wat betreft de regelgeving 'buiten' het woongebouw heeft gestaan? aangezien de muren richting het pand het goed gehouden lijken te hebben en de gevelbeplating bepaald niet?
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
De aanwezige vuurlast en tot in hoeverre de gevelbeplating daaraan bijgedragen heeft is moeilijk te bepalen en ook zeer zeker een mooi onderzoeksonderwerp. Vooral omdat juist de gevel brandwerend zou moeten zijn?

Waarom zou gevelbekleding brandwerend moeten zijn?

Citaat

Wat ik mij nog afvraag: is er een mogelijkheid dat de berging wat betreft de regelgeving 'buiten' het woongebouw heeft gestaan? aangezien de muren richting het pand het goed gehouden lijken te hebben en de gevelbeplating bepaald niet?

Hier heb je een raak punt. Een berging is een 'Overige gebruiksfunctie'. Conform artikel 2.105 lid 1 en 8:

Lid 1.
Een besloten ruimte ligt in een brandcompartiment. Dit geldt niet voor een toiletruimte, een badruimte, een meterruimte en een opstelplaats voor een verbrandingstoestel niet gelegen in een stookruimte als bedoeld in artikel 4.88, vierde en vijfde lid, en een liftschacht die wat betreft de klasse van de brandvoortplanting en de mate van rookproductie voldoet aan de eisen van een brand- en rookvrije vluchtroute.

Lid 8.
Het eerste en vierde lid zijn niet van toepassing op een overige gebruiksfunctie met een gebruiksoppervlakte van ten hoogste 50 m², die niet is bestemd voor de opslag van bij ministeriële regeling aangegeven brandbare, brandbevorderende of bij brand gevaar opleverende stoffen.


Als het inderdaad alleen bergingen waren dan is dit helemaal geen bijzondere brand en is dit wat volgens VROM gewoon mag afbranden.. >:D

Of zie ik het verkeerd?  8)