Esculaap / Star of Life

Auteur Topic: Esculaap / Star of Life  (gelezen 26673 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #40 Gepost op: 25 maart 2010, 13:04:16
Mag ik even hard lachen  ;D  De kleding is min of meer identiek maar nee, dezelfde riem mag niet, de patienten zouden kunnen denken dat je van de ambulance bent  ::)

Toch is het waar, we mogen geen star of life op onze kleding dragen.

Patienten vragen me ook vaak of er ook een ambulance mee is gekomen met de huisarts. We moeten ze vaak even gerust stellen dat dat absoluut niet het geval is.


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #41 Gepost op: 25 maart 2010, 18:41:09
Niemand heeft me hier nog kunnen overtuigen met harde bewijzen dat de star of life beschermt is.

De mensheid kent het teken als medisch, juist daarom is het goed te gebruiken.

BV op een groot popfestival stond altijd het NRK  als logo werden borden met rode kruizen gebruikt. Iedereen wist dat daar de EHBO was.
Nadat een ander bedrijf het festival over nam moest men een ander teken voor EHBO maken wat internationaal bekend staat. ( een duitser of fransman kent de term EHBO niet)
Het rode kruis logo is beschermt en als men het zou gebruiken zou het zeker een rechtzaak opleveren

Het werdt dus een levensgrote star of life. Alle 60.000 man wisten gelijk dat het voor medisch dus eersthulp stond. Kwa eerste hulp vragen waren het er zeker niet minder als in de jaren dat het NRK er stond.

Onze stichting gebruikt de star of life ook in het logo, juist ook omdat overheids instanties ons melden dat buitenlander de tekst EHBO niet snappen. Na onderzoek onder buitenlandse bezoekers in onze regio  blijkt dat zij de voorkeur hebben voor dit logo.     www.event-safe.nl

Maar ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #42 Gepost op: 25 maart 2010, 20:44:29
Patienten vragen me ook vaak of er ook een ambulance mee is gekomen met de huisarts. We moeten ze vaak even gerust stellen dat dat absoluut niet het geval is.

Los van wat de baas zegt, de belangrijkste reden om geen ambulance kleuren en/of SOL te gebruiken staat hierboven.


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #43 Gepost op: 25 maart 2010, 21:11:46
Volgens deze http://www.gorhamems.org/staroflife.htm(en meerdere) website:
Citaat
The Star of Life (SOL) was designed by a Mr. Leo R. Schwartz, EMS Branch Chief at the National Highway Traffic Safety Administration ( NHTSA ) United States of America. The star of life was created in 1973 as a common symbol to be used by US emergency medical services ( EMS) and medical goods pertaining to EMS.
It was after complaints from the American National Red Cross objecting to the use of the Omaha orange cross by ambulance services throughout America which clearly imitated the red cross symbol. The NHTSA investigated and felt that the complaint was justified.
However the use of the red cross symbol can still be seen on military vehicles, hospital tents and buildings to protect wounded civilian and military personnel as per the Geneva Convention in times of war.
The six barred blue symbol was adapted from the medical identification symbol and was registered on February 1,1977 with the commission of patents and trade marks in the name of the NHTSA. The trade mark expired in 1997.
De rechten op de star of life zijn dus in 1997 verlopen.


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #44 Gepost op: 26 maart 2010, 14:43:38
Meer info over de star of life zie :

http://en.wikipedia.org/wiki/Star_of_Life
http://www.co.beaufort.sc.us/EMS/star_of_life.php
http://www.gorhamems.org/staroflife.htm

Vandaag heb ik het merkenrecht laten nakijken en zoals bendelange al melde is het in 97 verlopen.

De esculaap zelf kan nooit onder het merkenrecht vallen omdat tekens en symbolen uit de bijbel daar van uitgesloten zijn


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #45 Gepost op: 5 april 2010, 00:22:46
Ik denk dat inmiddels een poging tot het claimen van de star of life vua beeldmerkrecht niet zal lukken omdat het een algemeen aanvaard symbool is van professionele prehospitale zorg, lees ambulancezorg. In de USA gebruikenallerlei prehospitale hulpverleners de star of life, ook eertse hulpverleners. In Nederland en West-Europa zal je het gebruik van sOL door eerste hulpverleners nauwelijks zien doordat er al jarenlang een verschil  is tussen professionele en de niet-professionele lees: vrijwillige(leken) hulpverleners en dit ook tot uiting komt in de functieaanduidingen en symbolen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod