Esculaap / Star of Life

Auteur Topic: Esculaap / Star of Life  (gelezen 26698 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Gepost op: 13 maart 2010, 09:35:55
overigens een vraag On-topic,
die ster met die slang er op (hoe heete die toch) is die niet auteursrechtelijk beschermd?

Star of Life ;-)

Ik zou eigenlijk ook niet weten of die auteursrechterlijk is beschermd....




Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2010, 10:54:35
De dierenambulances die ik heb zien rijden, hebben ook een Star of Life op hun voertuig geplakt. Beetje raar als je het mij vraagt..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2010, 21:14:02
jongens 100% zeker de ster met slag rond een stok is niet beschermt (star of life)
De star of life is zo verweven met de ambulance dat mensen dat teken als ambulance herkennen.

De stok en slang zijn trouwens ikonen uit de bijbel. Dus als ze beschermt zouden moeten worden heeft de paus een leuk inkomen.

stukje uit de bijbel
Daarom moest Mozes van de Here een koperen slang maken, die op een staak plaatsen.

Deze koperen slang was toen het middel om gered te worden, want ieder die keek naar die slang, nadat hij/zij gebeten was bleef in leven. De mensen hoefden dus alleen maar, gehoorzaam aan de stem van God, te kijken


phate

  • EHBO, SIGMA nw Veluwe
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • EHV-er bij het Rode Kruis, Sigmalid NO-Gelderland
Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2010, 21:51:37
de stok met de slang erop wordt ook wel de esculaap genoemd. Dit is eigenlijk het symbool voor al het medische in de wereld. Artsen rijden soms ook rond met een esculaap in een cirkel. Op de ambulance zie je dus een teken van iets medisch in wat ze noemen de star of life (het blauwe sterretje).

Of 1 van beide of beide symbolen beschermd zijn durf ik echt niet te zeggen.
treat the patient, not the number


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2010, 21:56:57
jongens 100% zeker de ster met slag rond een stok is niet beschermt (star of life)
De star of life is zo verweven met de ambulance dat mensen dat teken als ambulance herkennen.

De stok en slang zijn trouwens ikonen uit de bijbel. Dus als ze beschermt zouden moeten worden heeft de paus een leuk inkomen.

stukje uit de bijbel
Daarom moest Mozes van de Here een koperen slang maken, die op een staak plaatsen.

Deze koperen slang was toen het middel om gered te worden, want ieder die keek naar die slang, nadat hij/zij gebeten was bleef in leven. De mensen hoefden dus alleen maar, gehoorzaam aan de stem van God, te kijken


de stok met de slang erop wordt ook wel de esculaap genoemd. Dit is eigenlijk het symbool voor al het medische in de wereld. Artsen rijden soms ook rond met een esculaap in een cirkel. Op de ambulance zie je dus een teken van iets medisch in wat ze noemen de star of life (het blauwe sterretje).

Of 1 van beide of beide symbolen beschermd zijn durf ik echt niet te zeggen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Esculaap

Esculaap
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

De esculaap of aesculaap is een oud Grieks symbool geassocieerd met astrologie, de Griekse halfgod Asclepius en met medicijnen en genezing. Het bestaat uit een slang die zich rond een staf draait, niet te verwarren met het symbool van Hermes, de caduceus, die een met twee slangen omwonden staf in handen houdt.

Het woord esculaap verwijst naar de Griekse god van de geneeskunde, Asklepios (Latijn: Aesculapius). Deze god kreeg les in de geneeskunde van de centaur Cheiron.

De slang staat in de esculaap symbool voor de genezing, omdat dit dier zijn huid kan afwerpen, hetgeen staat voor herboren worden en genezing, maar ook door zijn beet de dood kan brengen.

De esculaap wordt bijvoorbeeld gebruikt in het logo van de Wereldgezondheidsorganisatie, maar wordt ook in Nederland (steeds minder) door artsen gebruikt als sticker op de voorruit van hun auto.

(...)


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2010, 17:08:47
De Aesculaap of Star of life wordt te pas en te onpas gebruikt (lees: op diverse manieren en met diverse doelen), in allerlei varianten. Hij zal dus niet beschermd zijn.
Zie ook de bordjes voor in de auto die bv brandweerwinkel.nl verkoopt.
Wel ontstaat er regelmatig discussie over, zie ook hier ergens een topic over een berisping en boete mbt een autobordje:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,33887.0.html

Ik sla van dit verhaal wel stijl achterover: dat houdt in dat een ieder die een bordje met aesculaap ook strafbaar is (tenzij hij voor de ambulance werkt?) want de rechter kan zeggen dat je je uitgeeft voor iemand die voor bv ambulancedienst werkt.

En wat dan te denken over de BHV-trainer die een ex-brandweerpak heeft om in les te geven???
De EHBO-er die in een ambulance achtige jas rond loopt? Zie een topic over EHBO-post Standdaarbuiten.

Ik denk dat je in hoger beroep nog best wel succes zou kunnen hebben, daar er nergens beschreven staat wie wel en wie niet deze tekens mag voeren.
Aan de andere kant kan de rechter zich volgens mij vrij makkelijk beroepen op het feit dat je je uitgeeft voor een functie die je niet daadwerkelijk draagt...

en nog even een beetje off-topic: de striping op de autobordjes is officieel verboden omdat de striping van BZK beschermd is!
Op wikipedia staat dat juridisch zal worden opgetreden tegen onrechtmatig gebruik. Dus gebruik buitenom brandweer, ambulance en politiediensten.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


helm

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2010, 18:10:32
http://paramedic.web-log.nl/paramedic/2005/09/history_of_the_.html hier staat iets erover. De bedenker van de SOL, Schultz, is inmiddels overleden.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2010, 18:24:39
Eigenlijk zou het dus nog niet eens zo gek zijn om het symbool te beschermen, kijk maar eens goed naar de 6 onderdelen van de blauwe ster. Mensen buiten de ambulancewereld zijn niet in staat al deze 6 onderdelen waar te maken.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 14 maart 2010, 23:10:43
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #9 Gepost op: 15 maart 2010, 09:01:02
Eigenlijk zou het dus nog niet eens zo gek zijn om het symbool te beschermen, kijk maar eens goed naar de 6 onderdelen van de blauwe ster. Mensen buiten de ambulancewereld zijn niet in staat al deze 6 onderdelen waar te maken.

Je begint hiermee een interessante discussiepunt. Ik ben het er namelijk wel mee eens. Na het doorworstelen van alle berichten op het forum over dit onderwerp, ben ik nog niet helemaal uit of het idd beschermd is. Als dat niet zo is, betekent het dat iedereen het mag voeren. Leuk, gezellig.... maarrrr.....op het moment dat je de SOL voert dan schep je verwachtingen van de mensen. De vraag is of je aan deze verwachtingen kan voldoen als de nood aan de man is............. (dit geldt niet alleen voor EHBO e.d. maar ook voor huisartsen met deze sticker op de voorruit. Ze zien het als een vorm van parkeervergunning, lijkt het). Ik ben ambulanceverpleegkundige, heb de vaardigheden in huis om de 6 aspecten waar te maken. Alleen niet in mijn vrije tijd, daarom zit de sticker niet op mijn privé auto.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon